3 gouden copywritingtips

Om aan klanten te komen, is 1 van de belangrijkste vaardigheden die je kunt leren: copywriting, het schrijven van wervende teksten. Met goede copywriting kun je je diensten verkopen zonder dat je er zelf bij hoeft te zijn.

Ik ben ervan overtuigd, dat mijn eigen succes als ondernemer, sinds ik 8 jaar geleden hiermee begon, voor een groot deel voortkomt uit mijn vaardigheden als copywriter. Ze hebben me geholpen om letterlijk duizenden mensen te bereiken, aan te spreken en geïnteresseerd te maken in mijn diensten. 

Goede copywriting is een cruciale succesfactor, die over het algemeen enorm onderschat wordt. Mensen steken liever geld in een cursus koude acquisitie, of netwerken, dan in een cursus copywriting. Maar alles wordt effectiever: niet alleen je website, je nieuwsbrief, maar ook je activiteiten op LinkedIn, Facebook en Twitter, als je de kunst van copywriting verstaat.

Copywriting is dus heel belangrijk en als je het wil gaan inhuren, is het niet goedkoop. Daarom is het beste om het zelf te leren en oefening baart kunst!

In dit artikel geef ik je 3 gouden tips voor krachtige copywriting, die het verschil maken of je genoeg klanten hebt en je workshops volkomen.

Tip 1. Schrijf alsof je praat

Een van de grootste fouten die je kunt maken, is om formele taal te gebruiken. Effectieve copywriting bevat niets van dat alles. Je schrijft alsof je met iemand in gesprek bent, namelijk geïnteresseerd en op de ander gericht. Je lezer heeft het gevoel alsof je rechtstreeks tegen hem of haar praat, en voelt veel meer betrokkenheid bij wat je te vertellen hebt.

Een van de manieren om op conversatietoon te schrijven, is de ik-persoon te gebruiken. Je spreekt de lezer aan met jij of u. Je vertelt verhalen, net zoals je dat doet als wanneer je met iemand in gesprek bent. En je schrijft met korte, informele zinnetjes.

Tip 2. Schrijf over de problemen van de klant 

De 2e tip is om over de problemen van je klanten te schrijven. Zoveel mensen vergeten dit! Ze schrijven alleen over de inhoud van hun dienst zelf, of over hoe goed hij is.

Natuurlijk schrijf je niet over alle problemen, maar de problemen waar jij een oplossing voor hebt. Om deze problemen te weten, moet je dus ook weten wie je klanten precies zijn. En je hebt een heel nauwkeurig en precies beeld van wat hen bezighoudt, waar ze van wakker liggen.

De problemen van je klanten moeten echt een obsessie voor je zijn, waar je dagelijks op gefocust bent. Zelf houd ik altijd aantekeningen bij van de problemen die ik hoor. Dit maakt dat je teksten een ongelooflijke aantrekkingskracht kunnen hebben op degenen die deze problemen hebben.

Tip 3. Vertel over de oplossing

Het 3e geheim is dat je over de oplossing vertelt. Je vertelt hoe de situatie OOK kan zijn, als de problemen zijn opgelost. Door de oplossing te vertellen, geef je hoop, en dat is wat mensen enorm triggert.

Om hoop te geven, vertel je niet alleen wat de oplossing die je biedt precies inhoudt, maar vooral wat hij kan opleveren. En je sluit daarbij aan op wat mensen ECHT belangrijk vinden, ook de verborgen motieven dus: het verlangen naar liefde, status, zekerheid en geborgenheid.

Door dit te doen, maak je het verlangen naar deze oplossing heel groot. Dan geven je klanten zich op, en ze voelen zich blij en opgelucht dat ze het gedaan hebben.

***Heb je het gevoel dat je dit allemaal al doet, maar heb je toch nog te weinig effect met je teksten?***

Wat er aan de hand kan zijn, dat de problemen die je noemt, niet de ECHTE problemen zijn. Dat je er op een of andere manier net naast zit. Dat ze gewoon niet belangrijk voor mensen genoeg zijn.

Het kan ook zijn dat de belofte die je doet, voor mensen niet genoeg verlangen triggert.

Van belang is dus, om te weten wat je klanten echt bezighoudt en triggert. Je moet heel erg in ze geïnteresseerd zijn, je verbonden voelen en met ze meeleven. Alleen dan slaag je er in om de kunst van copywriting meester te worden, en genoeg klanten aan te trekken.

Wil je meer leren over hoe je klanten triggert om van je te kopen, zodat je programma’s en workshops snel vollopen (en je niet telkens wéér met een piepklein groepje zit?). Doe dan mee aan mijn nieuwe 3-daagse event Meer Verdienen Minder Werken op 1 -2 -3 juni a.s.. In dit event leer je succesvolle strategieën om goed te verdienen met je werk,  met zo min mogelijk tijd en moeite. 
Wacht niet te lang met aanmelden! Het event is al voor 75% volgeboekt en de prijs gaat binnenkort verder omhoog.  

Voor meer informatie en aanmelden kijk op http://www.meerverdienenminderwerken.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.