Wat ik leerde van Amerikaanse ondernemers

Vandaag zijn de Amerikaanse verkiezingen en zijn alle ogen op Amerika gericht. Omdat ik regelmatig Amerikaanse ondernemersbijeenkomsten bezoek, een Amerikaanse coach heb, en zelfs een Amerikaanse businesspartner, wil ik graag iets schrijven over wat ik leerde van Amerikaanse ondernemers.

Sinds ik met Get Clients Now! begon, ben ik dagelijks bezig met Amerikaanse (internet)ondernemers. Ze zijn voor mij een onuitputtelijke bron van creativiteit, optimisme, nieuwe ideeën en inspiratie.

Ondanks alle verschillen tussen Amerika en Nederland, zijn er ook veel overeenkomsten. Ook in Amerika beginnen hoogopgeleiden massaal voor zichzelf als coach, trainer en adviseur. En ze lopen tegen hetzelfde aan. Ook zij worstelen met acquisitie, met afwijzing, met zichtbaarheid. Ook zij vinden het moeilijk om hun kop boven het maaiveld uit te steken. (Op zijn Engels ben je dan een te “grote klaproos” op het veld (“tall poppy”))

Maar Amerikaanse marketeers vinden ook creatieve en inspirerende oplossingen, waar we ons voordeel mee kunnen doen.

Dit zijn enkele lessen die ik leerde:
 

1. Klanten krijgen kan leuk en makkelijk zijn

Klanten krijgen is niet per se angstaanjagend. Dit was de grote eyeopener. Vroeger wist ik niet beter dan dat er één manier was om klanten te krijgen: via koude acquisitie. Terwijl dat de manier was die me het minste lag. En mij niet alleen: “Cold calling is the most degrading, dehumanizing form of low-paid grunt work on planet earth,” schreef de Amerikaanse marketeer Dan Kennedy.

Hij stond aan de basis van de “informatiemarketing”. Daarmee draaiden Amerikaanse marketeers alles om. Marketing draait nu om geven. Je gaat iets geven, (informatie), en dan kunnen mensen aan je proeven of je echt iets in huis hebt. En dan komen mensen op je af. Door Internet kan dit in het driedubbel kwadraat gebeuren (“on steroids”).

Mijn stelling is dat dit Amerikaanse idee het voor duizenden ZZP-ers in Nederland heeft mogelijk gemaakt om überhaupt een bedrijf te hebben. Klanten krijgen is veel gemakkelijker geworden!

2. Ja, je kunt het!!

“I hold my clients as powerful, even if they don’t do it themselves,” is het mantra van mijn Amerikaanse coach Kendall Summerhawk. Geloven in anderen, ook al geloven ze zelf niet in zichzelf. In Nederland ligt vaak het neerdrukken voorop. Het sarcasme en cynisme. Hoeveel kritiek heb ik niet gekregen! Bakken vol.

Nergens heb ik meer eigenwaarde gekregen dan toen ik naar Amerikaanse events ging. Ik bleek zo gek niet te zijn! Niet alleen voor mezelf heeft dit veel betekend, het geloven in elkaar is besmettelijk. Mijn klanten zijn succesvoller dan ooit sinds ik ook onvoorwaardelijk in hen geloof.

3. Geld is goed, geld is goddelijk (divine).

Als je als ondernemer succesvol wil zijn, moet je rijkdom nastreven. Anders stuur je je bedrijf niet op de juiste wijze aan. Een goede relatie met geld is dus belangrijk.

Denk niet dat Amerikanen dit allemaal vinden en dat ze dit altijd gevonden hebben. Een positieve relatie met geld is juist heel recent. Net als over s*eks, heeft het denken over geld een transformatie ondergaan. Se*ks was eerst zondig. Je moest het er niet over hebben. Je mocht er niet van genieten.

Tegenwoordig is sek*s een manier om je goddelijke aard te ervaren. Hetzelfde geldt voor geld. “Earning fabulous money is on your spiritual path”, zoals mijn Amerikaanse coach dat noemt. Overvloed aan geld ervaren, maakt dat je het leven ten volle kunt ervaren en maximaal jezelf tot uitdrukking kunt brengen. Nu steeds meer mensen zelfstandig ondernemer worden, is in het reine komen met geld een vereiste. Very inspiring!

4. Diensten moeten producten worden

Is ZZP-er zijn die zijn uren verkoopt levensvatbaar? Nee, behalve als je echte ondernemer wordt. Zelfstandigen lopen vast, omdat ze te weinig kunnen verdienen.

Om als ZZP’er te kunnen overleven, moet je dienst een PRODUCT worden, dat je standaardiseert en telkens opnieuw kunt leveren. Je moet zorgen dat je je dienst schaalbaar maakt, zodat je aan meer klanten tegelijk kunt leveren. Als je dienst schaalbaar is, kun je meervoudige inkomensstromen ontwerpen waarmee je inkomen onbeperkt kan groeien. Onbeperkt? “Ja, de enige beperking is je mindset”, zo vertelde een ondernemer mij in een gesprek bij de bar. Hij was zelf multi-miljonair. 
 
Deze ideeën lijken nu zo vanzelfsprekend, maar ze zijn ooit echt bedacht. Door Amerikanen. En dat is de reden waarom ik er enthousiast over ben. Wil dat zeggen dat ik nooit kritiek op ze heb? Ja hoor, maar dat is weer zo Nederlands, hè!
 
Ben je klaar voor een hele nieuwe mindset tegenover ondernemen en wil je een echte ondernemer worden die zeer goed verdient? Kom dan naar Reuzensprong! Tijdens het Reuzensprong-event op 6-7-8 december, leer je heel veel over de high-end mindset van de ondernemer die hoge prijzen vraagt. Dit maakt dat je veel veel meer kunt verdienen en de allerleukste klanten kunt aantrekken.  Voor meer informatie en aanmelden klik hier (c) 2012 Laura Babeliowsky

 Je reactie op dit artikel is van harte welkom! 

3 reacties op “Wat ik leerde van Amerikaanse ondernemers”

  1. Wat een inspirerend artikel Laura! Heel erg bedankt voor het schrijven! Momenteel zie ik geen kans om mee te doen met je reuzspron-event, maar al je mailtjes inspireren me om de stappen te zetten die ik wil zetten, en dat vind ik goud waard! dus dank je wel! Succes met alles en tot ziens! Ellen Kloosterman
    http://www.happyvoice.nl

  2. Mooi artikel, helemaal waar! Of is mijn enthousiasme nu ’te amerikaans’? 🙂

  3. Chiara Massidda schreef:

    Hallo Laura,
    heel leuke artikel, bedankt, ik ben met jou helemaal eens, ik krijg ook veel energie en optimisme van de amerikanen.

Laat een antwoord achter aan Ellen Kloosterman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.