Waarom je een droom nodig hebt voor je bedrijf

Eén van de voorwaarden voor een succesvol bedrijf is dat je eerst DROOMT hoe je het wil hebben.

Heb je te weinig klanten, verdien je te weinig, doe je nog niet wat je echt graag wil? Ga dan meer dromen hoe je het wil hebben.

Dromen is een onmisbare vaardigheid in de 21e eeuw, zo las ik in het boek Finding your way in the new wild world, van dr. Martha Beck, dat ik deze zomer las.
 
Tegenwoordig is er niemand meer die tegen je zegt wat je moet doen. Er zijn geen gebaande paden meer, alles moet je uit jezelf halen. Dat geldt zeker voor zelfstandigen. Je bent nu als een tovenaar, of een kunstenaar, die iets uit niets moet creëren. Daarbij heb je nog maar 1 leidend principe: je eigen verbeeldingskracht. Dromen is dus eigenlijk verplicht, anders kom je er niet.
 
Zelf ben ik in 1999 bewust begonnen met visualiseren. Ik wist toen nog niet hoe belangrijk het was, ik vond het gewoon leuk om te doen. Ik droomde groot, groter dan mijn voorstellingvermogen kon bevatten. Ik had er niets bij te verliezen. En alles is uitgekomen.
 
Visualiseren is volgens Beck een vaardigheid, net als fietsen of zwemmen. Je moet het gewoon vaak doen en je wordt er steeds beter in.
 
Hier een paar tips om goed te visualiseren:
 
Droom vanuit je rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft staat voor contact met het grote geheel. Je droomt dan niet alleen ten goede van je eigen beperkte ego, dat werkt volgens Beck niet goed. Een hele simpele snelle manier om in je rechterhersenhelft te komen is door je ogen “zacht te maken” en/of je te concentreren op het waarnemen van alles wat erin je opkomt.

Droom met al je zintuigen. Stel je de gedroomde situatie zo compleet mogelijk voor, wat je erbij ziet, wat je erbij hoort, wat je erbij ruikt of voelt.

Leef vervolgens alsof je je gedroomde situatie al hebt bereikt. Je voelt volledig vertrouwen dat dit gaat gebeuren.

Als je dit doet, zul je merken dat er allerlei signalen komen, onverwachte ontmoetingen, nieuwe informatie, die duidelijk maken dat het nieuwe gaat ontstaan.
 
Is dit vaag gezwets? Nee hoor, dit is pure logica. Klanten willen geen zaken met je doen als je gestressed, ontevreden of angstig bent. Ze doen wel zaken met je als je zelfvertrouwen hebt, succes uitstraalt, relaxed en onthecht bent.

Droom dus en leef alsof je hem al gerealiseerd hebt, dat is het recept. Velen gingen je voor. En het is ook nog heel inspirerend, optimistisch en plezierig om te doen!
 
Heb je verlangen om je droom om te zetten in een goedlopend, succesvol bedrijf? Het verwerven van kennis helpt je om dit sneller te bereiken. Doe mee aan mijn nieuwe 3-daagse event Reuzensprong, dat op 6-7-8 december gaat plaatsvinden. In dit event leer je hoe je goedgeprijsde diensten en programma’s kunt aanbieden, zodat je minimaal 10.000 euro per maand kunt verdienen. Binnenkort meer informatie!  Je reactie op dit artikel is welkom! Wat is JOUW droom? Klik hiervoor op “reacties” 

4 reacties op “Waarom je een droom nodig hebt voor je bedrijf”

  1. Helemaal waar, wat een mooie blog! Kan ik de volgende tekst op een tegeltje bestellen bij je? 🙂
    “Tegenwoordig is er niemand meer die tegen je zegt wat je moet doen. Er zijn geen gebaande paden meer, alles moet je uit jezelf halen. Dat geldt zeker voor zelfstandigen. Je bent nu als een tovenaar, of een kunstenaar, die iets uit niets moet creëren. Daarbij heb je nog maar 1 leidend principe: je eigen verbeeldingskracht.”

  2. Anneke schreef:

    Wat een mooi en waar artikel Laura! Visualisaties zijn zo krachtig. Dat zou iedere ondernemer moeten doen.

  3. hoi Ellen en Anneke: dank voor jullie reacties!
    hoi Jacqueline: bedoel je per dag, week, maand of jaar?

  4. Jacqueline schreef:

    Wat als je 5000 euro ook al genoeg vindt ;-)?

Laat een reactie achter op Laura Babeliowsky Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit