Hoe je jezelf voorbereidt op het grote geld

Enkele jaren geleden was ik op een netwerkbijeenkomst en raakte met een vrouw in gesprek. Ze heette Eveline. Een sprankelend en bijzonder iemand, bij wie ik me meteen op mijn gemak voelde. We bleken veel overeenkomsten te hebben. We hielden van boeken en praten, en ze had kunstgeschiedenis gestudeerd (ik geschiedenis).

Maar er was ook een belangrijk verschil. Eveline was eigenaar van een succesvol coachbedrijf met 8 (freelance) coaches in dienst. Ze verdiende heel veel geld. “Op mijn 35e ga ik stoppen, dan kan ik gaan rentenieren van mijn geld”, zei ze. Ze wilde zich gaan wijden aan kunstprojecten, yoga en spiritualiteit.

Zelf was ik berooid in die tijd en nogal wanhopig over mijn leven. Ik was nieuwsgierig en geïntrigeerd door iemand die op haar 35e al “binnen kon lopen”, terwijl daar bij mij totaal geen sprake van was. Wat was het verschil tussen haar en mij?

Ik besloot Eveline als coach in te huren, waarvoor ik voor een fiks bedrag een lening afsloot (zelf had ik geen rooie cent). Later werden we vriendinnen. Ik kan niet anders zeggen dat mijn contact met haar enorme gevolgen heeft gehad, omdat ze mij gedrag voorspiegelde waardoor het succes ook voor mij begonnen is (tot mijn grote plezier en geluk).

Waar ik achter kwam, is dat het leven van iemand die heel succesvol is en veel verdient, in veel opzichten lijkt op het leven van iemand die dat niet heeft. Maar is er een groot verschil. Dat heeft te maken met andere gewoontes, een andere manier van denken, een andere manier van handelen. Zodat het kan gebeuren dat je met dezelfde soort studie en dezelfde soort achtergrond, toch een heel verschillend leven leidt.

Eveline was gewoon anders geprogrammeerd, had andere gedachten en overtuigingen. En sindsdien heb ik me veel van haar gewoontes eigen gemaakt, en er nog een paar bij geleerd. Ik geef hier een selectie van deze “succesgewoontes” die voor mij belangrijk zijn geweest.

  1. Positief denken over veel geld verdienen
    Veel geld verdienen, gaat niet lukken als je eigenlijk stiekem denkt: “Geld verdienen is slecht” of “Door veel geld te vragen, draai ik mensen een poot uit”. Je zult van geld moeten houden, en het moeten respecteren, wil je het naar je toetrekken.
  2. Overtuigd zijn van de waarde die je te bieden hebt
    Overtuigd zijn van de waarde die je biedt, is heel belangrijk. Eveline blaakte van het zelfvertrouwen. Ze was zo van haar waarde overtuigd, dat ze vond dat haar dienst eigenlijk een koopje was. De praktijk is echter dat veel mensen eigenlijk vinden dat hun eigen dienst te duur is. Maar als je het zelf te duur vindt, zul je zien dat je klant het ook vindt… Tip: om meer de waarde van je dienst te leren zien, maak eens een lijst met 20 resultaten die je dienst kunnen opleveren. Je zult zien dat het er meer zijn dan je denkt!
  3. Leven als een miljonair, ook als je het nog niet bent
    Het zit hem niet zozeer in het uitgeven van veel geld, maar in zorg en aandacht voor je omgeving. Je omgeeft jezelf met waardevolle spullen van goede kwaliteit, je werkplek is ordelijk (huur eens een professional organiseer in!), je draagt kleren met stijl en smaak.
  4. Investeren in jezelf
    Door te investeren in de coaching van Eveline, gaf ik een bijzonder waardevol cadeau aan mezelf – al had ik dat toen nog niet door. Als je investeert in coaching, geef je jezelf de boodschap dat je gelooft in jezelf, dat je jezelf de moeite waard vindt om geld aan uit te geven. Als je jezelf die moeite niet waard vindt, waarom zou een potentiële klant dat dan wel vinden?
  5. Zelf geld uitgeven (met beleid, maar royaal)
    Mensen die “hun hand op de knip houden”, alles zelf doen en kennis en informatie gratis verzamelen, geloven diep in hun hart niet dat hun klanten geld aan ze willen uitgeven. Gewoon omdat ze het zelf ook niet doen.
  6. Omgaan met mensen die succesvol zijn en veel geld verdienen
    Mensen die succesvol zijn, spiegelen je gedrag voor dat je bewust of onbewust overneemt. Precies zoals Eveline voor mij deed. Omgeef je dus met deze rolmodellen! Vooral voor vrouwen is het moeilijk om deze rolmodellen te vinden – maar ze zijn er wel!
  7. Je omgeven met mensen die in je geloven, die je ondersteunen en positief over je zijn
    En dus niet met mensen die je naar beneden halen, vinden dat je “te hoog van de toren blaast” of je willen remmen met een “doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg”-mentaliteit.
  8. Zelf bijdragen aan succes en rijkdom van anderen
    Geen betere tip dan deze! Door je te richten op andermans succes, help je natuurlijk ook jezelf.

Door je deze gewoontes eigen te maken, zul je zien dat je jezelf open stelt voor succes, en dat het naar je toe kan komen, gewoon omdat je het niet meer van je afstoot.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit