In hun boek “The experience economy” schrijven Pine en Gilmore dat het voor bedrijven die willen groeien steeds belangrijker wordt om meeslepende ervaringen te creëren voor hun klanten. Het leveren van diensten of producten is op zichzelf niet meer genoeg. Bedrijven die hier niet in slagen, zullen langzamerhand hun bestaansrecht verliezen.
Ook zelfstandige ondernemers die effectiever willen netwerken, kunnen iets hebben aan dit inzicht.
Want ook bij het netwerken gaat het in feite om het creëren van positieve
ervaringen bij potentiële klanten. Een ervaring zo positief dat ze je
niet gauw vergeten, blij worden als ze aan je denken en zich tot je
aangetrokken voelen om méér ervaring van je te gaan krijgen.
Het mooie is dat een netwerkgesprek in potentie de ideale omstandigheden
biedt om een meeslepende ervaring te creëren: dat is sowieso wat
gesprekken in huis hebben. Wat kun je doen om in zo’n gesprek een
onweerstaanbare en onuitwisbare indruk te maken, zodat mensen graag met je in contact willen blijven en je ze zonder tegenzin kunt benaderen
voor follow-up?
1. Commitment aan ieders groei en welbevinden
Bij al je netwerkontmoetingen staat één ding voorop: je verlangen om bij te
dragen aan ieders ontwikkeling en groei. Je vraagt je af: wat beweegt
deze persoon, wat zijn zijn doelen, welke obstakels ontmoet hij op deze
weg en wat kan ik doen om die doelen te helpen realiseren? Liefst
natuurlijk binnen de kaders van het gebied waarop jij expert bent.
2. Stel vragen
Stel honderd en één vragen. Voor jezelf heeft dit als voordeel dat je
erachter komt of iemand een potentiële klant voor je is en behoefte
heeft aan je dienst. De ander ervaart deze belangstelling als prettig
omdat hij zijn bewustzijn op een bepaald gebied aanscherpt.
3. Geef genereus ideeën
Op het gebied waar deze persoon zijn obstakels ervaart, en natuurlijk op
het terrein van jouw expertise, laat je de ander vrijelijk delen in je
kennis en ideeën. Ideeën hebben een grote aantrekkingskracht: ze geven
nieuwe perspectieven en genereren energie. Je netwerkcontact verlangt
naar méér.
4. Daag uit
Stel vragen waarmee je de ander uitdaagt een nieuwe kijk te ontwikkelen.
Niet alleen krijgen je potentiële klanten hierdoor het inzicht dat
verandering mogelijk én noodzakelijk is, ze zijn je dankbaar omdat je
ze in contact hebt gebracht met functionelere en actuelere inzichten.
Gesprekken hebben het unieke vermogen om alles op zijn kop te zetten en diepgaande transformaties tot stand te brengen. Als jij een positieve bijdrage levert aan andermans leven, zullen mensen je niet gauw vergeten en als eerste aan je denken als ze je nodig hebben. Je hebt wat vóór op je
collega’s die het niet doen en dus de kans nalaten om deze impact te
hebben.