Tegenwoordig hebben de meeste dienstverleners die ik ken wel een website. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij het werk voor ze doet. Meestal is hij dodelijk saai: je surft er vreugdeloos wat rond door het aanbod van diensten, en keert hem daarna voorgoed de terug toe, want er is geen enkele reden waarom je ooit nog terug zou willen komen.
In ieder geval niet om die troosteloze “visie” oftewel “missie” nog eens door te akkeren. Of die slaapverwekkende pagina “Actueel” over “de ontwikkelingen in ons bureau”.
Wat zijn de grootste fouten die op websites gemaakt worden en wat is het geheim van een website waarmee je klanten werft, telkens en telkens weer, 24 uur per dag?
Fouten die bijvoorbeeld gemaakt worden
* Veel mensen denken dat het bij websites gaat om design. Hun website ziet er flitsend uit, maar ze vergeten dat een website in essentie een marketinginstrument is en dat zijn effectiviteit afhangt van goede communicatie.
* Veel websites draaien alleen om ik,ik,ik. Ze zijn vooral een opsomming van wat je allemaal doet. Maar bezoekers zijn helemaal niet in jou geinteresseerd. Ze zijn in de eerste plaats geinteresseerd in zichzelf.
* Je website ontbeert waardevolle informatie waar de klant wat aan heeft, waardoor er geen enkele reden is om te blijven hangen, laat staan terug te komen, of hem aan iemand anders door te verwijzen.
* Nog steeds zie je websites met flashintro’s die “geskipd” moeten worden. Hallo hallo, we leven niet meer in de jaren “90. Mensen willen direct op hun scherm zien of ze wel of niet meteen weg moeten klikken.
* De grootste fout is nog wel dat je website geen duidelijke oproep tot actie bevat. In feite moet een website maar één doel hebben en alle pagina’s moeten leiden tot dit doel: zorgen dat de bezoeker de door jou gewenste actie daadwerkelijk onderneemt.
Websites die hun investering dubbel en dwars terugverdienen
Wat moet je doen om het wel goed te doen? Het draait allemaal om het oproepen van geloofwaardigheid & vertrouwen en om het triggeren tot actie van de potentiële klant. Als mensen voor het eerst op je website komen, is hun vertrouwen in principe nul. Hoe bereik je dat ze actie ondernemen?
* Wat heel belangrijk is dat je de taal van je doelgroep spreekt en die rechtstreeks aanspreekt. Op zo’n manier dat ze het raakt en triggert, omdat ze zich begrepen voelen en geïnspireerd. Schrijf daarom op alle pagina’s over de problemen, uitdagingen en dilemma’s van je klant. Dit is onweerstaanbaar voor degenen die met deze problemen kampen. En geef natuurlijk de belofte dat je ze kunt oplossen.
* Geef op alle mogelijke manieren de bewijzen dat je inderdaad geloofwaardig bent en waarde kunt toevoegen. Testimonials (uitspraken van klanten) zijn heel belangrijk. Je kunt ook denken aan een lijst met referenties en casebeschrijvingen. Geef op de “over jezelf”-pagina informatie over waarom je gekwalificeerd bent voor dit werk.
* Geloofwaardigheid en vertrouwen bereik je ook als je website bol staat van de interessante artikelen waar je klanten om staan te springen. Als het goede artikelen zijn, raken ze en hebben ze impact. Je betekent al iets voor je klant. Bovendien geef je je bezoekers een reden om telkens weer terug te komen naar je site.
Als je verschillende dingen gedaan hebt om vertrouwen op te roepen, is het vervolgens nodig om je bezoeker tot actie aan te zetten. Wat kun je doen?
* De enige actie die echt zoden aan de dijk zet, is: zorgen dat je bezoeker zijn of haar emailadres aan je geeft. Pas als je dit krijgt, kan je website voor je gaan werken. Waarom? Omdat klanten nooit meteen zullen kopen. Ze kopen pas als ze voldoende vertrouwen hebben en daarvoor zijn misschien wel 11 contactmomenten nodig. Als je hun emailadres krijgt, kun je zorgen dat je telkens weer onder de aandacht komt.
* Je krijgt dit emailadres alleen, als mensen iets krijgen in ruil ervoor. Iets waar ze hongerig naar zijn. Een gratis nieuwsbrief met artikelen met waardevolle inhoud werkt voor de dienstverlenende zelfstandige het beste. Maak wel de waarde hiervan duidelijk! Want ook al is hij gratis, hij moet nog steeds verkocht worden.
Kortom: effectieve websites draaien allemaal om het geven van vertrouwen en doordachte sturing van je bezoekers. Het sleutelwoord hierbij is geven, geven, geven. Op deze manier licht je de klanten voor over wat je te bieden hebt en maak je duidelijk dat je geloofwaardig bent. Ze zullen een fan van je worden, je website doorgeven aan anderen en je toestemming geven om gemarket te worden via je nieuwsbrief. Zo zul je er in slagen klanten en opdrachten met je website te verwerven. Het is wat werk, maar het is de moeite waard!
Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op “reacties”.
7 reacties
Bedankt! Als ik eindelijk mijn eigen website begin (tot nu toe nog steeds een weblog), zal ik de tips nog eens goed doornemen.
Beste lezers, wat Laura hier vertelt werkt echt! Vorig jaar heeft ze mij gecoacht bij het herschrijven van mijn website, pagina voor pagina. Sindsdien krijg ik veeeel meer reactie op mijn website – veel spontane aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief van mensen die ik helemaal niet ken, maar ook al een paar mensen die puur op basis van mijn website zich aanmeldden voor coaching. En mensen die naar mij doorverwezen worden kijken vaak eerst even op de website, die ze dan zin geeft om ook daadwerkelijk contact op te nemen. Kortom, ik kan je Laura’s aanpak echt aanbevelen. Als je wil zien hoe haar feedback op mijn website heeft uitgewerkt: kijk gerust op http://www.coehoorncompany.nl
Veel succes gewenst met je eigen website!
Denise: fijn dat je de tips waardeert.
En Carine: leuk te horen dat je website een goed effect heeft.
Laura
Hoi, bedankt voor de tips! Ik heb al een blog en wil een website bouwen om mijn services wat duidelijker te maken. Nog tips voor het integreren van een blog in een website?
hoi Joitske,
Ik zou website en blog niet integreren. Om de volgende redenen:
1. Je hebt baat bij 2 webpresenties (meer hengels in de vijver)
2. Website en weblog hebben allebei een verschillend doel. Je website geeft de statische informatie over je bedrijf. Weblog is dynamisch, de plaats voor interactie met je relaties. Beide hebben hun eigen vorm nodig.
Natuurlijk kun je ze ook samenvoegen. Maar voeg dan de statische informatie toe aan je blog en niet andersom.
Beste Laura; ik ben geabonneerd op je nieuwsbrief en heb daar al best wat waardevolle tips vanaf gehaald. Wat mij bezighoudt echter is het volgende: je promoot een boek over nieuwsbrieven e.d. maar je eigen nieuwsbrief heeft nauwelijks lay-out en is een saai stuk tekst. Waarom zou ik je boek dan kopen?
Vriendelijke groet, Anna
Hoi Anna,
Bedankt voor je reactie.
De keuze voor een “saaie” lay-out van mijn nieuwsbrief is een bewuste.
Om de volgende redenen:
– hoe minder plaatjes en grafische dingen in mijn nieuwsbrief, hoe beter leesbaar hij is voor veel mensen die hun HTML-mails strippen ivm SPAM. Dat is uiteindelijk het belangrijkste: dat zo veel mogelijk mensen hem kunnen lezen.
– het blijkt in nieuwsbrieven dus niet om design te gaan, maar om inhoud. Als de inhoud goed is, lezen mensen hem gewoon.
– als de nadruk op tekst ligt, en niet op lay-out, wekt dit voor veel mensen vertrouwen op. Het gaat dan echt om het geven van waarde en niet om gladde marketing.
– in mijn handleiding voor de email-nieuwsbrief gaat het dus inderdaad niet om layout (een beetje wel natuurlijk). Wel om hoe je een interessante nieuwsbrief maakt waar je echt klanten mee krijgt.