Je marketingboodschap in 10 seconden: wat zeg jij als iemand vraagt wat je doet?

Eén van de belangrijkste marketinginstrumenten van de zelfstandige dienstverlener is zijn of haar marketingboodschap in 10 seconden (ook wel de elevator pitch genoemd). Omdat iedereen die je in je dagelijkse leven ontmoet in potentie een klant van je kan zijn – of je er naar kan doorverwijzen –  moet je goed nadenken over deze boodschap en zorgen dat hij de interesse van de ander opwekt.

Wat zijn 10-seconden boodschappen die werken? De meeste zelfstandigen antwoorden op de vraag: “En wat doe jij?”: bijvoorbeeld iets als “Ik ben coach” of  “ik ben organisatieadviseur”. Of ze praten over hun proces: “Ik ben een trainer die veel werkt met psychodramatechnieken” of “Ik geef trainingen persoonlijke effectiviteit”. Prima, maar wat heeft de ander eraan? Met deze boodschappen communiceer je niet duidelijk en niet specifiek genoeg wat je echt te bieden hebt. Je laat die vertaalslag over aan de ander.

Mensen zijn eigenlijk niet zo in jou of je proces geïnteresseerd.
Ze willen weten hoe je hen kunt helpen, wat ze van je kunnen krijgen. Het interesseert ze wat jouw expertise voor hen kan opleveren. Daarom zul je in eerste instantie ook duidelijk moeten maken op wie je je richt met jouw dienst. Dan weten ze meteen of je hun iets te bieden hebt of niet. En ook zul je het probleem duidelijk moeten maken, waar jij jouw oplossing voor hebt. Ze zullen zich dan al of niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe jij ze van dat probleem kunt afhelpen.

De ideale boodschap bestaat dus uit vier elementen:

  • wie je helpt met jouw oplossing (het soort klanten op wie je je richt)
  • het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt
  • de oplossing die je daarvoor hebt
  • wat jouw oplossing oplevert

 Enkele voorbeelden van goede marketingboodschappen:

  • “Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem) om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (opbrengst)”

En wat is jouw marketingboodschap? Experimenteer ermee en kijk hoe de reacties zijn!

Eén reactie op “Je marketingboodschap in 10 seconden: wat zeg jij als iemand vraagt wat je doet?”

  1. Elles schreef:

    Dag Laura,

    Ik heb de tip gekregen van een goeie loopbaancoach om eens te kijken wat jij biedt. Ik heb vandaag een paar filmpjes gezien en veel gelezen op je site en vind het super! Erg goed én heel leuk en helder gebracht. Dankjewel. Ik ga er vast nog veel van opsteken en dat is ook nog eens leuk om mee bezig te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.