Marketing is belangrijker dan verkoop

Hoe kom je als dienstverlener aan klanten? Hiervoor zijn zowel marketing als verkoop nodig.

Marketing is alles wat je doet om gekwalificeerde potentiele klanten naar je toe te trekken. En verkoop is wat je doet in gesprekken om ze daadwerkelijk klant te maken.

Veel zelfstandigen (en massa’s grotere bedrijven) vergeten de marketing, ze doen alleen verkoop. Telefonische acquisitie is de enige mogelijkheid die ze kennen om klanten binnen te halen.

Voor veel mensen is dat meteen ook de moeilijkste manier. Geen wonder dat ze het voor zich uit schuiven en daardoor te weinig klanten hebben en te weinig verdienen.

Maar marketing is veel belangrijker dan verkoop. Als je je marketing goed doet, trek je de klanten naar je toe en zijn ze al helemaal enthousiast over je dienst. Je hoeft niet alles uit de kast te halen om ze te overtuigen om klant van je te worden.

Het hele leuke is dat marketing ook makkelijker en prettiger is dan verkoop. Marketing is bijvoorbeeld… dit artikel schrijven.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

7 antwoorden op “Marketing is belangrijker dan verkoop”

  1. Helemaal mee eens. Trouwens, geldt veelal ook voor producerende bedrijven. Bill Bernbach schreef ooit: “Ik ken je bedrijf niet. Ik ken je producten niet. Ik ken je reputatie niet. etc. etc etc.” Om te eindigen met de vraag aan de vertegenwoordiger: Wat kom je eigenlijk doen?”

  2. Inderdaad. Als je je marketing goed doet, dan verkoopt het bedrijf zichzelf. En nog prettiger is het als anderen jouw bedrijf promoten. Zo heeft het tijdschrift FietsActief mij vandaag gebeld of ze me mogen interviewen. Nou Graag!

  3. Dat klinkt geweldig Truus, (ook leuk een voor mij bekende naam te zien bij de reacties). Free publicity is altijd erg prettig, weet ik uit ervaring. Al levert het niet direct werk op, je naamsbekendheid neemt wel enorm toe.

  4. Goedemiddag!
    Alles staat of valt met goede marketing, een sterk merk en een onwrikbaar imago!
    Maar zelfs een goed merk kan ik niet verkopen indien er geen behoefte aan is! Trouwens, als de klant nee zegt, begint de verkoop pas….anders ben je gewoon aan het dozen schuiven!
    PS; Bill Bernbach was van het grote USA-reclamebureau Dane, Doyle, Bernbach (DDB óók in Amsterdam)van Volkswagen, over een goed merk gesproken. En voor het bouwen aan merken kijk ook eens bij Visivius productions? PRB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”