Waarom is verkopen zo moeilijk eigenlijk?‏

Er zijn weinig zaken die een mens zo op de proef kunnen stellen als een verkoopgesprek.

Ik heb talentvolle, zelfverzekerde, succesvolle mensen meegemaakt die als de dood waren om hun aanbod te verkopen.

Ze namen opdrachten aan die ze eigenlijk niet wilden, of gingen werken via interim-bureaus, in plaats van zelf proactief hun aanbod aan klanten te verkopen. Sommigen gingen liever weer in loondienst… ze moesten hun dromen opgeven.

Waarom is verkopen zo moeilijk eigenlijk?

  • Bij verkopen staat – letterlijk – je overleven op het spel. Je inkomen hangt af van de “ja” van de klant.
  • Niet alleen je inkomen hangt af van de “ja” van de klant, ook je eigenwaarde, je vervulling, je plannen, je dromen, je ambities.

Je hebt ZOVEEL te verliezen in zo’n gesprek. En dat maakt het zwaar.

Maar hoe zou het zijn als je het niet moeilijk vond? Als je het met groot gemak zou doen?

Dat zou een wereld van verschil maken voor je bedrijf.

Ondernemers die goed kunnen verkopen, hebben de meeste macht, het meeste geld, het meeste zelfvertrouwen. Dat is omdat kunnen verkopen zo belangrijk is.

Een bekende uitspraak is: niets beweegt zonder dat je het verkoopt. Letterlijk alles hangt af van het moment van verkoop. Alles kan gebeuren, al je ambities en dromen komen tot realisatie, als je je goed weet te verkopen.

Als je met groot gemak verkoopt, kun je:

  • Werken met de klanten die je echt wil
  • Het werk doen precies zoals jij het wil
  • Zoveel verdienen als je maar wil
  • Samenwerken met de beste mensen

Wat is ervoor nodig om goed te kunnen verkopen? Er hangt zoveel van af. Het zijn niet alleen verkoopvaardigheden die nodig zijn.

Er zijn ook nodig: coachingsvaardigheden. Goed kunnen coachen is essentieel om klanten door hun bezwaren heen te loodsen. Je wilt dit op de allerbeste manier kunnen doen.

En daarnaast is nodig: persoonlijke groei. Een goede eigenwaarde en zelfvertrouwen om met groot gemak “nee’s” aan te kunnen (en daar alsnog een “ja” uit te kunnen halen, omdat je gewoon scherp en helder blijft).

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.