Je hoeft het niet allemaal alleen te doen

Veel ondernemers en zelfstandigen die ik ken doen alles in hun eentje. Geen wonder dat ze dan stagneren, eindeloos de nodige actie voor zich uit schuiven of telkens blijven doen wat ze allang niet leuk meer vinden. En zo halen ze niet alles uit zichzelf wat ze in zich hebben.

Het komt omdat ze te veel alleen zijn. Het is niet voor niets dat de maatschappij in groepen georganiseerd is, want mensen in een groep prikkelen elkaar tot actie en prestatie. En daarom is het een goed idee voor zelfstandige ondernemers om deel uit te maken van een groep (maar dan wel een die je zelf gekozen hebt). Ik heb het over de mastermind-groep.

Het mastermind-idee is beschreven in het boek Think and Grow Rich van Napoleon Hill uit 1937. Hill interviewde voor dit boek, dat tot op de dag van vandaag een bestseller is, succesvolle industriëlen en hij ontdekte dat een van de 13 geheimen van succesvolle mensen was dat zij een groep vormden waarin ze elkaar aanspraken op het realiseren van hun ambities. Omdat zij elkaar aanvullende expertise en kennis hadden, vormden ze een gezamenlijke “mastermind”.

De afgelopen jaren heb ik aan verschillende mastermindgroepen meegedaan. We bellen elkaar zeer regelmatig om al onze hobbels en plannen door te nemen. Ik geef aan je door wat me goede regels lijken. Misschien kunnen ze ook jou helpen om je eigen Mastermind-groep te beginnen en te laten draaien zodat je er echt veel aan hebt. 1. Kies met zorg de mensen in je groep Kies mensen die bij je passen, die ambitieus zijn net als jij. Het moeten mensen zijn naar wie je in redelijke mate opkijkt! Het is belangrijk dat je ongeveer op hetzelfde succesniveau opereert en dat jullie aan elkaar gewaagd zijn. Groepen van vier tot zes mensen functioneren het beste, omdat er dan voldoende tijd is voor iedereen. 2. Verbind je aan andermans succes Vorm alleen een mastermindgroup als je er voor open staat je voor langere tijd aan elkaar te verbinden en verantwoordelijkheid te nemen voor het succes van de ander. Daar hoort ook bij dat je eerlijke feedback wilt geven (en krijgen) over wat je de anderen ziet doen. 3. Bedenk hoe je wilt samenkomen Van belang is een vaste frequentie en duur van de bijeenkomsten te kiezen. Een keer per maand samenkomen gedurende een uur of drie zou een goede gewoonte kunnen zijn. Je kunt elkaar echt ontmoeten maar je kunt het ook telefonisch doen als je ver van elkaar af woont (via een telefonische vergaderlijn of Skype). 4. Structureer het gesprek Het risico van een mastermind-groep is dat het op een gegeven moment alleen nog over koetjes en kalfjes zal gaan. Stel dus de structuur van het gesprek vast. Een goede structuur kan bijvoorbeeld zijn: aan het begin van de bijeenkomst vertelt ieder de successen. Vervolgens is de vraag: “wat gebeurt er nu in je leven of bedrijf en wat heb je erbij nodig?” Iedereen komt aan het woord en de anderen komen met ondersteunende ideeën. Zorg dat er een gespreksleider is die erop let dat iedereen ongeveer evenveel tijd krijgt. Een belangrijke voorwaarde hierbij is wat mij betreft dat er volledig vertrouwen en veiligheid is in de groep. Je angsten, twijfels en andere kronkels moeten er mogen zijn. Als er periodes in je leven zijn dat je alles wilt behalve “groot te denken en rijk te worden” moet dat ook kunnen (heb ik ook wel eens). Maar belangrijk is wel dat een goed functionerende mastermind-groep betekent dat je jezelf voortdurend uit je comfortzone laat stappen en elkaar ondersteunt om er werkelijk iets van te maken. Zo bereik je veel meer, ontwikkel je al je talenten en haal je veel meer voldoening uit je bedrijf.  Andere ideeën en ervaringen met betrekking tot mastermind-groepen? Je reactie is van harte welkom. Klik hiervoor op “reacties”. Wil je ook je ervaringen delen met anderen en met behulp van een groep tot betere resultaten komen? In september start mijn nieuwe jaarprogramma “Bouw een Bloeiend Bedrijf” waarin masterminding een belangrijk onderdeel is. Voor informatie en aanmelding kijk opwww.bouweenbloeiendbedrijf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.