LinkedIn: 5 redenen waarom het werkt om klanten mee te krijgen

Al sinds jaar en dag krijg ik per mail uitnodigingen om via LinkedIn verbonden te worden, en zo’n uitnodiging accepteerde ik altijd. Van tijd tot tijd ging ik eens kijken op de LinkedIn-site naar mijn “oogst” van contacten. Daarna zapte ik er wat rond, en dan was ik er weer klaar mee.

Ik had gewoon geen idee wat ik ermee moest, met al die contacten op LinkedIn en met LinkedIn überhaupt. Ook mijn klanten vroegen me vaak wat ze eraan konden hebben, en ik wist het antwoord nooit goed te geven.

Inmiddels weet ik wel beter en ben ik er enthousiast voor geworden. LinkedIn is sterk ontwikkeld en de mogelijkheden om het te gebruiken voor acquisitie zijn enorm. Waarom werkt LinkedIn precies? Hierbij vijf redenen.

1. Bij acquisitie en marketing draait het allemaal om “kennen, vertrouwen en leuk vinden”. Mensen doen zaken met degenen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. LinkedIn is een site die dit faciliteert. Als je iemand uitnodigt om te linken, gaat die persoon jou kennen, en andersom ook, waar of niet?

2. Bij acquisitie draait het ook allemaal om “toegang” krijgen. Veel mensen weten hoe moeilijk het is om “koud te bellen” en dat de secretaresse je niet wil doorverbinden.

Je zou kunnen zeggen dat de mensen die op Linkedin zitten, toestemming geven om benaderd te worden. Dat is de code van het netwerk. Stel je bent voor jouw werk heel erg geïnteresseerd in een personeelsmanager die bij Unilever werkt. Als ze een profiel heeft gemaakt op Linkedin, en je bent met haar gelinkt, weet jij dat ze daarmee toestemming geeft om benaderd te worden.

3. Voor effectieve acquisitie is actuele, hele precieze informatie nodig. Je moet de namen weten van de mensen die je wil benaderen en je moet weten wat ze precies doen. Op Linkedin kun je onderzoek doen wie er bij een bepaald bedrijf werken, wat hun functie is etc. Vroeger was het veel moeilijker om deze informatie te vinden! Sterker nog:

4. Op Linkedin kun je zien of de mensen die voor jou interessant zijn, gelinkt zijn aan kennissen van jou. Zo kun je misschien introducties krijgen! Daarmee “warm je je koude acquisitie op” (waarmee je de kans op slagen vele malen vergroot).

5. Moderne marketing draait om “toestemming” krijgen om te mogen marketen. Vroeger konden marketinguitingen over mensen heengestort worden. Maar dat was als schieten met hagel en het wekte weerzin op. Tegenwoordig is de toestemming van de klant essentieel om jouw diensten onder de aandacht te brengen.

LinkedIn geeft je op eenvoudige manier de kans om toestemming te krijgen van een geinteresseerd publiek en om telkens weer van jezelf te laten horen. En dat is nodig om mensen klant van je te laten worden.

Een van de manieren om zichtbaar te worden is door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Antwoord geven op deze vragen is ook een mogelijkheid. Daarmee laat je jezelf als een expert zien.

Een andere manier om zichtbaar te zijn, is bijvoorbeeld ook “statusupdates” te geven over waar je op dit moment mee bezig bent. Een idee is ook om een groep te beginnen rond een bepaald thema.

Linkedin maakt daarmee mogelijk om telkens weer aandacht te vragen. Je maakt duidelijk dat je ook vandaag nog “in de markt” bent (en niet in de tussentijd naar de rimboe verhuisd). Zo maak je het je potentiele klanten mogelijk om zich aan je te verbinden en uiteindelijk wellicht de waarde van je dienst te kunnen ervaren.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.