Helga helpen met marketing

Laatst heb ik mijn nieuwsbrief geschreven over het onderwerp: “Hoe je verpletterend overtuigend kunt zijn”. Dit artikel heb ik ook op mijn weblog gezet en ik kreeg daarop verschillende reacties (bedankt!)

E’en reactie was van Helga Bosman en daar wil ik even een apart weblogbericht aan besteden. Helga is een hele goede coach en mediator die bezig is haar eigen praktijk op te zetten. Ze is aan het zoeken naar een krachtige marketingboodschap. Met haar toestemming wil ik aan de hand van haar voorbeeld iets duidelijk maken over marketing en overtuigingskracht zodat iedereen er wat van kan opsteken.

Dit is wat Helga op mijn weblog schreef:

“B3 (Bosman, begeleiding en bemiddeling) werkt met mensen die de oorsprong van hun ongemak en onvrede willen onderzoeken.

Vaak heb je al van alles geprobeerd. Het ongemak negeren, de onvrede ventileren, er met anderen over praten of de ander de schuld geven van alles. Dat geeft heel even lucht maar klaart de lucht niet. De verhoudingen blijven moeilijk, de kans groter dat je de ander uit de weg gaat.

Ongemak en onvrede ontstaan als er iets gebeurt wat jou raakt. B3 helpt mensen ontdekken dat zij deel uitmaken van de situatie, wie zij (denken) te zijn bepaalt (wat ze zien van) de ongemak en onvrede. Pas als je naar jezelf leert kijken en vastgeroeste denkbeelden los wilt laten zal er ruimte komen om aan jezelf te werken.

In de werkwijze van B3 staat centraal het met aandacht onderzoeken van je eigen drijfveren en emoties. Daardoor leer je hoe je een stap naar de ander toe kunt zetten waardoor ongemak en onvrede bespreekbaar worden.
Deze werkwijze kan ook goed toegepast worden in gesprekken met één partij in de relatie.

B3 heeft veel ervaring met bemiddeling en begeleiding in moeilijke en beladen situaties. B3 heeft ervaren dat het ontdekken van je eigen drijfveren en emoties ruimte geeft om anders naar jezelf te kijken. Mensen lijden meer dan nodig is, B3 wil mensen laten zien dat ze niet naar het heden kijken maar als het ware in een achteruitkijkspiegel, waar ze het verleden zien. B3 gelooft dat zij niet jou ontwikkelt maar dat jij jezelf ontwikkelt als je daaraan toe bent”.

Hier mijn suggesties voor Helga:

– gewoon “ik” zeggen in plaats van B3. B3 klinkt erg afstandelijk! Je moet je voorstellen dat je een dergelijke boodschap tijdens het netwerken aan het vertellen bent.

– noem in je boodschap de doelgroep waar je je op richt. Bijvoorbeeld: teams in de zorgsector. Of leidinggevenden in zorginstellingen in de regio Zuid-Holland. Of zoiets. Mensen willen weten of ze tot je doelgroep behoren.

– leg in je boodschap minder nadruk op het proces van je werkwijze en meer op de resultaten & baten die je bereikt bij je klanten.

Het valt me trouwens vaak op bij coaches. Als je ze vraagt welke resultaten ze willen bereiken met hun coaching, zeggen ze vaak zoiets als: “Ik wil graag mensen leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun situatie”. Zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat er gebeurt, is inderdaad een van de belangrijkste levenslessen die iemand kan leren (geldt ook voor mij). Als je hem eenmaal geleerd hebt, wil je dat iedereen hem leert. De vraag is: verkoop je je dienst met deze boodschap? Dat denk ik niet.

Mensen die problemen ervaren in hun situatie voelen zich er niet mee begrepen. Hij houdt niet een belofte in waar ze heel blij van worden. Wat mensen wel willen is van hun probleem afkomen; weer goed functioneren in hun werksituatie etc. In dit geval is het nog niet belangrijk uit te leggen HOE je dat doet.

– uit je verhaal wordt niet helemaal duidelijk wat mensen gewoonlijk in deze situatie kiezen als oplossing en waarom deze niet zou werken. Wat ik begrijp is dat ze misschien wel helemaal geen oplossing kiezen. Dan zou ik dat zeggen: “Mensen die in conflictsituaties verkeren, kiezen vaak niet voor mediation. Ze denken dat ze er zelf wel uitkomen. Daardoor blijven de conflicten soms wel jaren doorsudderen, tot wanhoop van iedereen. Medewerkers lopen weg en de prestaties zijn slecht”. Of zoiets.

Helga, hopelijk kun je hier iets mee. Ik zou ook erg graag horen van anderen, wat ze hiervan vinden! Hoe we Helga kunnen helpen, krachtig en effectief zichzelf te verkopen. Klik hiervoor op “reacties”.

2 antwoorden op “Helga helpen met marketing”

  1. Wat mij vooral opvalt is de vanzelfsprekendheid waarmee Helga haar verhaal inleidt. Alsof je al moet weten waar het over gaat. Haar verhaal start met een opmerking over ‘onvrede en ongemak’. Ik kan me daar van alles bij voorstellen. Maar dan kom ik erachter dat het blijkbaar moet gaan om onvrede en ongemak in een relatie met iemand anders. Want ik kan ‘de ander de schuld geven van alles’. De onvrede en het ongemak dat ik in mijn hoofd had, hadden niets te maken met iemand anders. Even omschakelen dus.

  2. een korte opmerking: ik vind de teksten te weinig gericht op de beoogde doelgroep. Bovendien vind ik de teksten te wollig en weinig concreet. Lange zinnen ook. Hou je boodcshap kort, helder en krachtig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.