Om je als ZZP-er uitstekend te redden zijn 1000 fans genoeg

Hoe als ZZP-er te overleven in de huidige economie? Zijn er
genoeg klanten voor iedereen? Voor degenen die erin slagen hun eigen
groep van trouwe klanten op te bouwen, zijn de vooruitzichten gunstig.

Seth Godin noemt dit je “tribe”, Kevin Kelly noemt dit je “1000 true fans”. Volgens Kevin Kelly zijn 1000 mensen genoeg om een goedlopend bedrijf creëren. Steeds meer gaat de economie draaien om dit soort kleine gemeenschappen waarmee mensen in hun inkomen kunnen voorzien.

Wat is er nodig om zo’n gemeenschap te creëren? Basis is een visie en waarde waarmee je in de behoeften van de mensen in je tribe voorziet. Voorwaarde is ook dat je nauwe banden onderhoudt met deze 1000 mensen om te weten wat ze nodig hebben en ze te kunnen voeden met inspiratie en ideeën. Er is maar één manier om dit met 1000 mensen voor elkaar te krijgen: via de sociale media zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, etc.

Maar hoe? Tegenwoordig zijn er veel “sociale media adviseurs” die je aanraden te gaan voor kwantiteit. Ze adviseren je geautomatiseerde tweets te sturen, je volgers te bombarderen met reclame en trucs toe te passen om maar zoveel mogelijk volgers te krijgen.

Dit is het verschijnsel dat Seth Godin in het boek “Gehaktballen met slagroom” beschrijft. Het is de nieuwe media inlijven voor verouderde ideeën over marketing en communicatie, die gekenmerkt werden door mensen lastig vallen en irriteren met je boodschap (denk aan TV-reclame), eenzijdige communicatie, alleen willen hebben, niet willen geven. De behoeften van de klant aan je neus lappen. Je was een saaie en grijze gehaktbal en dat ben je nu nog steeds, maar dan met slagroom erop. Vergelijk het met de “pratende pakken” die je vroeger op netwerkbijeenkomsten tegenkwam, en die het netwerken zo’n slechte naam gaven. Ze praatten alleen zelf en ze strooiden met visitekaartjes.

Wat werkt wel voor de sociale media?
Gebruik maken van sociale media is niet anders dan in gesprek zijn met
anderen. Net als in een echt gesprek doe je dat door eerlijk te zijn,
transparant, kwetsbaar op zijn tijd, fouten toe te geven, verhalen te
vertellen, anderen te inspireren met ideeën. En niet per se altijd
aardig te zijn, ook wel humeurig en dwars. Net zoals in het echte leven
dus.

Maar dat is niet het enige. Om met je 1000 fans je brood te verdienen, zul je ook jezelf moeten promoten. En weten wat de manieren zijn om er klanten mee te krijgen op een prettige manier terwijl je toch de relatie met je klant centraal stelt. Hoe kun je dat precies doen?

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Eén reactie op “Om je als ZZP-er uitstekend te redden zijn 1000 fans genoeg”

  1. Martin van Leeuwen | comprend communicatie bv schreef:

    Ha Laura, leuk dat je deze samenwerking met Erno hebt. Zou de volgende keer (dus na de teleuitzending van juni) het live kunnen worden uitgezonden?
    Verder vind ik je opmerkingen over kwantitatieve benadering terecht. Ik kom het nog veel tegen, al dan niet bewust. Want met social media omgaan is ook leren dingen fout te doen, en daar weer van te leren.
    Helaas heb ik zelf college op 10 juni, maar kom graag een keer terug om te luisteren of te kijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.