Dan Kennedy’s tips voor wervende teksten

“Je bent wel erg Amerikaans” is een uitspraak die ik van tijd tot tijd te horen krijg. Sommige mensen halen daar hun neus voor op. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel zo’n vooroordeel je op jaarbasis gaat kosten.

Want voor ieder bedrijf geldt, wat het ook doet, natuurcoaching of edelsteencursussen of accountancy, dat het in de eerste plaats, zoals John Jantsch in zijn boek Duct Tape Marketing schrijft, in de “marketing business” zit. En de beste marketingkennis komt nu eenmaal, net als de tomaat en de aardappel, uit Amerika (en niet uit Tsjetsjenië of zo). Als je dus een vooroordeel hebt tegen Amerikaans, beknot je jezelf eenvoudigweg om te leren en te groeien.

Wat je bijvoorbeeld van Amerikanen kunt leren is copywriting. Vorige week was ik in Amerika en kocht ik het boek The Ultimate Sales Letter van Dan Kennedy (één van de tien boeken die ik kocht). Echt een fantastisch boek voor iedereen die geinteresseerd is om overtuigende teksten te schrijven waarmee je je lezer kunt aanzetten tot actie.

Copywriting is wat mij betreft vaardigheid nr.1 om succesvol te zijn met je dienst. Dat geldt zeker als je internet wilt inzetten, want internet draait helemaal om teksten. Je zou kunnen zeggen dat geld verdienen op internet pas mogelijk werd toen copywriters en kenners van direct mail (zoals bijvoorbeeld Corey Rudl en Ken McCarthy) zich ermee gingen bemoeien (daarvoor was internet het domein van techneuten die dachten dat de klanten uit de hemel zouden vallen).

Regel 1 voor succesvolle copywriting (op welke manier dan ook geleverd) is volgens Dan Kennedy dat je de nadruk moet leggen op benefits (baten), en niet de features (kenmerken), van je product of dienst.

De kenmerken van je dienst overtuigen op zichzelf niet (bijv. je doet altijd hele korte trajecten, of je kunt heel snel je advies geven, of je werkt met methode zus of zo, etc. etc.). Mensen kopen niet iets om wat het is, maar om wat het doet. Als ze lezen dat deze kenmerken hun iets opleveren, is dat veel overtuigender om te zeggen.

Baten en niet kenmerken noemen, is van belang voor iedere zin die je op papier zet. Het geldt ook voor hele kleine stukjes tekst, zoals woorden in je navigatiebalk en links. Bijvoorbeeld ook voor het benoemen van de categorieën van je weblog (voeg ik hier even aan toe!).

En deze regel geldt ook voor over hoe je over je dienst praat. Hoe vaak vragen mensen niet aan mij: “Wil je mijn nieuwsbrief ontvangen?” zonder erbij te zeggen wat ik aan die nieuwsbrief zou kunnen hebben.
Als ze erbij zouden zeggen: “… waarin je leert hoe je beter kunt opruimen, meer tijd overhoudt, meer balans vindt tussen werk en privé, sneller een partner vindt”, of wat dan ook, dan maak je veel meer kans dat ik er ja op zeg.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

3 antwoorden op “Dan Kennedy’s tips voor wervende teksten”

  1. hoi Laura
    Voor het eerst hier als een soort ‘collega’ in de zin dat ik sinds kort ook een weblog heb en er veel plezier in en aan beleef. Een ‘andere’wereld voor mij, maar past erg goed.
    Ik zou graag een nederlands boek willen noemen dat voor mij ook erg goed is op dit terrein en het dan dichter bij huis hou (hoewel ik dat van Amerika herken. Ik volg in VS nu mijn coach opleiding en zie wat ‘men’ bedoelt. Ik ervaar dat soms zelf ook, en haal er het goeie uit, zoals met zoveel handig is om te doen ).
    Het is van Jaap Bron en heet DE WINNENDE OFFERTE.
    De titel doet je mischien je wenkbauwen fronsen, ‘wat zegt ze nu’, maar als je het leest zul je het begrijpen: hij geeft in het boek 20 vragen en antwoorden over offertes (te vervangen door: aanbieding) en de rode draad is toch wel: KLANTGERICHT DENKEN EN DOEN. Met leuke tips en trucs en… doordat hij voorbeelden geeft waarvan je zelf wel zult zeggen: “das niks”, herken je jezelf en das altijd makkelijker praten (’n soort van ‘ik maak geen fouten, maar ‘zij’ wel syndroom).
    Kortom : spreken over voordelen voor de ander en niet zozeer wat jij allemaal kunt, eigenlijk ook weer jou verhaal over hoe je jezelf ’t beste kunt presenteren.
    En dan is de cirkel weer rond…
    tot ziens of hoors,
    groetjes Ingeborg

  2. Hoi!
    Ik heb even op amazon de reviews gelezen van het boek waar je het over hebt en dan met name de negatieve reviews. Die zijn altijd wel interessant om te lezen.
    Het lijkt me een heel goed boek maar ik wil wel even zeggen dat het internet vergeven is van dit soort tips over: noem de benefits en niet de features. Dit weet ik omdat ik veelvuldig heb gezocht op persuasive copywriting, writing great headlines etcetera.
    Leuk om je site ontdekt te hebben.
    groetjes J.L.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.