Veel zelfstandigen in dienstverlenende beroepen nemen een soort middenpositie in tussen werknemer en ondernemer zijn: ze verhuren hun arbeid aan andere bureaus of werkgevers. Misschien ben jij ook zo iemand – ik ben het zelf ook lang geweest.
Kenmerkend voor deze positie is dat je je telkens voegt in kaders die anderen voor je scheppen. Je voert bijvoorbeeld trainingen uit die anderen ontwikkeld hebben of je bent bezig met projecten waar een tijdelijke kracht voor nodig is. Vaak doe je dan telkens wat anders, omdat iedere keer iets anders van je verwacht wordt. Je zet jezelf als een zak rauwe aardappels op straat, en anderen beslissen hoe ze je willen hebben: gefrituurd, gekookt of gebakken.
Veel mensen hebben er geen enkel probleem mee om zo te werken; ze ervaren veel vrijheid en kunnen veel verdienen. Maar bij velen zie ik ook dat deze situatie gaat wringen, en dat ze op zoek willen gaan naar nieuwe vormen om hun ondernemerschap te structureren. Waarom is dat en als je dit ook wilt, wat kun je dan het beste doen?
Als je als inhuurkracht werkt, heeft dit verschillende nadelen. Je doet vaak niet het werk dat je écht wilt doen, met de klanten voor wie je zelf kiest. Je bent vaak veel tijd kwijt aan telkens nieuw soort werk, waardoor je geen specialisme en routine ontwikkelt. Je hebt geen tijd om jezelf te marketen en bekendheid te verwerven, zodat de stroom klanten voortdurend
dreigt op te drogen. Dat voelt onveilig en onrustig.
Het grootste nadeel is misschien wel, dat je per uur je geld verdient. Hiermee beperk je aanzienlijk hoeveel je kunt verdienen, want het aantal uren dat je kunt werken, heeft nu eenmaal een grens. Probleem is ook dat je uiteindelijk geen waarde toevoegt aan je bedrijf: dat wil zeggen dat je het na afloop niet kunt verkopen, want niemand wil een baan kopen. Dit is het fenomeen dat Michael Gerber beschrijft in zijn boek “The E-myth”.
Redenen genoeg dus om een echte ondernemer te worden die zijn/haar eigen aanbod creëert. Je creëert je eigen “business model” en gaat dus werken aan je bedrijf in plaats van erin. Wat is er dan nodig om te doen? Een paar ideeën.
1. Een heel belangrijke stap is om niet af te wachten hoe anderen van je talenten gebruik willen maken, maar om zelf na te denken welke toegevoegde waarde je wilt leveren en welke resultaten je voor klanten wilt bereiken. De klant koopt dan niet meer jouw proces of uitvoering maar de resultaten die je belooft. Voorbeelden van resultaten zijn: meer omzet, meer klanten, meer productiviteit, meer welzijn, meer gezondheid, etc. Denken in termen van resultaten kan een totale transformatie van je bedrijf betekenen.
2. Denk na over wat er nodig is om deze resultaten te bereiken. Misschien een aantal coachingssessies, een workshop, enkele adviesgesprekken. Geef er vervolgens een opvallende naam aan. Het beste is een naam die het resultaat aangeeft. Geef het een prijs. Op deze manier maak je een product van je dienst; dit wordt “productizing” genoemd. Het “Get Clients Now”-
programma is een mooi voorbeeld van productizing. Uit onderzoek blijkt dat klanten veel sneller een dienst kopen die geproductized is dan een dienst waarvan de kosten niet te voorspellen zijn. Groot voordeel van een dergelijk pakket is ook dat niemand je meer zal vragen hoeveel je per uur kost.
3. Wacht nooit te lang met het uitontwikkelen van je aanbod maar ga erover met klanten in gesprek. Dan merk je gauw genoeg of je idee levensvatbaar is of dat je het alleen zelf een goed idee vond. Door de feedback die je krijgt, wordt je aanbod vanzelf al beter en je triggert jezelf om er sneller mee naar buiten te komen – mensen zitten er nu op te wachten.
4. Op de langere termijn kun je denken aan het ontwikkelen van
informatieproducten over je dienst. Voorbeelden hiervan zijn ebooks, e-courses of betaalde lidmaatschappen voor je website. Zo kun je ook passief inkomen verdienen. Misschien is het zelfs mogelijk om andere mensen in te huren om het werk voor je te doen. Je bedrijf wordt daarmee zelfstandig van jou.
Veel klanten die meedoen in mijn Meer verdienen, minder werken-programma zijn bezig deze stap te zetten om ’hun eigen ding te gaan doen’. Wat iedere keer opvalt, is dat het moed vergt,veel moed. Als je met je eigen product in de wereld gaat staan, loop je risico’s. Het tomatengooien kan beginnen! Iedereen is bang beschimpt te worden of erger nog: genegeerd.
Duidelijk is dan ook, dat je wordt aangesproken op nieuwe vaardigheden. Op de één of andere manier is het makkelijker om je te voegen naar andermans ideeën, dan om er zelf voor te gaan staan. Overtuigingsvaardigheden in woord en geschrift worden nodig. Kennis van marketing is onontbeerlijk.
Gaan staan voor je eigen product is moeilijk, maar kan je ook veel opleveren. Je gaat het werk doen dat je het liefste doet met de mensen die je leuk vindt. Uiteindelijk kun je er veel meer mee verdienen, als je het slim aanpakt en het effectief gaat marketen. Voor al die gewerkte uren heb je dan een veelhogere opbrengst. En uiteindelijk kun je je bedrijf misschien ook nog gaan verkopen.
Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”
8 reacties
Leuk ! Dit motiveert me weer om verder te gaan. Stap 1 heb ik al gezet. Met stap 2 en 3 ben ik bezig en dan het vooruitzicht dat stap 4 en de rest er ook nog aan (kunnen) komen, ja dat doet me weer verder gaan.
Dank voor de boost Laura.
Finn Sesay
Het is heerlijk om ondernemer te worden, al moet je inderdaad van alle markten thuis zijn. Had het nooit gedacht maar deze manier van marketing is helemaal op mijn lijf geschreven. Zonder jouw input (en van een paar anderen) was ik waarschijnlijk al afgehaakt en weer in loondienst gegaan. Ben nu bezig voor elke portemonnee een passend product samen te stellen. Thanx!
Auwauwauw! Dat is de vinger op de zere plek.
Wel goed dat ik daar weer even op gewezen wordt. Hoewel ik als een kip-zonder-kop aan het zoeken ben naar een reguliere zzp-klus, heb ik nu toch weer even tijd gemaakt voor ondernemen.
Een andere reden om als zzp-er te gaan ondernemen, is dat door de crisis de tijdelijke-werknemer-markt gigantisch ingezakt is. Zzp-ers gingen er als eerste uit en veel budgetten zijn bevroren. Het is dus voor mij als zzp-er hard nodig om andere fondsen aan te boren!
Een ondernemer is totaal iets anders dan een zzp-er. Ook ik dacht dat ik ondernemer was door mij in te huren als zzp-er bij verschillende bedrijven. De transformatie naar ondernemer gaat gepaard met behoorlijk veel groeipijnen. Maar tegelijk ook een bevrijding als het lukt. Ook ik ben mijn producten en diensten aan het ontwikkelen en mijn kennis aan het verpakken in een product. En binnenkort gaan we live ook nog! Want 160 uur werken voor een opdrachtgever is max. Maar als je je kennis op een andere manier verpakt en verkoopt is de sky the limit.
Ik snap helemaal wat je bedoelt Laura. Fijn dat je dit zo mooi verwoordt. Toen ik startte met mijn bedrijf riep ik steeds dat ik zocht naar een structuur. Wat ik daarmee bedoelde wist ik eigenlijk nog helemaal niet. Wel wist ik dat ik geen zin had om me te verbinden met een methode die door een ander was ontwikkeld. Ik voelde een enorme drive om iets van mezelf naar buiten te brengen.
Inmiddels weet ik wat ik naar buiten wil brengen. Ik ben erg blij dat je handvatten geeft om dit ook daadwerkelijk te gaan doen.
De belangrijkste stap van inhuur-zzp’er naar ondernemers-zzp’er is je perspectief van inhuurkracht te veranderen naar leverancier van resultaten of oplossingen. Eigenlijk is het ook een verschuiving van min of meer passief wachten op vraag uit de markt naar actief aanbieden van je diensten en/of produkten.
Ook al word je in de praktijk steeds ingehuurd om anderen te vervangen, dan nog kun je hier een dienstenaanbod van maken. Je levert dan een Interim Service waarbij je een bepaalde aanpak & bepaalde resultaten belooft. Je hangt er vervolgens een prijskaartje aan voor full-time of parttime vervanging. Je verkoopt het dus niet per uur. Ben je iets meer of minder tijd kwijt dan daadwerkelijk gewerkt -> de prijs blijft hetzelfde. Je opdrachtgever betaalt voor het resultaat niet voor uurtje-factuurtje.
HOi Laura,
Goed artikel weer. Ik ben druk bezig om ondernemer te worden. Mijn product is er, nu nog deelnemers! Ik heb er alle vertrouwen in en het is zo leuk om te doen! Veel leuker dan wat ik eerst deed.
Groeten,
Goed artikel. Ik sta zelf ook op het punt om iets te ondernemen. Maar ik heb nog wat moed nodig.
Voor alle ZZP’ers en ondernemers die zich onder meer richten op het schrijven van e-boeken ben ik een website gestart: Promoot je E-boek!
Dit moet de zelfstandige schrijvers onder ons helpen met het beter vindbaar maken van hun e-boeken.
Het is een eerste (ondernemende) stap voor mij. Mijn doel is om dé catalogus van NL e-boeken te vormen.
Dank je wel voor je artikel.
René