Waarom hele slimme mensen geen goede ondernemers zijn

Als je dit leest, betekent dit waarschijnlijk dat je behoorlijk slim bent. Je houdt van lezen en leren, je verzamelt informatie en denkt na.

Veel van mijn klanten zijn uitermate slim. Maar slim zijn is niet het criterium om een goeie ondernemer te zijn. Ik heb ook al vaak gezien dat een teveel aan intelligentie je juist behoorlijk in de weg kan zitten om een goede ondernemer te zijn. Waarom is dat en wat kun je doen als je gebukt gaat onder een teveel aan intelligentie?

Slimme mensen denken gewoon veel te veel na. Ze wikken en wegen, ze denken heel diep door en ze zien een heel scala aan opties voor zich. Hun artikelen zijn doorwrocht en academisch.

Maar waar ze vaak moeite mee hebben, is om een krachtige, onderscheidende visie uit te dragen. Door hun eindeloze nuanceringen, vinden ze het moeilijk om een boude uitspraak te doen, stelling te nemen en te kiezen. En dat is allemaal wel nodig als je op wil vallen en “smoel” wil krijgen in je vakgebied.
 
En niet alleen dat. Slimme mensen hebben vaak ook een overvloed aan ideeën. Dat wel. Maar om een goede ondernemer te zijn, gaat het allemaal om actie. Daarvan komt het vaak minder goed terecht, omdat slimme mensen veel te veel nadenken over de consequenties van hun acties, en daarvoor dan terugdeinzen.
 
Maar zonder actie werkt het niet. Succesvol ondernemerschap draait om het kunnen hanteren van onzekerheid, snel reageren op kansen die zich voordoen, en voortdurende promotie. Dat vergt telkens snelle handelingen. Dus niet wikken, maar beslissen. 
 
Gelukkig heb ik zelf van een overmaat aan intelligentie geen last. Vroeger zat ik vol twijfels en aarzelingen en zag ik overal beren op de weg, maar tegenwoordig ben ik een echte doener geworden. Ik bedenk programma’s en workshops zonder te veel na te denken. Ook twitteren doe ik over het algemeen lukraak en intuïtief (dan druk ik gewoon op SEND…).

Natuurlijk gaan er dan ook dingen mis en maak ik fouten. Maar alles is beter dan helemaal NIETS doen. Omdat ik het toch allemaal doe, ondanks mijn tekortkomingen, ervaar ik een ongelooflijke voldoening en vervulling, en het is ook gewoon goed voor mijn jaarcijfers. Wat kun je doen om ook een doener te worden?
 – Stel je intuïtie voorop, en niet je verstand. Voor mezelf ben ik vastbesloten dat je geen antwoorden vindt door veel te denken. Met je intuitie kies je wél voor wat het beste is om te doen, ben je het meeste creatief, ben je in de stroom. Hoe kun je je intuitie ontwikkelen?  Intuïtie-expert Francine Derks geeft als tip: onderzoek je belemmerende overtuigingen rondom een dilemma, zoek stilte op en maak contact met je gevoel. Visualiseren over de gewenste situatie kan ook heel goed helpen.  – Van al de dromen en plannen die je hebt, let alleen nog op wat het MEEST lucratief is om te doen. Dus niet wat het BESTE is om te doen, maar wat het meeste gaat opleveren in harde euro’s. Als ondernemer gaat het in de eerste plaats om WINST maken (en dat ben je nu, toch?). Je zult zien dat er dan maar een paar projecten overblijven die deze toets doorstaan. Alle andere ideeën en plannen laat je zo mogelijk acuut uit je handen vallen – ze doen er niet meer toe op dit moment. Het tegenstrijdige is, dat wat het meest lucratief is om te doen, vaak ook het beste is om te doen, omdat dat de meest positieve impact gaat hebben voor jezelf en voor je omgeving (en je bedrijf levensvatbaar maakt). – Van het project dat nu nog overgebleven is, ga je kijken wat de meest kritische actie is die het verschil gaat maken. Voor mij is dat mijn leidraad iedere dag. Neem van me aan dat ik een heleboel dingen NIET doe op een dag. Wat ik wel doe, is hetgeen me VERDER brengt naar mijn doel.   – Zorg voor externe deadlines. Externe deadlines stuwen mij voort. Als er geen externe deadlines zijn, doe ik niet veel, want daar heb ik geen tijd voor;-) Als mensen wachten op mijn actie, dan gaat alles voor. Met externe deadlines bedoel ik niet dat je je laat leven door anderen. Met externe deadlines bedoel ik dat je doelbewust inbouwt in je bedrijf dat mensen op je prestaties zitten te wachten. Een hele goede manier om externe deadlines in te bouwen, is om een programma aan te bieden dat je maandenlang tot verplichtingen aanzet. Of om maandelijks weer met een groep te beginnen. Laatst beloofde ik aan een groep van 400 mensen, dat binnenkort mijn nieuwe ebook eraan gaat komen. Reken maar, dat het er inderdaad komt! – Neem je iedere dag voor om dingen HELEMAAL VERKEERD te doen. Plak een briefje op je computer “Fouten maken moet”. Dit is wat ze een “paradoxale intentie” noemen. Door je voor te nemen wat je misschien wel het meeste vreest, bevrijd je jezelf van je terughoudendheid.  – Zoek mentors en volg ze! Ze kunnen je helpen te kiezen, over hobbels heen te komen, onzekerheid te hanteren.  Ben je heel erg slim? Gebruik je intelligentie om vooral tot actie te komen. Maak fouten en zoek mentors. Pas dan kan de wereld echt profiteren van je intelligentie en je kennis. Want daar zitten we om te springen… © 2011 Laura Babeliowsky Je reactie is welkom! klik hiervoor op ‘reacties’ 

