Waarom een lijst is vereist

Tweeënhalf jaar geleden had (bijna) niemand nog van me gehoord. Tegenwoordig sta ik bekend als een expert op het gebied van acquisitie. Ik heb een boek(je) geschreven over het onderwerp en geef presentaties door het hele land. Ik heb veel meer klanten gekregen en steeds meer mensen weten me te vinden. Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen?

De essentiële factor hierbij is dat ik een steeds groeiende mailinglijst heb! Ik ben ooit met één persoon op die lijst begonnen maar tegenwoordig staan er bijna tweeduizend op.

Hoe meer mensen op mijn lijst, hoe meer klanten ik krijg. Een steeds groeiende mailinglijst is namelijk één van de belangrijkste voorwaarden om voortdurende groei van je bedrijf te realiseren. Iedere zelfstandige zou er een moeten hebben! Je zou kunnen zeggen dat het haar of zijn belangrijkste bezitting is; het is gewoon je eigen kleine goudmijn. In dit artikel maak ik duidelijk waarom en geef ik drie tips om je lijst snel te laten groeien.

Kopen van diensten draait allemaal om vertrouwen. Voordat mensen van je kopen, willen ze eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ze willen weten of je serieus bezig bent, of je echt waarde kunt bieden, dat je verstand van zaken hebt. Mensen zullen dus in de meeste gevallen niet meteen van je willen kopen. Daar gaat tijd overheen. Maar in die tijd moet je wel zorgen dat ze je niet vergeten! Je moet dus telkens van je laten horen. Volgens marketingdeskundigen kopen mensen pas als ze 7 tot 11 keer van je gehoord hebben. Als ze op je lijst staan, heb je de mogelijkheid om follow up te doen bij een steeds grotere groep mensen.

Wat hierbij belangrijk is, dat het niet zozeer om de kwantiteit gaat van je lijst, maar om de kwaliteit. Dat wil zeggen dat er op je lijst alleen namen moeten staan van mensen die tot je doelgroep behoren en in principe interesse hebben in wat je te bieden hebt. Er zijn vele mogelijkheden om dit te bereiken. Ik geef je hierbij drie gouden tips om je lijst steeds te laten groeien met geschikte potentiele klanten.

1. Vraag aan iedereen die je tegenkomt en tot jouw doelgroep behoort of ze op je lijst willen staan. Zet alleen mensen op je lijst die hier echt voor kiezen (“opt-in”). Laat je niet verleiden om iedereen die je kent automatisch op je lijst te zetten! Het lijkt dan misschien dat je meteen een grote lijst hebt, maar de kwaliteit ervan is twijfelachtig. En ik weet niet hoe jij erover denkt, maar zelf vind ik het heel vervelend als mensen me ongevraagd op hun lijst zetten.

Het leuke van het vragen aan mensen of ze op je lijst willen staan, is dat je aan je potentiële klant de gelegenheid geeft om op een laagdrempelige en vrijblijvende manier hun committent te tonen. Het is natuurlijk makkelijker te vragen of ze op je lijst willen staan dan ze te vragen of ze jouw adviestraject van 100.00 euro willen kopen. Je krijgt daarmee dus een klein “jaatje” wat ooit een grote “ja” kan worden.

2. Bied in ruil voor het komen op je lijst een wederprestatie aan. Dat maakt de kans veel groter dat mensen zich aanmelden. Het allerbeste is natuurlijk het geven van waardevolle informatie over je dienst waar je de mensen die tot je doelgroep behoren echt mee helpt.

Als je dit niet wilt of er nog niet aan toe bent, laat je dat niet weerhouden om mensen te vragen op je lijst te komen. Er zijn er ook alternatieven. Als je alleen wilt schrijven over je nieuwe plannen of nieuwe diensten of speciale aanbiedingen, is dat altijd beter dan helemaal niet schrijven. Of je stuurt een uitnodiging voor je halfjaarlijkse inspiratiediner of een nieuwjaarsborrel in café X te Y.

3. Zorg dat je website als voornaamste doel heeft dat mensen zich opgeven voor je lijst. Geef op iedere pagina van je site de mogelijkheid om zich te abonneren. Maak duidelijk wat de lezer er aan kan hebben. En zorg dat je dit proces automatiseert. Voor je het weet ben je uren bezig om mensen op je lijst te zetten, er weer af te halen, emailadressen te veranderen etc. Het systeem waar ik zelf gek op ben, heet http://www.autorespond.nl

Op een gegeven moment heb je een lijst met misschien wel duizenden mensen. Je zult meer klanten krijgen, meer doorverwijzingen en je bekendheid groeit gestaag. Wil je lijst echt conversie geven (= daadwerkelijk tot klanten leiden) dan is er nog één belangrijke voorwaarde! Dat is: je moet echt houden van de mensen op je lijst! Je moet ze echte waarde willen bieden. Generositeit roept generositeit op; dat is een psychologische wet. En bovendien is het gewoon leuk. Dus als je lijst nog maar vijftig mensen bevat, is dat echt niet erg. Want belangrijker dan de vraag: “Hoeveel mensen heb je op de lijst?” is deze vraag: “Hoeveel houd je van de mensen op je lijst?”

Je reactie op dit artikel is welkom! Kllik hiervoor op “reacties”

8 antwoorden op “Waarom een lijst is vereist”

  1. Het mooie is dat jouw eigen lijst het levende bewijs is van deze stellingen en vandaar zo inspirerend is. (en zo hoort het ook natuurlijk)
    Ben blij dat ik laatst je e-book over dit onderwerp heb gekocht. Samen met Calimeromarketing voor mij de inspiratie die ik nodig had!
    Groeten van Huub

  2. Hallo Laura,
    Heb diep respect voor je aanpak, het delen van kennis en je enthousiasme. Je bent voor mij een bron van inspiratie, sinds ik je boekje van De Zaak heb gekregen. Heb al je nieuwsbrieven verzameld en na het lezen van zo’n brief pas ik je tips gelijk toe. Je bent gewoon goed! en ik ben er van overtuigd dat je een flitsende carriere tegemoet gaat!
    Heel veel succes, Gerda

  3. Hallo Laura,
    Ik had het nooit zo op maillijstjes, en dacht dat een nieuwsbrief voor ons kleine ontwerpbureau niet zo’n interessant marketinginstrument zou zijn. Maar al lezende in jouw blog kom ik op allerlei ideeën hoe we het wél interessant kunnen maken!
    Geen ‘praatje in je eigen straatje’ maar het delen van kennis waar de doelgroep werkelijk wat aan heeft, dat werkt!
    Dank je,
    Joyce

Laat een reactie achter op Sanne Roemen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.