Ode aan dienstverleners

Eén van de vaste onderdelen in het Get Clients Now!-programma bestaat eruit dat we gaan kijken naar belemmerende overtuigingen waar mensen last van hebben tijdens acquisitie.

Eén van de steeds terugkerende overtuigingen die ik hoor, is dat mensen denken: wie zit er eigenlijk op mij te wachten? Echt zo’n gedachte waardoor ze telkens acquisitie voor zich uit schuiven en er als een berg tegenop zien. Mijn antwoord is dan: “We zitten allemaal op je te wachten”. Aanbod schept vraag. Pas als je er voor gaat staan en de beslissing neemt om het te doen, kun je van dienst zijn voor je klanten. Iedereen die ons leven gemakkelijk maakt – bakker, slager, loodgieter – heeft die beslissing ooit genomen en kan daardoor van betekenis zijn voor anderen.

En voor dienstverleners geldt dat helemáál. Vandaag heb ik in mijn sportclub voor het eerst met een personal trainer gewerkt. In dat ene uurtje heb ik over voeding en beweging meer opgestoken dan in jaren daarvoor, terwijl ik me best wel in het onderwerp heb verdiept. Hetzelfde geldt voor de verbouwing van mijn huis, waar ik nu mee bezig ben. Ik ben blij dat ik een styliste gevonden heb die mij allemaal fantastische ideeën aan de hand doet waar ik in mijn eentje nooit opgekomen zou zijn.

Dat is wat dienstverleners (adviseurs, coaches, trainers, ontwerpers etc.) doen: ze zorgen dat alles effectiever en efficiënter gaat, dat dingen mooier worden, dat mensen geld besparen, fouten voorkomen, het slimmer aanpakken, meer zelfvertrouwen krijgen, gelukkiger worden, etc. Maar je kunt deze betekenis pas krijgen als je besluit niet te schromen om jezelf aan te bieden…

En wat vind jij? Ik ben erg benieuwd. Klik op “reacties”.

2 reacties op “Ode aan dienstverleners”

  1. Denise Hilhorst schreef:

    Ik vind de vraag ‘wie zit er eigenlijk op mij te wachten’ herkenbaar. Als je zoals ik adviseur bent, dan heb je ook nog wel eens last van dat mensen vinden dat je niets ‘doet’. Ze verwachten dat je je eigen adviezen uitvoert. Dat stapje verder zet ik wel, door de uitvoering te begeleiden als de klant dat wil. Maar ja, begeleiden, dat is voor sommige mensen ook weer zo ‘niksig’. Het komt ook door mijn vak: communicatie. Dat is toch vooral bekend dankzij de ambachtelijke (uitvoerende) kant ervan. Het bedenken van wat er dan moet worden uitgevoerd, in welke volgorde en op welke manier – en dat is waar ze mij voor kunnen vragen – dan doen veel managers zelf. Daar is uiteraard niets mis mee. Maar als ze dit goed kunnen, hebben ze mij niet nodig. En als ze het niet goed kunnen, dan denken ze helaas vaak dat ze het wel goed kunnen…

  2. Daphne Medik schreef:

    Denise, ik herken precies wat je zegt. Ook ik ben communicatie-adviseur en loop daar vaak tegenaan. Met als gevolg dat je vaak gezeur krijgt over de bestede uren. Ik heb daarom recent ook besloten mij voortaan te beperken tot advies en training en de uitvoering over te laten aan anderen. Daarnaast moeten wij onze meerwaarde wellicht ook duidelijker presenteren: nog beter communiceren wat het de klant oplevert als hij ons inhuurt. En dan bij voorkeur uitgedrukt in harde criteria (geld!). Want dat is wat managers meestal het beste begrijpen…

Laat een antwoord achter aan Daphne Medik Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.