Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Tijdens een workshop raakte ik in gesprek met loopbaancoach Peggy. Ze zei tegen mij: “Hoe ik mijn best ook doe, als ik met klanten spreek, zeggen ze steevast: “Jouw coaching lijkt me heel erg goed, maar het is veel te duur voor mij”.

Haar verhaal kwam me bekend voor. Toen ik begon met Get Clients Now, 8 jaar geleden, maakte ik het regelmatig mee. Klanten vonden me vaak te duur, terwijl ik toch hele lage prijzen vroeg. Omdat ik dat zo vaak hoorde, durfde ik mijn prijzen niet te verhogen, bang als ik was geen klant meer over te houden. Het gevolg was dat ik hard werkte, en de klanten die ik had enorm hielp, maar zelf toch nog steeds moeite had om mijn rekeningen te betalen. En dat voelde heel frustrerend.

Dit duurde een hele tijd, tot het kwartje begon te vallen. Ik was met Get Clients Now begonnen in een tijd dat ik zelf heel weinig verdiende. Ik ging ervan uit, dat andere zelfstandigen OOK heel weinig verdienden en weinig geld hadden te besteden. Ik wilde ze heel graag “helpen”. En op een of andere manier bleek ik ook precies die mensen aan te trekken. Ze verdienden weinig en wilden dit ook graag zo houden;-)

Ik realiseerde me dat mijn klanten spiegels waren van mezelf. En in mijn gesprek met Peggy kwam ze precies tot dezelfde conclusie. Ze zei: “Ik zou zelf NOOIT een coach nemen, want ik vind dat veel te duur. Waarom zouden mijn klanten het dan wel doen? Ergens begrijp ik dat ze het niet doen, omdat ik er precies hetzelfde over denk als zij. En daarom kan ik in mijn gesprek ook niet echt overtuigend zijn.”

Als je je klant gaat zien als een spiegel van jezelf, is dat heel erg helpend. Want iedere klant leert je, hoe je jezelf kan verbeteren. Wat kun je bijvoorbeeld zien in de spiegel en wat leert dat over jezelf?

Als je veel klanten hebt die te laat betalen, of nooit betalen, of halverwege stoppen met betalen, leert je dat iets over je eigen betaalgedrag. Betaal je stipt op tijd je rekeningen? Houd je je aan je verplichtingen? Draag je verantwoordelijkheid voor de afspraken die je maakt?

Als je klanten hebt die altijd morrelen aan je grenzen, die bijvoorbeeld extra tijd van je willen zonder te betalen, die niet accepteren hoe je je werk indeelt of hoe je de zaken aanpakt, dan zit het er dik in dat je deze grenzenloosheid zelf creëert, omdat je bijvoorbeeld bang bent de klant te verliezen. (Het gevolg is dat dat precies gebeurt, omdat de klant je niet meer helemaal voor vol aan kan zien).

Als je klanten hebt die veel klagen en ontevreden zijn over je werk, kan het zijn dat je een lage eigenwaarde hebt. Je trekt precies de klanten aan die dit lage beeld over jezelf bevestigen.

De klant als spiegel van jezelf zien, maakt duidelijk waar je als persoon werk aan jezelf hebt te doen. En als je dat werk gaat doen, ga je een heel ander soort reacties krijgen van klanten en veel leukere klanten aantrekken.

Dit is precies wat Peggy deed. Peggy besloot dat ze ging investeren in haar eigen coaching. Door dit te doen, begreep ze veel beter wat de waarde van coaching kan zijn, en kan ze in gesprekken veel beter het belang van investeren uitleggen. Hierdoor hoort ze veel minder dat klanten haar dienst te duur vinden, en heeft ze veel meer klanten binnengehaald.

Dit is ook mijn eigen ervaring geweest. Sinds ik niet meer aanneem dat alle zelfstandigen arm en hulpbehoevend zijn, maar ondernemers die geloven in zichzelf, en willen investeren in hun groei, kan ik moeiteloos veel hogere prijzen vragen. De reden is dat ik zelf zo’n ondernemer ben geworden.

De klant zien als spiegel van jezelf, legt de vinger op de zere plek. Het probleem zit niet bij de klant, de “economie” of iets anders buiten jezelf, maar bij jezelf. Door zelf te veranderen, verandert de klant ook. En dat maakt dat je veel meer klanten kunt hebben, hogere prijzen vraagt en veel meer plezier hebt in je werk. 


Trek je veel klanten aan die je dienst te duur vinden? Zijn je klanten met wie je werkt niet bepaald de “droomklanten” die je graag wil? Werken aan je mindset als ondernemer kan een enorm verschil maken. Tijdens het Reuzensprong-event op 6-7-8 december, leer je heel veel over de high-end mindset van de ondernemer die zeer goed verdient. Dit maakt dat je veel hogere prijzen kunt vragen en bovendien met de allerleukste klanten werkt!
Voor meer informatie en aanmelden klik hier

4 reacties op “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand”

  1. Leonie Linssen schreef:

    Ha Laura,
    Goed artikel en helemaal mee eens. Klanten zijn je spiegels, ik merk het iedere keer weer. Ze laten je feilloos zien waar je zelf staat. Wat vind je zelf dat je waard bent? Ik ben een specialist op het gebied van ingewikkelde liefdesrelaties. Daar mag ik voor op waarde betaald worden, met alles wat ik er voor in investeer.
    Zo simpel is het.
    Dank je wel voor je mooie artikel!

  2. Runy schreef:

    Dank je wel voor je artikel. Verander de wereld begin bij jezelf. Dat hoor ik ook in het artikel. Zodra je jezelf verandert trek je andere type mensen en dingen aan.

  3. Bedankt Laura voor deze tip! Het is een bevestiging van waar ik naar toe wil werken en waar ik me ook goed bij voel.
    Veel succes met je Reuzensprong-event!
    Met vriendelijke groeten
    Martine Verstraeten

  4. dank voor jullie mooie reacties, dames!

Laat een antwoord achter aan Martine Verstraeten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.