De tucht van de markt

Heeft mijn bedrijf kans van slagen? Dat is altijd de grote vraag van mijn klanten die ik begeleid in mijn workshops en coachingstrajecten.

Je kunt het allemaal heel mooi bedenken, enthousiast zijn over je eigen idee, een fantastische marketingboodschap bedenken… maar uiteindelijk is er maar één die uitmaakt of het bestaansrecht heeft wat je doet: je klant. Dat noem ik de “tucht van de markt” omdat deze ervaring heel ontnuchterend kan zijn, meedogenloos en pijnlijk. 

Klanten kijken er recht doorheen als het warrig is wat je doet, niet echt nodig of nuttig, je te veel met jezelf bezig bent, niet kan kiezen, geen emoties oproept. En dat merk je vrijwel meteen zodra je met hen hierover in contact treedt. Je ontmoet
onverschilligheid, weerzin of afstandelijkheid.

Daar staat tegenover dat het diep, diep bevredigend is als je merkt dat het aanslaat wat je doet en dat het begint te lopen.

Wat is ervoor nodig om dat voor elkaar te krijgen? Je dienst heeft alleen bestaansrecht, als mensen  er behoefte aan hebben. Als ze het probleem hebben waar jij bij helpt en er geld voor neer willen tellen om het op te lossen. En die JOU de aangewezen persoon vinden om dat te doen.

Waar je grootste kansen liggen, is dus “in het werk dat je het liefste doet, en waaraan de wereld het meeste behoefte heeft” (Richard Bolles).

Maar hoe kom je er achter of er markt is voor wat je doet?

Een van de beste manieren om te starten is als je merkt dat anderen erom vragen dat je het gaat doen. Je wordt er als het ware toe “geroepen”.

Maar vaak is dat niet het geval. Toen ik met Get Clients Now begon, had ik niet bepaald het gevoel dat er iemand om me stond te roepen. Wel wist ik dat er veel mensen moeite hadden met klanten krijgen, en dat ik had ik zelf ook. Daarom besloot ik gewoon zelf te gaan roepen.

Door te gaan zeggen wat je doet, merk je meteen of er markt is voor wat je doet. Als je goed zit, krijg je daar meteen signalen van. In plaats van onverschilligheid merk je nu gretigheid en nieuwsgierigheid op. Mensen noemen spontaan iemand die een goeie klant voor je zou zijn. Ze willen graag meer informatie van je ontvangen. Ze geven je namen door van mensen met wie je beslist moet gaan praten.

Als je deze signalen niet opmerkt, laten we zeggen nadat je 20 mensen gesproken hebt in twee weken, gooi dan het roer om. Het kan een enorm verschil maken HOE je erover spreekt en welke taal je gebruikt in je marketing. Maar het kan ook zijn dat je misschien iets heel anders moet gaan doen.  Het komt vaak voor dat het succes pas komt als je eerst iets heel anders hebt gekozen (zo is het bij mij ook gegaan).

Je weet nooit hoe het van te voren loopt, uiteindelijk zul je jezelf in het diepe moeten gooien. Als je dat niet doet, betekent dat dat je jezelf afhankelijk maakt van anderen die het WEL doen. Want je kunt er niet voor vluchten, de tucht van de markt.

Daarom kun je maar het beste leren, hoe je jezelf op de beste manier op de markt zet, en investeren in de vaardigheden en kennis die ervoor nodig zijn, om je kansen zo groot mogelijk te maken.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op “reacties”

Waardeer je dit artikel? Abonneer je dan op mijn weblog! Vul hiervoor je emailadres rechtsbovenin in.

Eén reactie op “De tucht van de markt”

  1. alex schreef:

    Als je van nature geen enthousiasme hebt voor wat je doet en geen overredingskracht hebt, heb je aan de commerciele kant weinig te zoeken.
    Natuurlijk spreekt het voorzich dat je enthousiast met volle overgave en zekerheid en kennis iemand wat aan moet smeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.