Wat Aristoteles van jouw website zou zeggen

Wat is er mis met veel websites van dienstverlenende professionals en bedrijven? Ze zijn dodelijk saai en missen overtuigingskracht! Gek genoeg lijkt er vaak niet eens een poging plaats te vinden, om de lezer ergens van te overtuigen. Of men heeft het idee dat iets overtuigend is, terwijl het dat niet is.

Het grote misverstand is dat je overtuigt door veel over jezelf of je bedrijf te vertellen. Dat zijn de websites waar je vreugdeloze uitwijdingen vindt over “onze visie” en “onze missie”.

En wel de allergrootste fout is dat er geen oproep tot actie plaatsvindt. Maar websites zijn alleen effectief als je goed nadenkt over wat je wilt dat de lezer gaat doen. Niet alleen de website als geheel, maar iedere pagina moet een oproep tot actie bevatten. Alleen dan kan hij goed werken.

27_1
Al deze zaken besprak ik met Harm van der Gaag, in zijn filosofische praktijk in Utrecht. Harm helpt met zijn socratische coaching op een hele goeie manier mensen die piekeren, zoals ik, en op mijn beurt gaf ik hem ideeën hoe zijn website beter kan, overtuigender. Omdat Harm filosoof is, ging het algauw over de vraag welke filosoof ons hierbij kon inspireren met wijze ideeën en toen kwamen we uit op Aristoteles.

Aristoteles beschreef in zijn boek Rhetorica de principes van de edele kunst van het overtuigen.

Volgens Aristoteles overtuig je op de volgende manier: door te identificeren wat de meest aantrekkelijke baten van een onderwerp zijn die van belang zijn voor het publiek en deze vervolgens te koppelen aan de behoeften en problemen van datzelfde publiek. Met andere woorden: wat NIET werkt is beginnen met te vertellen wat er zo goed is aan je oplossing.

De volgorde waarin je je overtuigende betoog opbouwt, is hierbij belangrijk. Volgens Aristoteles zijn er vier stappen:

Exordium
In de opening van je betoog vertel je iets dat de aandacht trekt. Het moet gaan om iets belangrijks, verrassends of aangenaams, dat de toehoorder kan raken.
Op je website is dit je kernbelofte, die centraal staat op de homepage en bijvoorbeeld ook in een slagzin tot uitdrukking kan komen.

Narratio
Vervolgens geef je een schets van de problemen waar je publiek in zich kan herkennen.

Confirmatio
Kom dan pas met een beschrijving van je oplossing en licht deze toe met voorbeelden.

Peroratio
Eindig vervolgens met de oproep tot actie: treuzel niet langer, onderneem iets!

Trek een moderne marketingoeroe uit de kast, en hij/zij vertelt je precies hetzelfde.
En het is duidelijk dat het werkt. Harm mailde me vorige week: “Aan deze kant gaat het bijzonder goed. Er melden zich meer klanten, misschien ook dankzij de aanpassingen op mijn website”.

Je kunt hier zelf oordelen: Harms website is htttp://wijsgerigepraktijk.nl

En natuurlijk hoor ik graag wat JIJ vindt. Klik hiervoor op “reacties”

5 reacties op “Wat Aristoteles van jouw website zou zeggen”

  1. Huub Koch schreef:

    Een heel goed voorbeeld Laura (en Harm)!

  2. Andrea Slee schreef:

    Hoi Laura, deze tips zijn net wat ik nodig had om weer even pas op de plaats te maken met mijn blog http://www.overheidscommunicatietips.nl, want mijn vraag is steeds: hoe genereer ik meer trafic op mijn blog. ik ga ermee aan de slag.
    groetjes,
    Andrea

  3. Erno Hannink schreef:

    Dank je wel Laura. Weer terug naar mezelf, opletten, kijken wat kan ik verbeteren.

  4. Enthousiasmeren schreef:

    Rhetorica de principes van de edele kunst van het overtuigen – Aristoteles

    Laura Babeliowsky heeft interessante klanten. Het is erg leuk om daar over te lezen op Get Clients Marketing en Acquisitie tips. Het artikel van maandag 22 januari sprak me in het bijzonder aan, het gaat over Wat Aristoteles van jouw website zou zeggen…

  5. Saskia van de Griek schreef:

    Inderdaad, heel pakkend! De vertaalslag naar je eigen blog of site is natuurlijk een heel ander verhaal 😉

Laat een antwoord achter aan Andrea Slee Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.