Waar moet je weblog over gáán?

Afgelopen donderdag hebben Sanne Roemen en ik voor de tweede keer onze weblogcursus gegeven. We hadden een groep met allemaal coaches – wel heel verschillend van elkaar – en één communicatieadviseur.

Hamvraag waar het in de cursus om draaide – en wat mij betreft dé vraag die iedereen zou moeten stellen die een weblog begint – was: “waar moet mijn weblog over gaan?”

Een weblog dat je gebruikt om je marketing en acquisitie te versterken is naar mijn idee geen persoonlijk dagboek met aantekeningen over alles wat in je opkomt (en natuurlijk mag je hier anders over denken).

Het gaat erom een thema te kiezen waar je je bekendheid en je profilering als expert mee versterkt. Een thema dat je niet te nauw mag kiezen, omdat je anders gauw uitgeschreven bent, maar ook niet te breed, omdat anders de focus zoek raakt en je de lezer in verwarring brengt over de bedoeling van je weblog.

Het moet een thema zijn dat meteen voor zichzelf spreekt en dat je in één of enkele woorden kunt samenvatten (en in een pakkende zin kunt omschrijven die je in de bovenbalk van je weblog plaatst).

En natuurlijk moet het een thema zijn waar je passie voor hebt en waar je veel van weet. Anders gaat het nooit lukken om er telkens weer over te schrijven.

En verder is dit misschien wel het allerbelangrijkste: dat je een thema kiest dat een gevoelige snaar bij je lezers raakt. Want een weblog maak je niet voor jezelf, maar voor je lezers. Een goedgekozen thema zal lezers aantrekken die telkens weer terug willen komen om méér van je te lezen. Pas dan wordt bloggen leuk. Een weblog zonder lezers bloedt algauw dood.

Is dit moeilijk? Voor sommigen wel. Voor hen lag het thema niet zomaar voor de hand. Voor anderen was het zo klaar als een klontje: “Hier moet het over gaan! Dit vind ik zelf superboeiend, het maakt mijn bijzondere expertise duidelijk én ik kan er mijn lezers mee inspireren”.

Sanne en ik zijn benieuwd naar de eerste resultaten!

Hoe denk jij over dit onderwerp? Je reactie is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

7 reacties op “Waar moet je weblog over gáán?”

  1. Andrea Slee schreef:

    Ik ben de communicatieadviseur die afgelopen donderdag de Weblogcursus deed. En sinds die dag ben ik erg bezig met mijn weblog. Mijn man vroeg me laatst waar ik aan dacht en het was echt vier keer achter elkaar : “aan mijn weblog…..(!)” Het weblog is nu nog niet toegankelijk. Ik ben alles aan het inrichten en de eerste berichten aan het schrijven. Heel leerzaam om te merken is, dat ik wil dat mijn berichten er goed en genuanceerd op staan. Ik heb allerlei keuzen moeten maken over de inrichting: “wat wil ik waar hebben staan en hoe noem ik mijn typelists en hoe heten mijn categorieen. Wat schrijf ik over mezelf? Hoe zorg ik dat het geheel gefocust is op mijn communicatiediensten.” En ik weeg nog af om een verkorte CV erop te zetten, uiteraard zonder NAW-gegevens.
    Ik heb veel gehad aan de cursus van afgelopen donderdag en aan de weblogs van Laura Babeliowsky en Sanne Roemen. Een goed weblog is echt een ongekend marketing- en acquisitieinstrument, daar hebben ze me van overtuigd.
    Grappig om te merken is dat half bestuurlijk Nederland (wethouders en burgemeester, commissarissen van de koning, etc.) een weblog heeft en dat gebruikt als een dagboek dat in feite een soort van bestaansrecht geeft. Als burger vragen we ons natuurlijk wel eens af wat al die hooggeplaatste mensen nou de hele dag doen. Dat staat nu dus in die weblogs.

  2. Silvia Prins schreef:

    Hoi Laura,
    Ik heb (nog steeds) niet deelgenomen aan je workshop over bloggen, maar ondertussen wel al heel wat ervaring met bloggen opgedaan (over coaching van individuen, teams en complexe samenwerking). Het is voor mij een geweldige uitlaatklep geworden, het stimuleert mijn creativiteit, en ik kan er mijn teksten op kwijt. Zo kan ik heel wat ‘delen’. Ik zit nooit verlegen om een tekst, aankondiging, reflectie of bespreking. Mijn passie voor het onderwerp draagt daar zeker toe bij.
    Ik krijg erg veel positieve reacties. Mijn blogactiviteiten hebben heel wat in beweging gezet. Het vreemde is dat ik nauwelijks reacties krijg OP de blog zélf. Dat houdt me erg bezig. Ik vraag me zelfs af of het een cultureel verschijnsel is (ik woon in België). Mensen zijn erg terughoudend om allerlei redenen. Ik heb er zelfs twee berichten over geplaats op de blog bij wijze van provocatie, maar zonder veel openlijke respons! Wat denk jij hier over?
    Groeten, Silvia

  3. Hoi Silvia,
    ik zit over je vraag na te denken maar ik weet het niet precies.
    Ik kan eigenlijk alleen over mijn eigen ervaring schrijven.
    Ik reageer zelf ook weinig op Nederlandse weblogs. Het heeft misschien met culturele factoren te maken (ik kom per slot van rekening ook uit België…al is dat weer een tijd terug) en voel me inderdaad soms verlegen en gereserveerd.
    Scoble en Israel schrijven in hun boek “naked conversations” over bloggen dat bijvoorbeeld Duitsers weinig bloggen omdat ze niet zo extravert zijn. Wat dat betreft ben ik meer een Duitse dan een Amerikaanse geloof ik. In ieder geval denk ik echt dat Nederlanders veel directer zijn dan Belgen.
    Maar het heeft er meer mee te maken dat ik gewoon vaak niet weet wat ik zou moeten schrijven. Dan heb ik er niets aan toe te voegen. Het gaat niet over iets waar ik iets over weet of het raakt me gewoon niet (en dat wil niet zeggen dat ik het niet interessant vind).
    Als ik wél reageer is dat omdat het onderwerp me na aan het hart ligt, of omdat ik het heel erg eens ben met iemand of juist niet. Of omdat het me raakt.
    Ik heb gemerkt dat ik de meeste reacties krijg als mijn berichten persoonlijk zijn en als mensen vinden dat ze veel aan mijn artikel hebben.
    Wat volgens mij echt kan helpen is schrijven over de problemen van je doelgroep. Dat triggert mensen en het raakt ze.
    Wat ik verder wel eens doe, als mensen reageren via mail, is vragen of ze hun reactie op het weblog te plaatsen, zodat iedereen het kan lezen.
    en ook nodig ik in ieder postje uit om te reageren. En dat gebeurt dan ook, wat ik iedere keer HEEL erg leuk vind.
    Bloggen wordt inderdaad leuk als mensen gaan reageren. Dus ik kan me voorstellen dat je het meer zou willen.
    Maar zoals ik al zei, weet ik dus niet precies hoe het komt en heeft het met veel dingen te maken.
    En hoe denken anderen hierover? Ik ben benieuwd!
    Laura

  4. oomph schreef:

    Weblogcursus, het was weer een feestje

    28 september gaven Laura en ik weer een cursus webloggen. Laura schreef er al over op haar weblog en cursist Andrea heeft daar een hele leuke reactie achtergelaten. Wat mij is opgevallen deze keer: Er waren allemaal coaches en één

  5. Huub Koch schreef:

    Hallo Laura en Silvia,
    Lees eens http://www.successful-blog.com/1/10-reasons-readers-dont-leave-comments
    Uit onderzoek blijkt trouwens dat 97% van je bezoekers alleen lezen en slechts 3% een reaktie plaatst. Wat niets zegt over de kwaliteit van je blog.
    Groeten van Huub

  6. Silvia Prins schreef:

    Bedankt Laura en Huub! Hart onder de riem…

  7. Latest News schreef:

    Latest News

    Latest News

Laat een antwoord achter aan Silvia Prins Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.