Stop met sloven, verkoop je kennis!

Het verschijnsel dat mensen massaal kiezen voor een zelfstandig bestaan als trainer, coach, adviseur of ander dienstverlenend beroep, bestaat nog niet heel erg lang. Het is iets van de laatste tien, twintig jaar.

Door de toenemende complexiteit van de maatschappij is er veel behoefte aan zelfstandigen die kennis, vaardigheden en attitudes over kunnen dragen. In die behoefte voorzien de vele aanbieders voor wie het aantrekkelijk is om voor zelfstandigheid te kiezen, om zo goed te kunnen verdienen en vrijheid te verwerven.

Zelfstandig zijn als dienstverlener is leuk, maar roept op een bepaald moment nieuwe vraagstukken op. Hoe zorg je dat je genoeg geld vraagt voor wat je te bieden hebt? Hoe zorg je dat genoeg klanten hebt, telkens en telkens weer, jaren, decennia lang? Hoe maak je er iets van dat bevredigend is ook op de lange termijn? Dat zekerheid van inkomen geeft, maar tegelijk ook voldoende vrije tijd om van het leven te genieten?

Het lastige is dat alles valt of staat bij jouw inzet. Kenmerkend voor dienstverleners is immers dat hun inkomen afhangt van hun eigen tijd, hun beschikbaarheid en energie. Daardoor loop je algauw tegen grenzen op met onprettige gevolgen.

Afgelopen week voerde ik een gesprek met X. X is een gerenommeerde trainer die al meer dan 25 jaar ZZP-er is. Hij heeft bij zowat alle grote bedrijven van Nederland trainingen gegeven en in de loop der jaren een goed inkomen verdiend.

Toch stagneert het nu. X bekende mij in het gesprek: “Van de zomer had ik plots het onaangename gevoel: waar komt mijn volgende klant vandaan? Ik heb eigenlijk nooit aan marketing gedaan, en jarenlang is alles vanzelf gegaan. Nu is de concurrentie echter veel groter geworden. Ik heb een naam opgebouwd en kan best wel oude klanten gaan bellen om te vragen of er weer werk voor me is. Het probleem is dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb”.

X heeft een dieperliggend probleem. “Als ik niets doe, verdien ik ook niets. Ik verdien nooit meer dan de uren die ik kan declareren. Dat betekent dat ik nooit door een bepaalde inkomensgrens heen kan breken. Ik voel me daardoor de slaaf van mijn bedrijf, van altijd in de weer zijn. Als ik er harder aan trek, moet ik ook harder werken. Dat remt me ontzettend. Want ik heb ook gewoon zin om met mijn kleinkinderen te spelen en te lanterfanten op zijn tijd”.

Dit is dus wat het lot van veel dienstverleners kan zijn. Ze ruilen hun uren tegen geld en verdienen alleen als ze declarabel zijn, doen dit misschien wel 25 jaar. Maar dan moeten ze hun leven lang hard werken. Voor marketing hebben ze te weinig tijd. Het risico van “droogvallen” van de stroom dreigt altijd. Aan het eind van hun carrière hebben ze niets om te verkopen, want niemand wil een “baan” kopen. Wat kun je doen om te voorkomen dat dit gebeurt?

De oplossing is om een “informatieondernemer” te worden. Je gaat kiezen voor manieren om je geld te verdienen onafhankelijk van jezelf en je eigen energie. Het gaat er nu om de kennis en informatie die je in huis hebt, op een alternatieve manier ter beschikking te stellen aan de mensen die er behoefte aan hebben. Internet kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Volgens Brian Clark, topblogger van www.copyblogger.com en creator van www.teachingsells.com, is lesgeven (o.a. met behulp van internet) een gigantische onontgonnen markt om mensen te laten dealen met de eisen die een snel veranderende maatschappij stelt.

Mensen hebben behoefte aan makkelijk toegankelijke kennis op het gebied van een eindeloze hoeveelheid vaardigheden. Niet alleen op het gebied van ondernemen en financiën, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld persoonlijke groei, communicatie, productiviteit, creativiteit en spiritualiteit. Maar denk ook bijvoorbeeld aan kennis op het gebied van hobby’s, gezondheid, ouderschap, relaties en allerlei technische vaardigheden.

Het mooie is, dat kennis, informatie en ideeën de grondstof zijn van de trainer, coach of adviseur. Alleen ga je nu nieuwe vormen kiezen om ze te “verhandelen”.

Laten we eens kijken wat de mogelijkheden voor X zijn. De kennis en vaardigheden die hij te bieden heeft, hebben betrekking op het thema “leidinggevenden buitengewoon laten presteren”. Wat kan hij doen om hiermee VEEL meer te gaan verdienen, en tegelijk minder te werken omdat het nu niet meer allemaal afhangt van zijn uren die hij ruilt tegen geld? Zo zou het eruit kunnen zien:

1. X maakt een serie informatieproducten waarmee hij passief inkomen verdient.

2. Hij maakt een certificeringsprogramma waarbij hij andere mensen opleidt volgens zijn methode. Zij betalen hem jaarlijks hiervoor een bedrag.

2. Hij creëert hoogwaardige coachprogramma’s waarbij hij leidinggevenden over een langere periode begeleidt, samen met andere coaches. Omdat hij zijn kennis nu op een andere manier aanbiedt, is hij in staat hiervoor een veel hogere prijs te vragen dan bij zijn huidige manier van werken

3. Hij organiseert jaarlijks een congres voor minimaal 100 mensen

4. Hij richt een club op voor managers voor inspiratie, motivatie en kennisoverdracht waarmee hij terugkerend inkomen realiseert.

5. Hij creëert een elektronische leeromgeving waarin hij klanten op interactieve manier leert om zich in hun functie te verbeteren. Hiermee trekt hij hele nieuwe groepen klanten aan die voorheen zijn diensten te duur vonden.

Centraal staat dat hij zijn kennis en informatie op een nieuwe manier beschikbaar stelt. Voor veel van zijn producten en diensten hoeft hij niet zelf beschikbaar te zijn; integendeel, hij bereikt veel meer mensen en verdient veel meer terwijl hij minder werkt. En uiteindelijk maakt hij zijn bedrijf onafhankelijk van zichzelf. Terwijl hij ondertussen tijd genoeg had om met zijn kleinkinderen te ravotten en te hangen op de bank.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”

Waardeer je dit artikel? Abonneer je dan op dit weblog! Vul rechtsbovenin je emailadres in en je krijgt bericht als ik opnieuw gepost heb

9 reacties op “Stop met sloven, verkoop je kennis!”

  1. Lorraine Simoons schreef:

    Hoi Laura en Brigitte,
    Jullie zijn super goed bezig. Dit is echt de enige manier om je bedrijf te laten groeien. Ik vind het nog moeilijk om dit te doen. Ik loop tegen dingen aan als: ik heb nu klanten waar ik tijd in steek, ik organiseer workshops voor kleine groepen, die me enorm veel voorbereiding en tijd kosten. Ik hou nu gewoon geen tijd over om informatieprodukten te ontwikkelen, en ze ook nog op mijn site te zetten. Ik loop dan namelijk nog tegen de techniek aan. Ik heb wel ideeen en werk ze ook uit, maar het kost me vreselijk veel tijd om de techniek te leren die je nodig hebt om die produkten op mijn site te zetten. Ik struikel continu over technische problemen. En dat wil ik niet, want dat is mijn vak niet! Ik weet dat ik wil groeien en ook hoe, nu moet ik nog een methode vinden om de techniek te kunnen gebruiken? en de tijd……
    groeten van een enthousiaste fan van jullie beiden.
    Lorraine Simoons – SO Organized

  2. Hoi Laura,
    Heel goed artikel weer, en je beschrijft precies waar ik zelf nu mee bezig ben: het uitbouwen van mijn bedrijf om mijn vrijheid te kunnen houden en tegelijkertijd veeeeeeel meer mensen te kunnen bereiken.
    Een paar jaar terug had ik nooit kunnen denken dat ik hier nu mee bezig zou zijn. Maar je beschrijft heel treffend hoe je vroeg of laat tegen een grens aanloopt.
    Je komt het beste tot je recht als je het EERST zelf helemaal naar je zin hebt in je bedrijf. Pas dan kan je jouw kennis en expertise optimaal inzetten voor je klant of de ontwikkeling voor je product.
    Dus eigenlijk zou iedereen die zichzelf, zijn bedrijf en zijn klant serieus neemt een bewuste beslissing moeten nemen over de manier waarop je onderneemt en of die nog past bij wat JIJ wilt.
    En zo niet, wat je eraan kan doen om dat te veranderen.
    En als je besluit dat je echt wilt gaan ondernemen, in plaats van jezelf per uur te verhuren en dus een levenslange baan binnen verschillende ondernemingen te hebben, dan kan je bij jou terecht voor de broodnodige kennis en inspiratie om dat voor elkaar te krijgen 😉
    Dank voor je mooie werk, Laura!
    hartelijke groet,
    Brigitte

  3. Marriet van Osch schreef:

    Dag Laura,
    In de Get Clients Club inspireer je mij om op een nieuwe manier mijn diensten aan te bieden. Het artikel over ‘mister X’ spreekt me enorm aan. Als beginnend ondernemer (ik vier op 1 oktober mijn 1-jarig bestaan) heb ik eerst alles aangepakt wat op mijn pad kwam. Het is nu rustiger en ik neem de tijd voor het uitzoeken van mijn niche. Met mijn ervaring, passie, kennis en vaardigheden kom ik uit bij leidinggevenden en managers in het middenkader. Sinds ik hierbij uitgekomen ben, focus ik me inderdaad (zoals jij vertelde)op mijn niche waardoor ik in een proces kom van onderzoek, uitbreiden van kennis, creativiteit en stuit ik op hobbels die ik persoonlijk nog mag nemen. Ik voel het letterlijk borrelen, een weten dat ik echt van betekenis kan zijn.
    Het artikel sluit goed aan bij mijn zoektocht naar nieuwe diensten. Ik heb wat vragen ter verduidelijking van de diensten.
    Wat is een certificeringsprogramma? Ik bergijp dat je een certificaat uitreikt, maar krijgt het programma ook ergens een kwaliteitstoets? En zo ja, waar kun je dat aanvragen?
    Met betrekking tot de electronische leeromgeving: moet ik me daarbij zoiets voorstellen als jij aanbiedt met GetClientsClub?
    Overigens zou ik graag met ‘Mister X’in contact komen. Misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen omdat we ons op dezelfde groep professionals richten.
    Vriendelijke groeten
    Marriet van Osch

  4. Laura, Brigitte, Lorraine,anderen,
    Allereerst dank Laura voor het bieden van een ander perspectief als zelfstandige!!
    Ik heb gemerkt dat ik eerst anders moet gaan denken, vooral groter denken! Veel mensen tegelijk helpen betekent, betekent anders organiseren en betekent hulp inschakelen (uitbesteden). Ik ben nog lang niet in het stadium van informatie-makelaar pur sang, maar weet wel wat ik nu kan doen om er te komen.
    Op mijn vakgebied van presenteren ga ik ook nog veel leren van de Amerikanen, die zijn daar voor mijn gevoel veel verder in.
    Dan kom ik vanzelf op het punt van Lorraine, dat ik ook herken; niet meer alles zelf willen weten en doen en dan vooral dat doen waar mijn meerwaarde in zit.
    Dus bijv voorbereidende werkzaamheden of klussen die bij herhaling terugkomen door anderen laten doen. Delegeren als ZZP-er 🙂
    Hartelijke groet en succes allemaal,
    Lianne Ebbinkhuijsen – StreamConsult Presentatiebegeleiding

  5. Leonie Linssen schreef:

    Hoi Laura,
    Herkenbaar, jouw artikel. Komt ook op het goede moment. Want ook ik wil graag mijn specifieke kennis op het gebied van begeleiding bij andere relatievormen en ingewikkelde liefdesrelaties op een andere manier verspreiden, dan alleen via coaching. Niet alleen omdat ik het leuk vind om nieuwe dingen te doen, maar ook omdat ik schrijven en creeeren zo leuk vind. Daarbij komt dat ik 5 dagen per week coaching erg veel vind en waarschijnlijk ook nooit vol zal houden.
    Ik realiseer me ook dat als ik bijvoorbeeld online cursussen wil gaan maken, ik anderen moet inschakelen om mij te helpen zoiets te maken. Want ik ben geen techneut, ook al heb ik een deels technische achtergrond. Ik heb er overigens wel heel veel zin in. Eerst mijn boek afschrijven (ook een andere manier om kennis te verspreiden) en dan alle handen uit de mouwen om dingen anders aan te pakken. Ik heb er zin in! Dank voor je inspiratie!
    hartelijke groet
    Leonie

  6. hoi Marielle,
    Het is geenszins mijn bedoeling om je te beledigen.
    Het artikel is niet voor jou bedoeld, dat is duidelijk. Je geniet van je werk, dat is toch alleen maar heerlijk? Geen haar op mijn hoofd die jou een “loser” zou vinden.
    Met mijn artikel beoog ik een nieuw perspectief te geven op de manier waarop dienstverleners hun bedrijf kunnen voeren.
    Het is bedoeld voor mensen zoals Leonie Linssen, die schrijft:
    “Daarbij komt dat ik 5 dagen per week coaching erg veel vind en waarschijnlijk ook nooit vol zal houden”
    en voor mensen als Brigitte van Tuijl, die het volgende nastreeft:
    “het uitbouwen van mijn bedrijf om mijn vrijheid te kunnen houden en tegelijkertijd veeeeeeel meer mensen te kunnen bereiken”.
    Het gaat wat mij betreft zeker niet alleen om de poen, dat vind ik eigenlijk een beetje beledigend van jouw kant (maar ik kan het hebben hoor).
    Het gaat erom veel mensen te kunnen helpen, op een manier dat je veel vrije tijd hebt en er ook nog veel mee verdient (dit is voor veel mensen die een eigen bedrijf hebben toch een interessant gegeven).
    En natuurlijk brengt het werk met zich mee, om op deze nieuwe manier te gaan werken. Maar je moet het ook niet allemaal alleen doen! Uitbesteden is juist 1 van de dingen die ik aanraad: zodat je eigenlijk alleen nog hetgene doet waar je in uitblinkt, en waar je van geniet.
    Laura

  7. Mariëlle Hendriks schreef:

    Hoi Laura,
    Alhoewel ik de strekking van je artikel begrijp, ervaar ik de aanhef ervan als behoorlijk beledigend. Ik vind het woord sloven nogal misplaatst.
    Ik zou me bijna een loser gaan voelen wanneer ik geniet van mijn werk; werk waarin ik rechtstreeks contact heb met mensen. Het gaat niet altijd om zoveel mogelijk poen verdienen.
    En trouwens …… alsof het creëeren van electronische leeromgevingen, steeds weer maken van informatieproducten, organiseren van seminars, oprichten van clubs etcetera geen ‘sloven’ is.
    Groetjes,
    Marielle Hendriks

  8. @Brigitte Heel prettig weer te lezen hoe ambitieus je bent! Dat motiveert mij ook weer.
    @Lorraine, Lianne en Leonie Technische problemen, daar lopen veel mensen tegenaan. Er zijn volgens mij vele mogelijkheden voor “virtuele assistenten” die zelfstandigen kunnen helpen met bloggen, ebooks maken, etc. etc.
    @Lianne
    Van Amerikaanse ondernemers kunnen we inderdaad veel leren volgens mij. Leuk te horen dat jij ook fijn groot denkt
    @Leonie Zie uit naar je boek over ingewikkelde liefdesrelaties!
    @Marriet Een certificeringsprogramma: van mij is een toets van buitenaf niet nodig, daar geloof ik niet zo in
    Een electronische leeromgeving: mijn Get Clients Club is daar inderdaad een voorbeeld van

  9. Walter van Tiel schreef:

    Beste Luara,
    Leuke verhaal en zeker ook inspirerend. Voel mijn werk zeker niet als drukkend maar deel je mening helemaal dat er op de door jou beschreven wijze veel meer uit te halen kan zijn. Wil tenslotte ooit een keer heel slim en eerlijk heel veel geld verdienen. En daar is wat mij betreft niks mis mee alhoewel sommigen dat betwijfelen. Blijf je volgen op Twitter en wens je veel succes! Groet uit regenachtig Utrecht, Walter van Tiel creatiefmetcommunicatie.nl

Laat een antwoord achter aan Lianne Ebbinkhuijsen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.