Succesvol internetwerken

Succesvol zakendoen heeft in grote mate te maken met netwerken – volgens deskundigen komt 70% van alle zakelijke transacties tot stand door netwerken. Reden genoeg om van netwerken een vast onderdeel van je marketingstrategie te maken.

Het lastige voor veel mensen die voor zakelijke doeleinden willen netwerken is altijd wáár je het beste kunt netwerken. Wat zijn de plaatsen waar ook je DOELGROEP komt? Veel “doelgroepen” netwerken nauwelijks, zoals bijvoorbeeld beslissers in grote bedrijven: je ziet ze nooit, ze komen nergens opdagen (tenminste niet op voor iedereen toegankelijke netwerken) want daar hebben ze geen energie voor en geen verlangen naar. Wat ze het liefste doen is na gedane arbeid ontspannen achter de TV zakken. Of wat ook nog kan: achter de computer.

Om die laatste reden wordt internetwerken steeds interessanter. In ieder geval vergroot je je kansen ermee en kun je in een veel grotere vijver vissen dan als je alleen maar naar een ondernemersnetwerk gaat waar gemiddeld 15 mensen komen opdagen die – toevallig – net als jij op zoek zijn naar opdrachten en werk.

Wat kun je doen om succesvol te netwerken via Internet? Veel van de principes zijn hetzelfde als bij gewoon netwerken. Laat je zien, leg contact, zorg dat je erbij bent. “80 percent of success is just showing up” (Woody Allen). Internet biedt hier veel gelegenheden voor: draag bij aan forums, mailinglists en begeef je op online netwerken zoals open BC.

Slimme en inspirerende dames Annedien Hoen en Sanne Roemen hebben verschillende artikelen geschreven over hoe je dit het beste kunt aanpakken:

Sanne over forums: http://sanne.blogs.com/oomph/2006/04/online_netwerke.html

Sanne over online netwerken: http://sanne.blogs.com/oomph/2006/03/online_netwerke.html

Lees hier Annediens artikel over hoe je online netwerken het beste kunt aanpakken: http://www.naarvoren.nl/artikel/netwerken/

Graag hoor ik wat jóuw ervaringen met internetwerken zijn! Klik hiervoor op ‘reacties’

8 antwoorden op “Succesvol internetwerken”

  1. Stop! Heb net ontdekt dat ze maar één alinea van het oorspronkelijke artikel en één klein interviewtje heel hebben gelaten. Zonde. Misschien kan ik het artikel nog elders publiceren.

  2. Hallo netwerkers,
    Ook ik heb toevallig net een (column-achtig) artikel over netwerken geschreven en wel voor het vakblad Event View. Het verschijnt eind mei. Als je geïnteresseerd bent, laat maar weten! Wellicht wil Laura het dan t.z.t. op de weblog opnemen.
    Groetjes, Daphne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”