Je marketingboodschap in 10 seconden: wat zeg jij als iemand vraagt wat je doet?

Eén van de belangrijkste marketinginstrumenten van de zelfstandige dienstverlener is zijn of haar marketingboodschap in 10 seconden (ook wel de elevator pitch genoemd). Omdat iedereen die je in je dagelijkse leven ontmoet in potentie een klant van je kan zijn – of je er naar kan doorverwijzen –  moet je goed nadenken over deze boodschap en zorgen dat hij de interesse van de ander opwekt.

Wat zijn 10-seconden boodschappen die werken? De meeste zelfstandigen antwoorden op de vraag: “En wat doe jij?”: bijvoorbeeld iets als “Ik ben coach” of  “ik ben organisatieadviseur”. Of ze praten over hun proces: “Ik ben een trainer die veel werkt met psychodramatechnieken” of “Ik geef trainingen persoonlijke effectiviteit”. Prima, maar wat heeft de ander eraan? Met deze boodschappen communiceer je niet duidelijk en niet specifiek genoeg wat je echt te bieden hebt. Je laat die vertaalslag over aan de ander.

Mensen zijn eigenlijk niet zo in jou of je proces geïnteresseerd.
Ze willen weten hoe je hen kunt helpen, wat ze van je kunnen krijgen. Het interesseert ze wat jouw expertise voor hen kan opleveren. Daarom zul je in eerste instantie ook duidelijk moeten maken op wie je je richt met jouw dienst. Dan weten ze meteen of je hun iets te bieden hebt of niet. En ook zul je het probleem duidelijk moeten maken, waar jij jouw oplossing voor hebt. Ze zullen zich dan al of niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe jij ze van dat probleem kunt afhelpen.

De ideale boodschap bestaat dus uit vier elementen:

  • wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie je je richt)
  • het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt
  • de oplossing die je daarvoor hebt
  • wat jouw oplossing oplevert

 Enkele voorbeelden van goede marketingboodschappen:

  • “Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem) om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (opbrengst)”

En wat is jouw marketingboodschap? Experimenteer ermee en kijk hoe de reacties zijn!

Eén antwoord op “Je marketingboodschap in 10 seconden: wat zeg jij als iemand vraagt wat je doet?”

  1. Dag Laura,

    Ik heb de tip gekregen van een goeie loopbaancoach om eens te kijken wat jij biedt. Ik heb vandaag een paar filmpjes gezien en veel gelezen op je site en vind het super! Erg goed én heel leuk en helder gebracht. Dankjewel. Ik ga er vast nog veel van opsteken en dat is ook nog eens leuk om mee bezig te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit