Van coaches zijn er nooit genoeg

Eén van de belemmerende overtuigingen waar coaches bij hun acquisitie last van kunnen hebben, is het idee dat er al zoveel coaches zijn. Iedereen is coach tegenwoordig! Wie zit er nog op jou te wachten?

Dat is een hele vervelende gedachte, die de coaches vaak de lust om als coach naar buiten te treden, ontneemt. Veel coaches durven op verjaardagsfeestjes niet te zeggen dat ze coach zijn! En dat is echt heel jammer, want als dienstverlenende professional wordt je acquisitie een stuk effectiever, als je aan iedereen die je tegenkomt, telkens weer zegt wat je doet.

Wat is er waar van die gedachte? Het klopt misschien dat er veel coaches zijn, maar er zijn er ook veel nodig. Zelf kan ik me mijn leven zonder coaching niet voorstellen en laat ik me regelmatig coachen, liefst door verschillende coaches tegelijk. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben… Zolang mensen problemen hebben, hebben ze ook behoefte aan coaching. De vraag ernaar lijkt me juist groter dan ooit.

Naar mijn idee creëren coaches voor een deel zelf hun probleem met acquisitie. Ze houden de markt voor coaching klein omdat ze er niet in slagen, anderen warm te laten lopen voor hun coaching. Dat komt door de manier waarop ze over hun coaching communiceren.

Zelf ben ik bijvoorbeeld ook coach, maar ik noem mezelf niet zo. Als mensen vragen wat ik doe, zeg ik: “Ik help zelfstandige ondernemers om meer klanten te vinden”. Door dit ene zinnetje heb ik een overvloed aan klanten. Wat is mijn geheim? Ik maak duidelijk wat mensen aan me kunnen hébben.

Laten we eens kijken naar hoe coaches over zichzelf praten. Hier wat citaten van een website over coaches geplukt:

…Iedereen is het waard om zijn/haar potentieel te ontplooien en om vanuit innerlijke kracht en vanuit het hart met passie te kiezen voor datgene dat bezieling geeft…

…De vruchtbaarheid van het contact, de kwaliteit van de ontmoeting van mens tot mens staat voor mij centraal, de authenticiteit, oprechte betrokkenheid, creativiteit en bezieling…

…Ont-dekken wat er in het hier en nu is en speelt. Licht laten schijnen op dat wat onbewust ons gedrag bepaalt en van daaruit nieuw gedrag creëren. Confronterend ( de waarheid niet schuwend) en liefdevol (wat er is mag er zijn)…

Opvallend in deze beschrijvingen: ze leggen nadruk op het proces (het hoe) en ze richten zich op “zelfverwerkelijking” van hun klanten. Doelgroep is niet duidelijk, het probleem waar de coaching een oplossing voor is, ontbreekt, evenals de resultaten die je ermee kunt behalen.

Authenticiteit, betrokkenheid, bezieling: vind ik allemaal heel belangrijk. Maar de vraag is of je daarmee je coaching verkoopt. Voor de meeste mensen is zelfverwerkelijking een brug te ver (denk aan de behoeftepyramide van Mazlov). Zelf help ik in mijn coaching mijn klanten met ultieme zelfverwerkelijking (ondernemerschap). Maar dit zal ik nooit zeggen, als ik mensen wil overtuigen klant van me te worden.

Volgens mij is het beter om voor hele concrete doelgroepen praktische hulp aan te bieden voor herkenbare problemen. Je gaat dan de enorme potentiële behoefte aan coaching die er is, veel beter benutten. En dan blijkt er van coaches nooit genoeg te zijn.

En wat vind jij? Ik hoor graag je reactie. Klik op “reacties”.

Eén reactie op “Van coaches zijn er nooit genoeg”

  1. Jolanda Eek schreef:

    Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een kleinschalig bedrijf in coaching (en supervisie) en dit artikel sluit direct aan met de worstelingen die ik doormaak. Het is blijkbaar lastig een pakkende tekst te maken. Ik ben ook druk opzoek naar goede voorbeelden.
    (voorbeelden gericht op het proces of de methodiek zijn er inderdaad genoeg) Dank.

Laat een antwoord achter aan Jolanda Eek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.