Concurrentie bestaat echt niet

Image professionals helpen je bij het kiezen van een bij jou passende kledingstijl en imago. Het is een relatief nieuw beroep waarvan de beoefenaren er steeds meer voor kiezen om zelfstandig te worden. Eergisteren heb ik voor een groep van 67 van deze image professionals (allemaal lid van beroepsvereniging Vereniging van Image Professionals) een workshop over acquisitie gegeven. Een zaal vol prachtige, goed geklede dames tot zover het oog reikte, wat een plezier was om te zien en al een hele belevenis op zichzelf.

Misschien was het omdat ze met zovelen waren dat er aan het begin verzucht werd dat concurrentie een probleem opleverde voor hun acquisitie. Als er zoveel image professionals zijn, is er niet genoeg werk voor iedereen, zo was de gedachte. Aan het eind van de workshop dacht iedereen er – hopelijk – anders over.

Want concurrentie bestaat natuurlijk niet in het echt. Er zijn genoeg cliënten voor iedereen maar je moet er oog voor krijgen. Dit werd heel duidelijk toen de aanwezigen over hun eigen niche gingen nadenken. Er bleek toen een overvloed aan mogelijkheden te bestaan. Verschillende hele interessante potentiële doelgroepen passeerden de revue: zoals bijvoorbeeld vrouwen met een donkere huid of carrierevrouwen in de luwte die nu eindelijk willen gaan dragen wat ze echt willen. Kleine mensen. Managers die zich verbijsterd afvragen wat ze aan moeten wil hun carriere niet in de soep lopen. De doelgroep MANNEN die onzeker zijn over hun uiterlijk bleek ook een hele interessante.

Mogelijkheden te over dus. Iedereen bleek haar eigen voorkeuren te hebben. Het zijn klanten bij wie ze zich prettig voelen en voor wie ze een rolmodel kunt zijn. Je hoeft je niet op iederéén te richten.

Naderhand zei één van de aanwezigen tegen mij: wat jouw benadering zo anders maakt is dat ik mensen niet ga vragen om een sterkte/zwakte-analyse te maken van hun concurrenten. Ik vraag ook niet om de kansen en bedreigingen in de markt te onderzoeken. Dit is wat vaak aan ondernemers geleerd wordt door mensen die alleen theoretische kennis van ondernemerschap hebben (dezelfde mensen die vinden dat je voor de start van een bedrijf een business plan nodig hebt). Dit zijn allemaal angstige benaderingen, die uitgaan van schaarste. Ze inspireren niet; integendeel: iedere lust om te ondernemen vergaat je.

Succesvol ondernemerschap in de dienstensector heeft volgens mij alleen nodig dat je graag dienstbaar wil zijn aan de mensen die jou nodig hebben. Je bent gepassioneerd over je vak en weet dat er mensen zijn die van jouw talenten en kennis kunnen profiteren. Door je niche te benoemen, creëer je hem ook. Je kust de latente behoefte als het ware wakker.

Wat er vervolgens nodig is, is marketingkennis om de brug tussen jou en de potentiële klant te slaan. En doorzettingsvermogen natuurlijk.

Ik hoor graag je reactie! Klik hiervoor op “reacties”.

3 antwoorden op “Concurrentie bestaat echt niet”

  1. Mooi verhaal, heb er van genoten! Netwerkmarketing blijft in mijn optiek de eerste basis: gebruik je warme markt, daar komen vaak de mooiste contacten uit voort…
    Nabrander: heb je voor mij de contactinformatie van de beroepsvereniging Vereniging van Image Professionals (kon ik niet vinden…)

  2. Ik had mijn niche (loopbaancoaching via e-mail) al gevonden op het moment dat ik bij jou een workshop e-mailnieuwsbrief ging volgen. Ik maakte inderdaad ook de denkfout dat ik iederéén als cliënt wilde. Jouw tip om alleen met mensen te gaan werken die ik zelf leuk vind, was voor mij een eyeopener. Ik voegde het woordje “ambitieuze” toe aan de beschrijving van mijn doelgroep (hbo-ers en academici met een loopbaanvraag). Mijn favoriete cliënt herkent zich in de omschrijving “ambitieus”en weet mij daardoor te vinden. Ik blijf een fan van je!
    groet,
    Annemiek van der Meer
    http://www.cmore.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”