In 3 stappen je bedrijf schaalbaar maken (voor meer inkomen en meer impact)

Veel coaches / trainers /adviseurs hebben een bedrijf dat niet kan groeien, omdat ze geen tijd en energie over hebben om meer klanten te helpen.

Executive coach Anne, een klant van mij, was daar een voorbeeld van. Anne had een paar grote bedrijven als klant, en daar ging al haar tijd aan op. Als nieuwe potentiële klanten haar belden, moest ze vaak “nee” zeggen. Ze had er gewoon geen tijd voor. En daar baalde ze van.

Ze vond het niet fijn om “nee” te zeggen tegen mensen die haar nodig hadden. Maar ze vond het ook jammer dat ze niet méér kon verdienen. Haar inkomen bleef, ondanks haar harde werken, jaar na jaar hangen op ongeveer 80.000 euro. Daarvoor moest ze ook nog vele uren per week reizen met de trein. Hoe kon ze een manier vinden om meer klanten te helpen, zodat ze meer impact kon hebben, niet meer hoefde te reizen, maar ook meer kon verdienen?

Wat daarvoor nodig is, dat ze haar bedrijf schaalbaar moest maken, zodat groei van haar inkomen mogelijk was. Schaalbaar betekent dat ze met grotere aantallen klanten tegelijk kon werken. Anne heeft 3 stappen gezet om dit in de praktijk te realiseren:

Stap 1: Het opbouwen van een mailinglijst

Schaalbaarheid van je bedrijf wordt mogelijk als je een manier hebt om met grotere hoeveelheden mensen te communiceren. Het opbouwen van een mailinglijst is dan noodzakelijk. Hoe bouw je zo’n lijst op? Er zijn wel honderd manieren voor, de allerbeste manier om hiermee te beginnen, is om presentaties en lezingen te gaan geven. (Als je een goed softwareprogramma zoekt om je nieuwsbrief te sturen, kan ik je van harte aanbevelen om www.autorespond.nl te gebruiken).

Stap 2. Een opschaalbaar klantenwervingssysteem creëren

De volgende stap die Anne heeft gezet, is het opschalen van haar acquisitie. Eén voor één je klanten werven, door ze te bellen of bij ze langs te gaan, duurt heel lang en kost veel tijd. Zo belemmer je je schaalbaarheid. Om je hoeveelheid klanten te kunnen groeien, zul je manieren moeten vinden om grotere aantallen klanten tegelijkertijd te werven, zodat je met minimale energie meer resultaat bereikt.

Ook hier zijn verschillende manieren voor. Ik noem er eentje: het uitbesteden van haar klantenwerving. Als Anne haar acquisitie niet meer zelf hoeft te doen, houdt ze veel tijd over, die ze nu kan besteden aan het helpen van de klanten.

Stap 3. Zorgen dat je met groepen klanten gaat werken

Dit was Annes derde stap: werken met klanten in een groep, in plaats van één op één. Door dit te doen, bespaart ze tijd, en kan ze meer mensen helpen. Hierdoor kan haar inkomen enorm toenemen. Werken met groepen vindt Anne bovendien leuker en uitdagender dan één op één.

Schaalbaarheid heeft voor Anne heel veel betekend. Voor het eerst is ze dit jaar ruimschoots door de 100.000 euro grens geschoten: afgelopen jaar heeft ze 120.000 euro verdiend, werkend vanuit haar eigen huis. Maar dit is nog maar het begin. Doordat Anne zo is gaan werken, kan haar bedrijf steeds verder groeien, zelfs richting de miljoen of verder. Dat spreekt haar enorm aan, omdat al haar talenten zo tot hun recht kunnen komen en ze gewoon ambitieus is, in hart en nieren.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.