Een van de beste manieren om als slimme ondernemer tot bloei te komen, is meedoen aan mijn jaarprogramma “Bouw een Bloeiend Bedrijf”, dat in september gaat starten. In dit programma leer je hoe je stap-voor-stap een bedrijf creëert waarmee je minimaal een ton per jaar omzet creëert, en voor degenen die dat al doen, een omzet van een ton per maand, of zelfs per dag. Speciaal voor coaches, trainers, adviseurs en andere kennisondernemers die voorbij uurtje-factuurtje willen gaan. Voor informatie en aanmelding kijk op http://www.bouweenbloeiendbedrijf.nl 

7 reacties op “Waarom hele slimme mensen geen goede ondernemers zijn”

  1. willeke de waal schreef:

    Heel herkenbaar. Als accountant én weegschaal zit het afwegen van voors en tegens er een beetje ingebakken. Mee eens dat je vaker je gevoel moet laten spreken bij grote én kleine beslissingen.

  2. Robbert schreef:

    Je slaat de spijker op z’n kop Laura. De denkwijze van ‘goed wikken en wegen’ en daarna geen actie ondernemen omdat niet duidelijk is wat de beste uitkomst is, dat is een valkuil voor veel hoogopgeleide mensen denk ik. Het wordt je aangeleerd op de scholen natuurlijk. Het is een kwestie van afleren.
    “Analysis paralysis”, daar heb je vast wel eens van gehoord. Duidelijk artikel.

  3. Robert schreef:

    Leuk artikel! Ik herken me geheel en al in het door jou geschetste profiel. Ik moest een beetje lachen, zo voelde ik me aangesproken 🙂

  4. Het briefje hangt inmiddels boven mijn pc (op ooghoogte). Goed artikel Laura! Er staan verschillende dingen in waar ik wat mee kan, om te beginnen de aktie: dus ik ga vandaag er weer stevig tegenaan.

  5. … maar wat als je voor een doelgroep schrijft die juist ‘doorwrocht en academisch’ denkt, zoals hoogbegaafden?

  6. Esther van Leeuwen schreef:

    Leuk artikel! Zit zeker een kern van waarheid in.

  7. Claudia schreef:

    Claudia, Mc.Claud’s Airbrush. Talent te over, alles wat ik zie kunnen mn handen maken. Wil zooooo graag een eigen bedrijf beginnen,….máár….. verzekeringen,pensioenen, btw’s en etc.etc. Deadlines heb ik indd nodig, anders komt er niks van terecht. Overal liggen ideeën voor de ander is het rommel. Atelier is in de maak, nu nog de barrière kwijt zien te raken.

Laat een antwoord achter aan Claudia Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.