Als je uurtje-factuurtje wilt ontstijgen

Veel dienstverleners – adviseurs, coaches, therapeuten, freelancers – verdienen hun geld door hun uren te ruilen tegen geld, het zogenaamde “uurtje-factuurtje”-model. Voor hen is belangrijk om zoveel mogelijk declarabele uren te draaien, omdat ze alleen dan geld verdienen.

Als je “uurtje-factuurtje” werkt, kun je best een goed inkomen verdienen, maar er zitten verschillende nadelen aan als je op deze manier je onderneming runt. Welke precies?

Nadelen van “uurtje-factuurtje”
  • Als je je geld per uur verdient, beperk je je vrijheid. Ook al verdien je misschien veel meer dan toen je werknemer was, in feite is je situatie niet veel opgeschoten. Ook toen je nog in loondienst was, was je immers verplicht om een x aantal uur per week te werken. Als ondernemer is dat nou net wat je niet wilt: je wilt zeggenschap over je eigen tijd. (Dat was in ieder geval voor mij destijds de reden om ontslag te nemen).
  • Als je je geld per uur verdient, is succesvol worden niet een aantrekkelijk perspectief. Je trekt misschien op een gegeven moment veel klanten aan, maar het enige wat er gebeurt, is dat je steeds harder moet werken.
  • Het probleem van je geld per uur verdienen, is ook dat je uiteindelijk geen waarde creëert in je bedrijf. Je werkt vele jaren hard maar uiteindelijk sta je met lege handen. Niemand wil je onderneming kopen omdat er in feite niets te verkopen is (niemand wil een “baan” kopen). Je bedrijf wordt pas verkoopbaar als je eigendommen creëert zoals producten of diensten die waarde hebben los van jezelf en zelfs nog in waarde kunnen toenemen.
Alternatieven op “uurtje-factuurtje”
Wat kun je wel doen? Het alternatief is dat je je intellectuele eigendom gaat gebruiken om passieve of semi-passieve inkomensbronnen te creëren en daarmee waarde voor je bedrijf. Zodat je je inkomen verdient ook als je niet werkt, je meer gaat verdienen per uur, je bedrijf onafhankelijk maakt van jezelf en je tijd en energie. En je bedrijf wellicht op den duur verkoopbaar maakt. Wat kun je bijvoorbeeld doen?

1. Creëer groepsprogramma’s of workshops. Als je groepsprogramma’s maakt, kun je niet alleen meer verdienen per uur maar je zet iets in de wereld dat je misschien aan anderen kunt verkopen of dat je door anderen kunt laten uitvoeren.

2. Maak ebooks. Schrijf een rapport of serie artikelen. Maak er een digitaal document van en verkoop het via je website.

3. Maak een doe-het-zelf-studiepakket van je dienst. Een doe-het-zelfpakket van je dienst, waarmee klanten zelfstandig aan het werk kunnen gaan, maakt passief inkomen mogelijk. Je helpt mensen, je betekent heel veel voor ze, maar je hoeft er geen tijd en energie aan te besteden.

4. Maak ecourses. Maak een serie mails met handige informatie die je met tussenpozen aan de klant verstuurt (een geschikt programma om dit te doen én te laten betalen is bijvoorbeeld http://www.autorespond.nl)

5. Doe telefonische seminars. Het is tegenwoordig heel eenvoudig om teleseminars te geven (ik gebruik zelf hiervoor http://www.teminar.nl) Laat iemand je interviewen over je expertise of interview andere experts. Verkoop het op je website.

6. Genereer passief inkomen met je weblog. Bijvoorbeeld door er advertenties op te plaatsen of door het verkopen van andermans producten of diensten.

7. Start een lidmaatschap via je website. Je creëert een gemeenschap van je klanten en stelt via je website informatie, inspiratie of coaching ter beschikking. Dit is een zeer aantrekkelijke optie omdat je niet alleen passief inkomen maar ook steeds terugkerend inkomen kunt verdienen.
Naast deze alternatieve inkomensstromen kun je natuurlijk volgens uurtje-factuurtje blijven werken. Je bent er op den duur echter niet meer van afhankelijk en dat geeft een enorme vrijheid.
Het ter beschikking stellen van je intellectuele eigendom doet echter nog meer voor je. Normaal komt deze kennis alleen ten goede aan de klanten met wie je een-op-een werkt. Nu kunnen veel meer mensen op een heel betaalbare manier van je expertise profiteren en je kunt dus veel meer mensen helpen. Bovendien krijg je algauw een expertstatus als je informatieproducten maakt. En klanten doen nu eenmaal het liefste zaken met degenen die ze als experts beschouwen.
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”