Waarom 90% van de coaches worstelt met zelfstandig ondernemerschap

Veel mensen beginnen tegenwoordig voor zichzelf als coach. Het lijkt
een heel aantrekkelijk beroep: mensen helpen en daarmee je geld
verdienen. Maar zo gemakkelijk is het niet. Uit Amerikaans onderzoek
blijkt dat een coach gemiddeld $37.500 per jaar verdient, te weinig als
zelfstandig ondernemer.

Voor veel coaches is het uitermate moeilijk, hun hoofd boven water te
houden
en kunnen ze alleen doorgaan dankzij andere inkomsten uit
bijvoorbeeld een parttimebaan in loondienst. Waarom is het zo moeilijk
voor coaches om succesvol te zijn en wat kunnen ze doen om te slagen
als ondernemer?

Het probleem dat veel coaches parten speelt, is dat ze hun praktijk
vormgeven naar het model van de klassieke therapeut (denk aan Freud met
zijn divan)
. Ze werken één-op-één met cliënten, vaak nog op uurbasis.
Dit is echter een business model dat voor coaches nooit winstgevend kan
zijn.

De reden is dat een coach ook tijd nodig heeft om een voortdurende
stroom cliënten naar zich toe te trekken
– in tegenstelling tot de
therapeut, wiens werk veelal gesubsidieerd wordt door de overheid en
die bovendien gebruik kan maken van verwijzingen uit het medische
circuit.

Als coaches de tijd om cliënten te werven zouden verrekenen in hun
uurprijs, zou deze algauw te hoog zijn voor de gemiddelde cliënt.
Om
die reden zijn alternatieve inkomensstromen naast het één-op-één-model
een noodzaak. Te denken valt aan groepsprogramma’s, workshops,
presentaties en verkoop van boeken.

Om dit succesvol te kunnen doen, is echter overtuigingskracht en
marketingkennis noodzakelijk.
Vaak schieten coaches hierin tekort. Het
voorbeeld van de therapeut zit hen ook op dit punt dwars: de manier
waarop ze over zichzelf spreken, gebeurt vaak in therapeutisch jargon.
Hun belofte is bijvoorbeeld dat ze cliënten helpen om “zichzelf te
worden”, “in hun kracht te staan”, of “authentiek te zijn”. Voor veel
van de potentiële klanten is dit echter geheimtaal. Ze hebben meer
nodig om overtuigd te raken dat coaching een oplossing voor hun
problemen zou kunnen betekenen.

Om een coachingspraktijk winstgevend te kunnen voeren, is dus een
omslag in het denken nodig en gedegen kennis en aandacht voor
marketing.
Veel coaches zijn hierop nog niet voorbereid. De inhoud van
hun vak heeft altijd voorop gestaan. Iedere keer weer blijkt echter dat
de succesvolle coaches niet per se de beste coaches hoeven te zijn. Het
zijn de coaches die het beste in marketing zijn, en die de stap maken
om hun praktijk als een bedrijf te runnen, die de meeste klanten naar
zich toetrekken en een goed inkomen kunnen verdienen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Dit artikel verscheen eerder in het juni-nummer 2008 van de e-mailnieuwsbrief van het Tijdschrift voor Coaching.

3 reacties op “Waarom 90% van de coaches worstelt met zelfstandig ondernemerschap”

  1. Ton van Rensburg schreef:

    Laura,
    Het is de spijker precies op zijn kop geraakt.
    Ik denk ook dat we af en toe iets te eigenwijs zijn om om hulp te vragen.
    Immers wij bieden hulp !!!!!

  2. Frank Bruining schreef:

    He Laura,
    Je timmert lekker aan de weg. En het klopt helemaal wat je zegt. Ik kom ook vaak coaches tegen die gewoonweg niet weten hoe ze coaching ‘koud’ kunnen verkopen. Nu ben ik zelf coach en heb een achtergrond in marketing & sales, dus ik herken heel veel in wat je zegt.
    Wat mogelijk nog een aanvulling kan zijn, is dat veel coaches zelf nog zitten met ‘een probleem’. En dan doel ik op ‘geen focus hebben’, onzekerheid, niet er 100% voor durven gaan (dus toch maar beetje loondienst), zichzelf kleiner maken dan ze werkelijk zijn. Eigenlijk die dingen die ze vaak tegenkomen bij hun coachee.
    Tegenwoordig help ik steeds meer coaches hun visie te formuleren en met een stuk marketing. En ook nog met een stuk acquisitie. Misschien Laura, is het zelfs leuk om samen een keer iets op te pakken.
    Ik wens je nog een mooie dag!
    Groet,
    Frank Bruining

  3. How long for topamax to take effect.

    Topamax dosage for weight loss. Topamax as an appetite suppresant. Taking topamax and still hungry. Topamax. Binge eating topamax. Topamax and weight.

Laat een antwoord achter aan Topamax dosage for weight loss. Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.