Waarom 90% van de coaches worstelt met zelfstandig ondernemerschap

Veel mensen beginnen tegenwoordig voor zichzelf als coach. Het lijkt
een heel aantrekkelijk beroep: mensen helpen en daarmee je geld
verdienen. Maar zo gemakkelijk is het niet. Uit Amerikaans onderzoek
blijkt dat een coach gemiddeld $37.500 per jaar verdient, te weinig als
zelfstandig ondernemer.

Voor veel coaches is het uitermate moeilijk, hun hoofd boven water te
houden
en kunnen ze alleen doorgaan dankzij andere inkomsten uit
bijvoorbeeld een parttimebaan in loondienst. Waarom is het zo moeilijk
voor coaches om succesvol te zijn en wat kunnen ze doen om te slagen
als ondernemer?

Het probleem dat veel coaches parten speelt, is dat ze hun praktijk
vormgeven naar het model van de klassieke therapeut (denk aan Freud met
zijn divan)
. Ze werken één-op-één met cliënten, vaak nog op uurbasis.
Dit is echter een business model dat voor coaches nooit winstgevend kan
zijn.

De reden is dat een coach ook tijd nodig heeft om een voortdurende
stroom cliënten naar zich toe te trekken
– in tegenstelling tot de
therapeut, wiens werk veelal gesubsidieerd wordt door de overheid en
die bovendien gebruik kan maken van verwijzingen uit het medische
circuit.

Als coaches de tijd om cliënten te werven zouden verrekenen in hun
uurprijs, zou deze algauw te hoog zijn voor de gemiddelde cliënt.
Om
die reden zijn alternatieve inkomensstromen naast het één-op-één-model
een noodzaak. Te denken valt aan groepsprogramma’s, workshops,
presentaties en verkoop van boeken.

Om dit succesvol te kunnen doen, is echter overtuigingskracht en
marketingkennis noodzakelijk.
Vaak schieten coaches hierin tekort. Het
voorbeeld van de therapeut zit hen ook op dit punt dwars: de manier
waarop ze over zichzelf spreken, gebeurt vaak in therapeutisch jargon.
Hun belofte is bijvoorbeeld dat ze cliënten helpen om “zichzelf te
worden”, “in hun kracht te staan”, of “authentiek te zijn”. Voor veel
van de potentiële klanten is dit echter geheimtaal. Ze hebben meer
nodig om overtuigd te raken dat coaching een oplossing voor hun
problemen zou kunnen betekenen.

Om een coachingspraktijk winstgevend te kunnen voeren, is dus een
omslag in het denken nodig en gedegen kennis en aandacht voor
marketing.
Veel coaches zijn hierop nog niet voorbereid. De inhoud van
hun vak heeft altijd voorop gestaan. Iedere keer weer blijkt echter dat
de succesvolle coaches niet per se de beste coaches hoeven te zijn. Het
zijn de coaches die het beste in marketing zijn, en die de stap maken
om hun praktijk als een bedrijf te runnen, die de meeste klanten naar
zich toetrekken en een goed inkomen kunnen verdienen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Dit artikel verscheen eerder in het juni-nummer 2008 van de e-mailnieuwsbrief van het Tijdschrift voor Coaching.

3 reacties

  1. He Laura,
    Je timmert lekker aan de weg. En het klopt helemaal wat je zegt. Ik kom ook vaak coaches tegen die gewoonweg niet weten hoe ze coaching ‘koud’ kunnen verkopen. Nu ben ik zelf coach en heb een achtergrond in marketing & sales, dus ik herken heel veel in wat je zegt.
    Wat mogelijk nog een aanvulling kan zijn, is dat veel coaches zelf nog zitten met ‘een probleem’. En dan doel ik op ‘geen focus hebben’, onzekerheid, niet er 100% voor durven gaan (dus toch maar beetje loondienst), zichzelf kleiner maken dan ze werkelijk zijn. Eigenlijk die dingen die ze vaak tegenkomen bij hun coachee.
    Tegenwoordig help ik steeds meer coaches hun visie te formuleren en met een stuk marketing. En ook nog met een stuk acquisitie. Misschien Laura, is het zelfs leuk om samen een keer iets op te pakken.
    Ik wens je nog een mooie dag!
    Groet,
    Frank Bruining

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook