Marketing is belangrijker dan verkoop

Hoe kom je als dienstverlener aan klanten? Hiervoor zijn zowel marketing als verkoop nodig.

Marketing is alles wat je doet om gekwalificeerde potentiele klanten naar je toe te trekken. En verkoop is wat je doet in gesprekken om ze daadwerkelijk klant te maken.

Veel zelfstandigen (en massa’s grotere bedrijven) vergeten de marketing, ze doen alleen verkoop. Telefonische acquisitie is de enige mogelijkheid die ze kennen om klanten binnen te halen.

Voor veel mensen is dat meteen ook de moeilijkste manier. Geen wonder dat ze het voor zich uit schuiven en daardoor te weinig klanten hebben en te weinig verdienen.

Maar marketing is veel belangrijker dan verkoop. Als je je marketing goed doet, trek je de klanten naar je toe en zijn ze al helemaal enthousiast over je dienst. Je hoeft niet alles uit de kast te halen om ze te overtuigen om klant van je te worden.

Het hele leuke is dat marketing ook makkelijker en prettiger is dan verkoop. Marketing is bijvoorbeeld… dit artikel schrijven.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

7 reacties

  1. Helemaal mee eens. Trouwens, geldt veelal ook voor producerende bedrijven. Bill Bernbach schreef ooit: “Ik ken je bedrijf niet. Ik ken je producten niet. Ik ken je reputatie niet. etc. etc etc.” Om te eindigen met de vraag aan de vertegenwoordiger: Wat kom je eigenlijk doen?”

  2. Inderdaad. Als je je marketing goed doet, dan verkoopt het bedrijf zichzelf. En nog prettiger is het als anderen jouw bedrijf promoten. Zo heeft het tijdschrift FietsActief mij vandaag gebeld of ze me mogen interviewen. Nou Graag!

  3. Dat klinkt geweldig Truus, (ook leuk een voor mij bekende naam te zien bij de reacties). Free publicity is altijd erg prettig, weet ik uit ervaring. Al levert het niet direct werk op, je naamsbekendheid neemt wel enorm toe.

  4. Goedemiddag!
    Alles staat of valt met goede marketing, een sterk merk en een onwrikbaar imago!
    Maar zelfs een goed merk kan ik niet verkopen indien er geen behoefte aan is! Trouwens, als de klant nee zegt, begint de verkoop pas….anders ben je gewoon aan het dozen schuiven!
    PS; Bill Bernbach was van het grote USA-reclamebureau Dane, Doyle, Bernbach (DDB óók in Amsterdam)van Volkswagen, over een goed merk gesproken. En voor het bouwen aan merken kijk ook eens bij Visivius productions? PRB

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook