Wim Jumelet

Van interim manager naar eigen programma

Ik ben Wim Jumulet, ik ben ondernemer en ik help zorginstellingen om grip te krijgen op hun ICT. Ik ben een aantal jaren geleden echt fulltime begonnen als zelfstandige. Ik was volop bezig als interimmanager en als organisatieadviseur. Ik merkte gewoon: er kan meer uitgehaald worden. Ik wil niet echt meer puur interim-management doen. Ik wil meer naar programmagewijs klanten gaan helpen als zodanig.

Laura kan helpen om programma te creëren

Via zoektochten, boekjes lezen kwam ik bij Laura uit. Een event bijgewoond en toen dacht ik van: ja, zij kan mij helpen om die slag te maken tot het maken van programma’s. De focus ook op het stukje marketing, sales, de stappen die worden genomen, de formats die er gewoon zijn, de begeleiding die er in zit. Ook dat je met elkaar regelmatig met collega-ondernemers kan wisselen van gedachten.

Ja weet je, het totaalpakket en de aandacht die erbij hoort. Ik ben nog niet zo heel lang bezig. Wat het belangrijkste voor mij nu is dat ik daadwerkelijk een focus heb gevonden waar mijn niche zit, in plaats van alles aanvliegen wat ik in het verleden deed. En dat heeft me echt wel geholpen in dit hele traject.

Marketing en verkoop op een menselijke manier

Betrokken, vriendelijk, heel slim, weet heel goed hoe ze het verhaal kan vertellen. Ook hoe je het goed kan verkopen. Dat doet ze op een ongelooflijk prettige manier. En ze neemt de mensen echt mee in het traject en ook wat bij de mensen past of bij de ondernemer past. Niet dat koude, dat harde. Dat zit er absoluut niet in. Het is echt op een leuke, prettige menselijke manier je als ondernemer meenemen in je verdere ontwikkeling.

Niche kiezen

Dat was voor mij voornamelijk de keuze: wat is nu echt mijn niche? Ik ben echt wel aan het zoeken geweest. Je moet kiezen om ook gekozen te kunnen worden. Dat was wel een puzzelstukje voor me. Ik heb veel gedaan. Ik heb veel achtergrondkennis, inhoudelijke kennis. Wat is nou echt mijn ding? Dat is nu gevonden. Daar kan ik nu echt mee doorgaan. Daar ben ik wel heel blij mee.

Van interim management naar eigen dienst

Als je er zelf nog niet helemaal uit bent wat je echt wilt, dan kan dit je gaan helpen. Door echt focus aan te brengen, van: wat is mijn dienst? Wat is het product dat ik wil gaan aanbieden? Dan zou ik zeggen: stap hierin, maak er gebruik van. Wil je blijven interimmen? Wat ik in het verleden heb gedaan, ja dan heeft dit niet zoveel toegevoegde waarde. Je moet echt kiezen voor een niche, je moet kiezen voor een programma, je moet echt kiezen, dit is waar ik voor sta, dit is wat ik wil gaan aanbieden aan de markt en dan past dit heel goed bij het opzetten van programma’s om klanten te gaan helpen.

Klanten beter helpen

Het feit dat ik al veel vrijheid had als interim-manager, is dat nu nog veel meer. Ja, ik bepaal echt mijn eigen agenda, in plaats van dat je naar die verplichte overleggen moet. Ik heb daar al een slag in gemaakt, toen ik als interim-manager aan de slag ging. En hiermee krijg ik het gevoel dat ik dat nog veel meer kan doen. Dus echt zelf veel meer bepalen. Maar ook de klanten beter in kunnen helpen. Geen onnodige tijd besteden aan dingen die niet echt relevant zijn.

Meer klanten tegelijkertijd helpen

Het heeft meer dingen voor mij qua betekenis. Ten eerste, als interim-manager ben je vaak voor 1 of 2 klanten maximaal bezig. Hier kan je meer klanten tegelijkertijd helpen. En je kan ook dingen combineren, dus ook klanten eventueel bij elkaar zetten om elkaar ook te helpen. Maar je kan ook heel makkelijk zeggen: “Joh, ik kom er even niet uit, ik heb even de tijd voor mezelf nodig. Volgende week gaan we weer verder. Dan kan je beter plannen dan als interimmanager waar verwacht wordt dat je binnen zit bij je klant.

Nee durven zeggen

Het resultaat wat ik nu heb bereikt is dat ik ook wel heel duidelijk nu richting bestaande klanten aangeef, die al vragen: “kun je niet die interimklus gaan doen?” Waarop duidelijk het antwoord is: “Nee. Ik kan je wel helpen op een andere manier, met een programma, met bepaalde stukken dienstverlening.” Dat heeft echt wel geholpen al. Waarbij de klant wel even drie keer moet slikken en blijft zeuren van: “Kun je echt niet?” En dan is het antwoord: “Ja, ik kan echt niet.”

Ja, daar moet je ook voor jezelf heel duidelijk in zijn. De klant accepteert het over het algemeen dan wel. En als hij het niet accepteert dan is de vraag: is het de juiste klant?

Over de retreat in Bari, Italië

Buiten de hoge temperaturen die we hadden tot vandaag, het is nu wat minder. Het was heel fijn om hier te zijn, ook in het gezelschap met de collega-ondernemers, de begeleiding erbij, het hotel, prachtige omgeving, leuke omgeving, ja gewoon genieten in alle opzichten. Wat het mooie is, is wel de combinatie. Monique en Laura samen. Ze hebben allebei hun eigen stijl, allebei hun eigen manier van doen. Ze zijn wel scherp in het teruggeven van dingen die ze horen en die je zelf ook aangeeft. En ze komen dan gelijk met tips.

Het is niet zo van: zwem maar en doe je best. Nee, ze komen echt met concrete tips. Hoe je je woorden kunt gebruiken, hoe je je marketingplan kan optuigen. Kortom: de basis, de elementen. Dat pakken ze gewoon heel goed op met z’n tweeën. Dat is echt top. De locatie en alles wat eromheen zat was ook gewoon top. Dus ja, het was gewoon een paar dagen lekker genieten.

SPECIAAL VOOR ADVISEURS, COACHES EN/OF TRAINERS: LEER NU IN EEN GRATIS GESPREK MET ONS WELKE MOGELIJKHEDEN ER VOOR JE ZIJN OM JE BEDRIJF TE LATEN GROEIEN EN VEEL MEER TE VERDIENEN (VOORBIJ DE €100.000 PER JAAR), ZODAT JE FINANCIËLE VRIJHEID BEREIKT, VOLOP VRIJE TIJD HEBT EN VERVULLING ERVAART

Je eigen strategie om voorbij de 100.000 euro per jaar te komen

Lees verder

Geweldig verdienen, met elegantie en gemak

High-end klanten krijgen moet zo simpel mogelijk. Leer in dit ebook hoe je met slechts één e-mail van 11 woorden met de beste klanten in gesprek komt.

Je ontvangt ook mijn wekelijkse artikelen over high-end marketing