Je marketingboodschap in 10 seconden: wat zeg jij als iemand vraagt wat je doet?

Eén van de belangrijkste marketinginstrumenten van de zelfstandige dienstverlener is zijn of haar marketingboodschap in 10 seconden (ook wel de elevator pitch genoemd). Omdat iedereen die je in je dagelijkse leven ontmoet in potentie een klant van je kan zijn – of je er naar kan doorverwijzen –  moet je goed nadenken over deze boodschap en zorgen dat hij de interesse van de ander opwekt.

Wat zijn 10-seconden boodschappen die werken? De meeste zelfstandigen antwoorden op de vraag: “En wat doe jij?”: bijvoorbeeld iets als “Ik ben coach” of  “ik ben organisatieadviseur”. Of ze praten over hun proces: “Ik ben een trainer die veel werkt met psychodramatechnieken” of “Ik geef trainingen persoonlijke effectiviteit”. Prima, maar wat heeft de ander eraan? Met deze boodschappen communiceer je niet duidelijk en niet specifiek genoeg wat je echt te bieden hebt. Je laat die vertaalslag over aan de ander.

Mensen zijn eigenlijk niet zo in jou of je proces geïnteresseerd.
Ze willen weten hoe je hen kunt helpen, wat ze van je kunnen krijgen. Het interesseert ze wat jouw expertise voor hen kan opleveren. Daarom zul je in eerste instantie ook duidelijk moeten maken op wie je je richt met jouw dienst. Dan weten ze meteen of je hun iets te bieden hebt of niet. En ook zul je het probleem duidelijk moeten maken, waar jij jouw oplossing voor hebt. Ze zullen zich dan al of niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe jij ze van dat probleem kunt afhelpen.

De ideale boodschap bestaat dus uit vier elementen:

  • wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie je je richt)
  • het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt
  • de oplossing die je daarvoor hebt
  • wat jouw oplossing oplevert

 Enkele voorbeelden van goede marketingboodschappen:

  • “Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem) om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (opbrengst)”

En wat is jouw marketingboodschap? Experimenteer ermee en kijk hoe de reacties zijn!

Eén reactie

  1. Dag Laura,

    Ik heb de tip gekregen van een goeie loopbaancoach om eens te kijken wat jij biedt. Ik heb vandaag een paar filmpjes gezien en veel gelezen op je site en vind het super! Erg goed én heel leuk en helder gebracht. Dankjewel. Ik ga er vast nog veel van opsteken en dat is ook nog eens leuk om mee bezig te zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook