Succesvol internetwerken

Succesvol zakendoen heeft in grote mate te maken met netwerken – volgens deskundigen komt 70% van alle zakelijke transacties tot stand door netwerken. Reden genoeg om van netwerken een vast onderdeel van je marketingstrategie te maken.

Het lastige voor veel mensen die voor zakelijke doeleinden willen netwerken is altijd wáár je het beste kunt netwerken. Wat zijn de plaatsen waar ook je DOELGROEP komt? Veel “doelgroepen” netwerken nauwelijks, zoals bijvoorbeeld beslissers in grote bedrijven: je ziet ze nooit, ze komen nergens opdagen (tenminste niet op voor iedereen toegankelijke netwerken) want daar hebben ze geen energie voor en geen verlangen naar. Wat ze het liefste doen is na gedane arbeid ontspannen achter de TV zakken. Of wat ook nog kan: achter de computer.

Om die laatste reden wordt internetwerken steeds interessanter. In ieder geval vergroot je je kansen ermee en kun je in een veel grotere vijver vissen dan als je alleen maar naar een ondernemersnetwerk gaat waar gemiddeld 15 mensen komen opdagen die – toevallig – net als jij op zoek zijn naar opdrachten en werk.

Wat kun je doen om succesvol te netwerken via Internet? Veel van de principes zijn hetzelfde als bij gewoon netwerken. Laat je zien, leg contact, zorg dat je erbij bent. “80 percent of success is just showing up” (Woody Allen). Internet biedt hier veel gelegenheden voor: draag bij aan forums, mailinglists en begeef je op online netwerken zoals open BC.

Slimme en inspirerende dames Annedien Hoen en Sanne Roemen hebben verschillende artikelen geschreven over hoe je dit het beste kunt aanpakken:

Sanne over forums: http://sanne.blogs.com/oomph/2006/04/online_netwerke.html

Sanne over online netwerken: http://sanne.blogs.com/oomph/2006/03/online_netwerke.html

Lees hier Annediens artikel over hoe je online netwerken het beste kunt aanpakken: http://www.naarvoren.nl/artikel/netwerken/

Graag hoor ik wat jóuw ervaringen met internetwerken zijn! Klik hiervoor op ‘reacties’

8 reacties op “Succesvol internetwerken”

  1. Denise schreef:

    Hoi Laura,
    Ik heb voor het meinummer van SIS een artikel geschreven over online netwerken.
    Groet,
    Denise

  2. Ga ik natuurlijk kopen…
    Laura

  3. jaaaahhh, we zitten er met smart op te wachten.

  4. Denise schreef:

    Stop! Heb net ontdekt dat ze maar één alinea van het oorspronkelijke artikel en één klein interviewtje heel hebben gelaten. Zonde. Misschien kan ik het artikel nog elders publiceren.

  5. Bedankt voor die interessante links, dat moedigt me weer aan om nog meer met (aan?) netwerken te doen.
    Levert in elk geval veel meer op dan adverteren.

  6. Marja van Beest schreef:

    Beste Laura,
    Omdat ik dankbaar gebruik maak van jouw boekentips hierbij een tip voor een boek over netwerken: “The Networking Survival Guide” door Diane Darling (!) en de link naar amazon waar je ook een deel van het boek kunt lezen: http://www.amazon.com/gp/product/0071409998/qid=1146573535/sr=2-2/ref=pd_bbs_b_2_2/104-6925382-2565508?s=books&v=glance&n=283155. Groet, Marja van Beest

  7. hoi Marja,
    bedankt voor de tip.
    Laura

  8. Daphne Medik schreef:

    Hallo netwerkers,
    Ook ik heb toevallig net een (column-achtig) artikel over netwerken geschreven en wel voor het vakblad Event View. Het verschijnt eind mei. Als je geïnteresseerd bent, laat maar weten! Wellicht wil Laura het dan t.z.t. op de weblog opnemen.
    Groetjes, Daphne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit