Prikkelende vragen om van 2010 een goed en vervullend jaar te maken

Denk je al na over 2010? Heb je al beelden in je hoofd hoe je dingen wilt gaan veranderen en beter wilt doen?

Visualiseren over hoe jij het hebben wil, helpt om het inderdaad zo voor elkaar te krijgen.

Ieder jaar schrijf ik vellen vol papier waarin ik een nauwgezet beeld schets van de doelen die ik in het jaar daarop wil bereiken, met allerlei fijne & prettige details. En wat blijkt? 90 % komt uit. “Wensen zijn een voorteken van wat je gaat realiseren”, dat is geen wishful thinking maar pure logica waar geen speld tussen te krijgen is. Hoe kan het ook anders, zo werkt het leven gewoon.

Wil je dat alles hetzelfde blijft of wil je het over een nieuwe boeg gooien? Hier wat vragen om je te prikkelen en ideeën te geven om je eigen plan voor 2010 te maken.

1.    Als je leven precies was zoals je het wilde, wat zou je dan doen?

2.    Wat zijn de mensen met wie je het liefste werkt, die je het meest waarderen en het meest enthousiast waren over het werk dat je deed? (en op wie je je dus het meest gaat richten in het nieuwe jaar?)

3.    Welke klanten zou je het liefst vandaag nog willen dumpen vanwege een hoog “pain in the ass”-gehalte?

4.    Wat is in jouw leven of werk het grootste obstakel om zo succesvol te zijn als je graag zou willen (en wat kun je daar aan doen?)

5.    Waar ligt voor jou de grootste kans om meer klanten te krijgen en groei in je bedrijf mogelijk te maken? (en waar je je dus op gaat focussen in het nieuwe jaar?)

6.    Hoeveel geld zou je werkelijk in 2010 jaar willen verdienen? (houd je niet in)

7.    Wat zou je het liefste voor je klanten willen betekenen en geeft je de meeste vervulling in je werk? (en wat betekent dat voor het werk dat je doet?)

8.    Waar vragen je klanten regelmatig om, wat vinden ze lastig? (en waar liggen dus kansen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen?)

9.    Welke inkomensstromen zou je makkelijk kunnen toevoegen aan je bedrijf?

10.    Welke werkzaamheden zuigen energie en leveren je niks op? (en ga je dus mee stoppen in 2010)?

11.    Welke marketingmethoden werken voor jou het beste om klanten te krijgen en ga je nu op focussen (hint: niet meer dan 6) (is het netwerken, koude acquisitie, bloggen, of een van de andere 1001 manieren die er zijn om klanten te krijgen?)

12.    Wat zou je heel heel blij maken als je dat voor elkaar zou krijgen in 2010?

13.    Wat zijn de 20 doelen die je in 2010 wilt bereiken? (zo concreet mogelijk en alle levensterreinen omvattend. Betrek je liefdesleven, je hobby’s en je persoonlijke groei erbij, het schuurtje dat nog geverfd moet worden of dat je nog altijd die cursus mondharmonica wil doen)

Houd je niet in, schrijf alles op alsof angst en belemmering geen rol spelen. Omdat (bijna) alles uit gaat komen, zul je achteraf misschien denken, waarom heb ik niet groter gedacht?

Reageren is welkom. Als je ons je doelen wil vertellen, we horen ze graag!

8 antwoorden op “Prikkelende vragen om van 2010 een goed en vervullend jaar te maken”

  1. Hoi Laura,
    Dank voor je vragen. Bij elke vraag krijg ik al een beeld. Soms kan ik echter blijven steken in lezen en nog meer lezen, maar echt actie ondernemen, dat schuif ik voor me uit.
    Daarom ga ik direct een Word-bestandje maken met jouw vragen. En ga daarna meteen mijn antwoorden formuleren. Ik zie er nu al naar uit ;-).
    Misschien is dit ook een tip voor anderen?
    Veel groeten,
    Suzanne Meijles

  2. Ik reageer heel gefragmenteerd door jouw tweet. Je hebt het over dumpen van klanten. En dat woord maakt dat ik niet verder kan lezen.
    Ik weet dat je hartstikke goed bezig bent dus je hebt krediet. Maar dit is dus mijn reactie vooralsnog

  3. Ik hou van blogartikels zoals deze waar je meteen met de tips (in dit geval vragen)aan de slag kan. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is om de vragen 3 & 10 te inventariseren (energiezuigende klanten & werkzaamheden)om die vervolgens langzaam af te gaan bouwen. Ik verdiende een paar jaar geleden goed aan bepaalde energiezuigende klanten & werkzaamheden en dacht lange tijd: makkelijk praten met zo’n tip (die ik las bij Michael Port). Maar toen ik echt begon te balen van dat werk, heb ik het langzaam afgebouwd. In diezelfde periode vertelde ik mijn netwerk ook welke opdrachten ik echt leuk vond om te doen(vakgenoten trainen/coachen in hun werk)en na een paar maanden kwam de eerste opdracht voor een training van vakgenoten binnen. Sindsdien luister ik goed naar mijn stemmetje als ik een mogelijk nieuwe opdracht aan het doorspreken ben. Durf dus ‘nee’ te zeggen; er komt echt iets beters op je pad; is mijn ervaring.

  4. Hoi Laura,
    Vraag drie lijkt me gewoon een eerlijke vraag. Juist omdat je hartstikke goed bezig bent, zul je wel je redenen gehad hebben om hem in je lijst op te nemen. Was het alleen maar omwille van de volledigheid.
    Groeten,
    Marina van Walsum

  5. Hallo Laura,
    Mijn man en ik hebben allebei een eigen bedrijf. Gisteravond hebben we onder het genot van een goed glas wijn elkaar jouw prikkelende vragen gesteld en dat was niet alleen heel leuk maar leverde ook verrassende resultaten op! Wij zijn helemaal klaar voor 2010!!
    dankjewel!
    Lilian

  6. Hallo Laura,
    Ik heb samen met een aantal vrienden op oudejaarsavond een kleine ceremonie gehouden, We hebben zaken die we wilden achterlaten opgeschreven en verbrand. En zaken die we tot bloei willen laten komen ook opgeschreven en die samen met een steen begraven.
    Jouw 20 doelen vond ik eerst moeilijk om te vullen maar, op het laatst had ik ruimte te kort 🙂
    Dank je wel voor je inspirende adviezen en tips in 2009.
    Nog een heel gelukkig 2010!
    Franca

Laat een reactie achter op Niels Gouman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.