Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Layout. Blogger heeft een beperkt aantal layouts, en deze hebben allemaal twee kolommen. Typepad heeft veel meer mogelijkheden om de layout te maken zoals jij dat wilt en deze aan te passen aan je eigen huisstijl. Voor mensen die HTML/CSS beheersen is er zelfs totale vrijheid om een eigen template te maken.

Posting. Typepad heeft een mooie rich text editor, ongeveer zoals MS Word werkt, met meer mogelijkheden dan Blogger.

Typelists. Typepad biedt veel mer vrijheid om in de kolommen van je weblog allerlei links te maken, bijvoorbeeld naar je website zodat je deze twee beter kunt integreren.

Trackbacks. Typepad biedt veel meer mogelijkheden om onderlinge contacten binnen de blogosphere te faciliteren, traffic te krijgen en om relaties met anderen op te bouwen (wat natuurlijk de uiteindelijke bedoeling van weblogs is). Eén van die mogelijkheden is trackbacks: hiermee kun je andere bloggers op de hoogte brengen dat je over hun blog geschreven hebt.

Pings. Hetzelfde geldt voor pinging: een manier om aan andere websites te laten weten dat je blog ge-update is. TypePad pingt blo.gs en weblogs.com, Blogger pingt alleen weblogs.com. In Typepad kan je bij je post ook zelf een lijst met urls aangeven om te pingen.

IP banning: als je een notoire commentspammer tegenkomt, kan je zijn ip adres aan een banlijst toevoegen. Werkt natuurlijk alleen als hij een vast ip adres heeft, maar toch aardig.

Wat Sanne jammer vindt aan Typepad:

– Je kunt Blogger zó instellen dat onderaan elke post een knopje komt waarmee lezers de betreffende post kunnen doorsturen per EMAIL aan een bekende. Dat heeft TypePad niet. ERG jammer.

– De statistieken van TypePad geven je alleen zicht op de afgelopen 24 uur. Dat mag wel iets uitgebreider. Je kan natuurlijk alsnog een gratis statistieken programma toevoegen.
Bloggen via Typepad kost tussen de 5 en 15 euro per maand. Kijk op www.typepad.nl
Bekijk Sannes weblog hier
En hoe denk jij erover? Ik hoor graag je mening. Klik hiervoor op “reacties”.

8 gedachten over “Weblog beginnen: Typepad versus Blogger”

  1. Hoi Laura,
    Ik heb zelf alleen ervaring met de Engelstalige (Amerikaanse) versie van TypePad. Hét grote voordeel vind ik inderdaad de vrijheid en het gemak om de lay-out naar je hand te zetten.
    Een ander (nog niet genoemd) voordeel is de ondersteuning via een online berichten systeem, de HelpTickets. Dit werkt perfect. Biedt de NL versie dat ook?

  2. Typepad versus Blogger

    Zoals je kan zien ben ik net gemigreerd van Blogger naar Typepad. Handig, want zo konden Laura en ik de functionaliteiten van deze twee weblogplatforms goed vergelijken. Zij heeft naar aanleiding daarvan een uitgebreid artikel geschreven. Als je dus wilt

  3. Hi Laura,
    Ik werk ook met Typepad en ga het steeds beter in de vingers krijgen. Gebruik Typepad nu vnl. als website omdat ik zo meer controle heb en omdat er steeds heel veel verandert in mijn ideeen en werkzaamheden. Ik betaal daar $8.75 per maand voor en heb een doorgelinkte domeinnaam.

  4. Dag Laura,
    ik heb Typepad nog niet uitgetest, maar ik denk ook niet dat dat nodig is. Ik gebruik namelijk WordPress, een opensourceprogramma. Het biedt zeer veel functies (lay-out aanpassen, categorieën en zo…) Het grootste voordeel: het is gratis! Ik vind het een echte aandrader. Misschien kun je het resultaat er van eens bekijken op mijn weblog: http://www.pieterjanmarchand.be

  5. Hallo Pieterjan,
    ik heb ook goede verhalen over WordPress gehoord.
    Wat een toffe weblog heb je. Ik mis nog een fotootje!
    Als je later nog eens voor jezelf wilt beginnen, zie ik je graag als klant een keer komen.
    groetjes,
    Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit