Omgaan met acquisitie: leren niemand te zijn om iemand te zijn

Veel mensen stellen eindeloos uit om acquisitie te doen; ze durven niet te bellen of potentiële klanten te benaderen. Hierdoor buiten ze de mogelijkheden en talenten niet uit die ze in zich hebben; hun bedrijf leidt een zieltogend bestaan of ze blijven eindeloos hangen in een baan die ze niet leuk vinden. Liever dat dan de stap te zetten hun eigen bedrijf op te zetten.

Waarom is acquisitie zo moeilijk? Mijn idee is dat veel mensen het ongelooflijk moeilijk vinden om bij momenten “niemand” te zijn. Het benaderen van klanten, het voeren van verkoopgesprekken, het uitbrengen van offertes, afwachten wat de reactie zal zijn, “nee” te horen krijgen: dit zijn allemaal momenten die je als niets anders in de gelegenheid brengen om dit “niemand” zijn te ervaren. Wat zijn de kenmerken hiervan?

    • je voelt je onzeker, je weet niet wat er gaat gebeuren
    • je voelt je nederig (anderen kunnen over je wel en wee beslissen)
    • je hebt geen controle (je kunt de klant niet dwingen, al zou je dat best wel willen)
    • je moet wachten (vaak heel lang)
    • je voelt je vernederd (als je klant je afwijst)
    • je schaamt je
    • je lijdt gezichtsverlies
    • je hebt het gevoel een mislukking te zijn
    • je hebt weinig inkomen (je rekeningen doen alsof hun neus bloedt)
    • je hebt geen grip op je financiële situatie

Bij mensen die hier moeilijk mee om kunnen gaan, gaan deze momenten gepaard met uiterst onaangename gevoelens van schaamte, wanhoop en depressie. En daarom stellen ze acquisitie uit: om deze gevoelens zoveel mogelijk te vermijden. Wat kun je doen om ze te overwinnen?

De sleutel is te vinden in het leren omgaan met dit “niemand” te zijn. Ontdekken dat je iemand bent, ook als je niemand bent. De paradox is dat je om “iemand” te worden, ook “niemand” moet kunnen zijn.

Ik hoor graag je commentaar op dit log! Klik op reacties.

5 reacties op “Omgaan met acquisitie: leren niemand te zijn om iemand te zijn”

  1. Marcel Oott schreef:

    Ik ben iemand en ik ben heel nieuwsgierig naar dit ‘niemand’sland.
    Tot later. Marcel Ott

  2. Hallo Marcel,
    Zo mag ik het graag horen!
    Ik wens je een hele goede reis.
    Laura

  3. Lucille van der Hagen schreef:

    Beste Laura,
    Zeer treffend verwoord! Op elke vraag dit je stelt aan de klant die je wilt ‘veroveren’, kan het antwoord ‘ja’ of ‘nee’ zijn.
    Als je bij een ‘nee’ fier overeind blijft, kun je trots zijn op jezelf..!
    Groet,
    Lucille

  4. Peter schreef:

    Beste Laura,
    Ik lees je praktische inzichten graag! Zo ook deze. Klopt als een bus. Ben hier zelf mee in de weer geweest. Want niemand worden doe je niet zomaar. Maar als het je lukt verandert het je leven volledig… ten goede!
    Groeten,
    Peter

  5. Hoi Peter,
    geldt ook voor mij!
    Laura Babeliowsky

Laat een antwoord achter aan Laura Babeliowsky Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.