Ondernemer of inhuurkracht? (2)

Hierbij mijn reactie naar aanleiding van de vragen die Denise Hilhorst aan me stelde na het lezen van van mijn eerdere blog “Ondernemer of inhuurkracht?”. Dit ging over het verschijnsel dat veel ondernemers eigenlijk geen ondernemers zijn, maar zich telkens laten inhuren en dan telkens heel verschillend werk kunnen doen. Denise vraagt zich af wat er mis mee is, als je dit doet en zegt dat de klanten er ook om vragen dat je zo werkt.

Veel mensen hebben hierop gereageerd dus kennelijk is het een onderwerp dat ze herkennen en waardoor ze zich aangesproken voelen. Sommigen lezen er een soort veroordeling van mijn kant in: “Doe ik soms iets niet goed dan?”. Maar ik veroordeel helemaal niemand. Het gaat er mij alleen om, dat er veel nadelen aan kunnen zitten, als je je ondernemerschap op deze manier vormgeeft. Dit gaat trouwens ook heel erg over mijn eigen geschiedenis als ondernemer en zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit.

In mijn Get Clients Programma’s kom ik ze regelmatig tegen: adviseurs, trainers, interimmers, etc. Ze rollen telkens van het ene in het andere en ze verdienen vaak heel veel. Sommigen draaien een ton euro per jaar aan omzet. Maar toch zitten ze plotseling in mijn groep om aan hun acquisitie te werken! De reden: ze hebben van de ene dag op de andere helemaal geen klanten meer, en ze hebben ook geen idee waar die zomaar vandaan zouden moeten komen. Of ze verwachten dat dit gaat gebeuren, en ze voelen zich hier heel onrustig en onveilig door.

Ik begreep meer van dit verschijnsel toen ik het boek “The E-myth revisited. Why most small businesses don’t work and what to do about it” van Michael Gerber las. De stelling van Gerber is dat veel ondernemers eigenlijk – inderdaad – geen ondernemers zijn. Het zijn vakmensen die bijvoorbeeld meer vrijheid willen en meer willen verdienen. Ze beginnen voor zichzelf en gaan dan door met wat ze eerst deden en leuk vonden: het uitoefenen van hun vak. Hiervoor laten ze zich telkens op tijdelijke basis inhuren, gelukkig nu wel (terecht) duurder betaald en met meer vrijheid – daarom noem ik ze “veredelde werknemers”.

Allemaal niets op tegen natuurlijk, maar volgens Gerber gaat deze situatie onherroepelijk tegen je werken en is dit de reden waarom zoveel ondernemers uiteindelijk mislukken. Het nadeel is dat ze problemen krijgen met tijd en geld. Ze hebben het of te druk of juist helemaal niet. Geld lijkt er altijd te weinig te zijn. Ze kunnen nooit over een bepaalde inkomensgrens heenkomen, omdat het aantal uren dat ze kunnen werken nu eenmaal beperkt is. Ze zullen meestal zelf aan klanten moeten trekken, want ze hebben niet gewerkt aan hun bekendheid en aan hun marketing – daarvoor ontbrak de tijd. Ze kunnen jarenlang keihard werken, maar op het einde staan ze met lege handen. Ze hebben namelijk geen waarde in hun bedrijf gecreëerd, want hun bedrijf is onverkoopbaar. Niemand wil nu eenmaal een baan kopen.

In mijn volgende blog meer over wat de alternatieven kunnen zijn. Eerst even vakantie houden…

Je reactie is welkom! Klik op “reacties”.

5 antwoorden op “Ondernemer of inhuurkracht? (2)”

  1. hallo laura,
    helemaal waar, ik herken je analyse van a tot z en ben dus zeer benieuwd naar de alternatieven.
    hier heb je ook ongetwijfeld weer een prima workshop voor (die ik waarschijnlijk goed zou kunnen gebruiken, maar niet kan betalen….)
    ik ben iedere keer weer blij met je info, dank je wel,
    groet
    elma

  2. Hoi Elma,
    Ik weet natuurlijk niet wat jouw situatie precies is, maar vaak als je iets niet kunt betalen, is dat omdat er te weinig inkomsten zijn. Marketingworkshops kunnen je helpen om juist méér inkomsten te gaan krijgen…
    groetjes,
    Laura

  3. Het is maar net wat je doelstelling is. Het verhaal van Gerber gaat op als je als ondernemer een bedrijf wilt opbouwen, doen groeien, uitbreiden en/of verkopen. Maar er is niets tegen op freelancen zonder die doelen. Ik ken nogal wat freelancers die heel gelukkig zijn met hun werk en die geen enkele ambitie hebben om een bedrijf op te bouwen. Personeel? De meesten schieten spontaan in een stuip als je het idee opwerpt 🙂

  4. Gisteren vertelde ik aan de telefoon aan een vriendin dat ik mogelijk binnenkort een klus van vier dagen per week voor zes maanden kan gaan doen. Aan het einde van ons gesprek zei ze: “Jammer hoor, dat je nu alweer een parttime baan erbij moet nemen.”

Laat een reactie achter op René Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”