Acquisitie: zelf doen of uitbesteden

Regelmatig kom ik zelfstandigen tegen die zich voornemen of ernaar verlangen om hun acquisitie uit te besteden aan iemand anders.

Ze willen zich het liefste bezighouden met de inhoud van hun vak, en
niet met acquisitie.
Ze hebben er zo’n hekel aan of angst voor, dat
ze liever een derde willen inhuren om hun dienst aan de man te brengen.

Op zich klinkt het best aantrekkelijk… Iemand die voor jou de koude telefoontjes pleegt, afspraken voor je maakt, bij bedrijven aanklopt. Maar is het werkelijk aan te raden?

Ja, wel degelijk! Er is niets op tegen om mensen voor je te laten
bellen, je salesteksten te laten schrijven, klanten op te volgen. Maar
alleen onder de volgende voorwaarde: dat je het niet uitbesteedt OMDAT
JE HET TE MOEILIJK VINDT. Waarom vind ik dat?

Als je zelfstandig ondernemer bent en je vindt acquisitie moeilijk en
gaat het uit de weg
, dan is er in de eerste plaats een
ontwikkelingsstap te maken. Alle succesvolle ondernemers zijn in staat
om klanten binnen te halen. Ze weten dat hun producten of diensten pas
bestaansrecht hebben als er een klant voor is. Juist het feit dat ze in
staat zijn deze klanten te werven, maakt dat ze echte ondernemers zijn.

Kunnen verkopen betekent dat je jezelf onafhankelijk maakt van
anderen:
je kunt in je eigen brood voorzien en hebt verder niemand
nodig. Dat voelt krachtig en machtig. Alleen dán heb je de touwtjes echt
in handen. En als je bedrijf dan heel succesvol wordt, dan is
uitbesteden van marketing- en acquisitietaken geen enkel probleem.

Maar wat kun je doen als je je nog niet in staat voelt om te
verkopen?
Geloof me, ik kon er vroeger ook niets van, maar heb het
gewoon geleerd. Alle ondernemersvaardigheden zijn te leren, daarvan ben
ik overtuigd.

Mensen staan er vaak niet bij stil dat verkopen iets is wat ze in
feite al de hele dag doen
. De hele dag wil je mensen beïnvloeden en
meetrekken in jouw beslissingen (als je bijvoorbeeld je partner wil
overhalen om naar Turkije en niet naar Griekenland op vakantie te gaan).

Kunnen verkopen is dus een veel te essentiële vaardigheid om
onderontwikkeld te blijven in je groei als mens en professional.
Als
je iemand bent die een hekel heeft aan acquisitie, raad ik je aan om er
aan te gaan werken en het in jezelf te overwinnen. Want het is gewoon
iets dat je kunt leren als je het maar wilt én erin investeert.

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op “reacties”

11 antwoorden op “Acquisitie: zelf doen of uitbesteden”

  1. Goed stuk en op zich helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk wel van belang een partij te vinden die jouw product ook goed kan verkopen. Dat vereist namelijk veel inzicht in de markt, het product en de mitsen en maren. En natuurlijk een vertrouwensrelatie met de potentiele klant weet op te bouwen. Dat vereist commitment.
    Welke partijen heb je goeie ervaringen mee in dat opzicht?

  2. Als commercieel trainer binnen een franchise formule (allemaal zzp ers) volg ik alle tips en artikelen met veel interesse en enthousiasme!Efficient met je tijd omgaan dat is belangrijk en tegelijkertijd erg lastig voor een zzp-er. Uitbesteden kan, ben alleen in de overtuiging dat je de vertrouwensrelatie nooit in het geding mag laten komen.Dus mijn mening eerst uitbesteden wat een ander prima voor je kan doen en acquisitie als laatste immers men kiest voor jou en de daarbij behorende “click”

  3. Aquisitie kan je zeker leren! Misschien zitten er wat ‘oude’ ideeen, verwachtingen of overtuigingen in de weg. Spoor die op, wordt je er bewust van en leer daarna creeeren … zo maak je van jezelf een succesvolle verkoper (of iets anders ….)

  4. @Jonathan, een partij inhuren die jou gaat verkopen, lijkt me inderdaad heikel. Daar zou ik nooit voor kiezen, wel zou ik bepaalde taken in het verkoopproces kunnen overdragen.
    Om niet afhankelijk te zijn van zo’n verkoper, is het wellicht beter om je marketing heel goed op te pakken. Goede marketing heeft als effect dat je vertrouwen geeft en de klant voorlicht over je product. Dat spaart een verkoper uit; klanten komen op je af.
    @nathalie Helemaal eens; uitbesteden van je acquisitie zou ik zeker niet mee beginnen als je je bedrijf start. Dan geef je jezelf een enorme leerervaring uit handen, en bovendien is het veel minder efficiënt omdat het idd om de klik met JOU gaat. Pas als je het in de vingers hebt, kun je bepaalde taken overdragen, zoals bijvoorbeeld opvolging.
    @lieke Klopt helemaal. Het zijn overtuigingen die mensen in de weg zitten die ze belemmeren hun diensten te verkopen. En daar kun je aan werken…
    @edwin Natuurlijk hoef je verkopen niet per se zelf te doen, maar mijn ervaring is dat mijn diensten juist beter worden als ik ze ook moet verkopen, want dan richt ik me veel beter op de klant in het ontwikkelen ervan en krijg ik meteen feedback waarmee ik mijn dienst weer kan verbeteren.

  5. Zelf kunnen verkopen is handig, maar je hoeft het niet per se zelf te doen. Verkoop is immers de stap naar het product of dienst dat je wilt leveren; waar je echte toegevoegde waarde zit. Het mooiste is toch als anderen jouw voor het juiste product of dienst verkopen; dan kun je zelf nog betere producten en diensten ontwikkelen en leveren

  6. ik sluit mij heel erg aan bij het artikel. Als je ondernemer bent, dan is het van belang dat je van alle markten thuis bent, en dus ook van de acquisitie. Ik ben er van overtuigd dat je de acquisitie in eerste instantie zelf moet doen. Ik heb hierdoor de geleerd om echt in mijn producten te geloven. En dat een deel van mijn acquisitie vrees kwam omdat ik nog niet helemaal achter mijn producten kon staan. Dit had deels te maken met onvoldoende vertrouwen in eigen kunnen.
    En dat heb ik juist geleerd door acquisitie.
    met groet
    Guido

  7. Hoi Laura,
    Herkenbaar uiteraard, zeker na de intensieve groepstraining van het Meer Verdienen Minder Werken traject. Ik ben blij dat ik mijn verkoop gesprek kon trainen. Heb daar veel van geleerd en ben het met je eens dat je het altijd zelf moet kunnen en willen kunnen, voor je iemand anders inhuurt om dat voor je te doen. Maar acquisitie hoeft niet zo eng en moeilijk te zijn. Behalve bellen zijn de Social Media geweldige instrumenten om het vertrouwen van de klant te winnen. En daar gaat het om dat de klant je vertrouwt, want dan pas gunt hij je de verkoop/koop.
    Dank voor deze inspiratie.
    Hartelijke groet Lorraine

  8. herkenbar artiekele, ‘gewoon’ doen, mijn motto is: ‘een dag niet geacquireerd is een dag niet gewerkt’ en dit werkt al jaren heel succesvol, iedere iets doen op dat gebied!

  9. Leuke reacties! Ik kan mij voorstellen dat er ook een soort mix is. Indirecte acquisitie, via blogs en sociale media bijvoorbeeld, kun je gemakkelijk zelf doen. Je dienst op afstand verkopen is redelijk ‘veilig’. Directe acquisitie, een eerste contact leggen met een organisatie of potentiële klant, bijvoorbeeld door te bellen, zou je kunnen uitbesteden (vooral als je dat ‘eng’ vindt). Daarna neem je weer je zelf de verantwoordelijkheid. Je moet immers jezelf weer ‘verkopen’ als je met de potentiële klant IRL in gesprek gaat. Ik denk dat de meeste ZZP-ers daar veel minder moeite mee hebben. Volgens mij is juist dat eerste contact leggen vaak een probleem. Werken aan belemmerende overtuigingen is natuurlijk altijd goed voor je eigen groei. Business mislopen omdat je onhandig bent in het bellen om te vragen waar de potentiële klant mee worstelt, lijkt me in elk geval niet handig.
    Interessant artikel Laura. Roept leuke reacties op! Dank daarvoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.