Acquisitie zonder angst en twijfel

Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven heeft als beleid dat het aantal startende ondernemers in Nederland moet gaan verdubbelen. Veel mensen dromen er inderdaad van om voor zichzelf te beginnen maar slechts een kleine minderheid (gelukkig steeds meer mensen) gaat het echt doen. Hoe komt dat toch? Een van de redenen is dat ondernemerschap ook stevige angsten en twijfels met zich mee kan brengen. Niet alleen voor beginners, maar soms ook voor mensen die al jaren bezig zijn.

En het IS ook angstig! Klanten reageren niet op je offertes of schuiven projecten op de lange baan. Als je zo probeert te bellen, zijn ze er niet (en ze bellen nooit eens uit zichzelf terug). Als je merkt dat je te weinig verdient terwijl je hypotheek aan het eind van de maand wel betaald moet worden, is het niet gek dat ondernemerschap een angstig avontuur is – wie zou daar NIET bang van worden.

Maar het is niet alleen de angst dat je je rekeningen niet kunt betalen. Netwerken, geïnteresseerden nabellen, artikelen schrijven, bloggen: het is allemaal nodig voor je acquisitie en marketing maar het kan ook beangstigend zijn. Vaak brengt – beginnend – ondernemerschap met zich mee dat er nog wezenlijkere twijfels naar boven komen over wie je bent, wat je kunt en wat je eigenlijk wilt.

Aan angsten en twijfel liggen overtuigingen ten grondslag. Vorige week heb ik met Francine Derks opnieuw de workshop “Overwin je worsteling met acquisitie” gegeven en gedurende de dag kwamen ieders favoriete belemmerende overtuigingen over acquisitie boven tafel. Het gekke is: we hebben dit al aan veel mensen gevraagd en iedere keer horen we min of meer dezelfde overtuigingen. Misschien herken je ze:

– er zijn al zoveel xxx (ontwerpers, adviseurs, coaches, etc.), wie zit er nu nog op mij te wachten
– wie ben ik dat ik nog iets kan toevoegen aan de bestaande aanbieders
– ik heb geen opleiding of ervaring genoeg
– acquisitie betekent leuren met mezelf
– mijn netwerk is veel te klein, dat gaat nooit lukken
– klanten hebben geen geld over voor wat ik doe
– etc. etc.

Er is bijna niemand die dit soort gedachten niet heeft. Behalve om kennis van marketing vraagt ondernemerschap dus ook om het kunnen hanteren van twijfel, angst en emoties in het algemeen.

Een hele goede manier om er mee om te gaan is het onderzoeken en ter discussie stellen van je denkbeelden en gedachten. Hier zijn vele methoden voor en welke je kiest maakt in feite niet uit. Een goede methode is bijvoorbeeld The Work van Byron Katie. Deze houdt in dat je jezelf bij iedere overtuiging afvraagt, of deze wel klopt. Als je dit echt gaat doen, merk je dat geen enkele overtuiging ooit waar is.

Ik doe dit zelf ook geregeld. Want ik heb zelf ook wel degelijk last van overtuigingen! Toen ik drie jaar geleden met Get Clients Now! begon, was mijn overtuiging: “Ik ben eigenlijk geen ondernemer”. Ik was al sinds jaar en dag zelfstandig maar een ondernemer vond ik mezelf niet. Ik meende daar de nodige bewijzen voor te hebben. Ik kom bijvoorbeeld niet uit een ondernemersgezin (mijn vader is een wetenschapper en mijn moeder zit in de muziek). Mijn achtergrond en aard leverden naar mijn idee ook niet echt bewijs – ik heb geschiedenis gestudeerd en ben nogal verlegen (niet altijd).

De overtuiging “ik ben geen ondernemer” belemmerde mij: ik geloofde niet dat ik het kon zijn en daarom was ik bang om initiatieven te nemen (waarmee ik dus eigenlijk “waarmaakte” dat ik inderdaad geen ondernemer was). Ik besloot hem te onderzoeken. Ik ontdekte dat ik niet echt zeker kon weten dat ik geen ondernemer was. Integendeel, ik kon allerlei voorbeelden vinden van ondernemerschap in mijn leven en begon plots de ondernemer in de dop vanaf jonge leeftijd in mezelf te zien.

Sindsdien stond niets mij in de weg om een succesvolle ondernemer te zijn. Tegenwoordig denk ik nooit meer dat ik geen ondernemer ben. Integendeel, ik ga er gewoon vanuit, dat ik er een ben.

En wat zijn jouw overtuigingen? Hoe belemmeren ze je? Schrijf ze eens op en toets ze aan de realiteit. Misschien kom je tot de ontdekking dat alle muizenissen alleen in je eigen hoofd bestaan. En dat ze alleen wat aandacht nodig hadden om uit je hoofd te verdwijnen. Zodat ze je niet langer verhinderen de actie te nemen die nodig is voor je bedrijf.

(c) 2007 Laura Babeliowsky

7 antwoorden op “Acquisitie zonder angst en twijfel”

  1. Ondernemen en Leven zijn voor mij een eenheid. Eigenlijk gaat het bij beiden om het overwinnen van angsten en het overstijgen van overtuigingen. Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je opdrachtgevers. Hoe mooi je portfolio en je referenties ook zijn, vertrouwen is ‘key’ in alle relaties. Ook met jezelf dus.
    Ik las ooit, lang geleden, het boekje ‘Niet Durven, Toch Doen’. Zie ook http://www.managementboek.nl/recensie.asp?CODE=ggrqqrmnqrihr&RecensentID=169
    Mijn eerste lectuur in dit genre. Blijft een tips-topper als het er om gaat overtuigingen te overstijgen en persoonlijke angst om te zetten in zelfvertrouwen.

  2. hallo Huub,
    Succesvol zijn in je bedrijf en persoonlijke ontwikkeling gaan wat mij betreft inderdaad hand in hand.
    En dat was inderdaad een fantastisch boekje dat ik ook meer dan tien jaar geleden voor het eerst gelezen heb.
    Nog steeds te koop dus!

  3. Dag Laura,
    Om te werken vanuit mijn kracht en mogelijkheden en niet vanuit mijn angst en beperkingen start ik elke dag met het visualiseren van mijn droom en met de houding en motor die ik daarbij nodig heb. Een van mijn drijvende krachten is dat ik om hulp vraag als ik mijn droom dreig te verliezen. Ik zoek dan mede coaches op of dare-devils in mijn omgeving en daar laat ik me dan uitgebreid door inspireren om toch door te gaan. Helpt!

  4. hoi Jessica,
    Visualiseren werkt inderdaad heel goed!
    En mensen zoeken in je omgeving met wie je telkens kunt bespreken wat er speelt is onontbeerlijk voor iedere zelfstandige ondernemer.
    Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.