Netwerk-serendipiteit: vinden wat je niet gezocht hebt

Om een succesvolle ondernemer te zijn is er veel nodig: slimme, kansrijke ideeën krijgen, een klankbord hebben voor je plannen, mensen tegenkomen met wie je samen iets kunt opzetten, die weer een nieuwe draai aan je idee geven of die je weer met anderen in contact kunnen brengen. En natuurlijk heb je ook klanten nodig. Hoe krijg je het voor elkaar? Het is allemaal nodig voor je bedrijf maar het lijkt aan toeval onderhevig. Je kunt het niet sturen en niet regelen, laat staan plannen en al helemaal niet controleren. Toch kun je wel degelijk iets doen. Wat precies?

Het antwoord is: ga netwerken en met zoveel mogelijk mensen in gesprek. Netwerken biedt ongekende potentie tot onverwachte maar verrijkende gebeurtenissen en ervaringen en kan je precies geven wat je nodig hebt op een onvoorspelbare manier. Netwerken maakt serendipiteit mogelijk: vinden wat je niet gezocht hebt. Geïnspireerd door een artikel van Scott Ginsberg geef ik wat ideeën om serendipiteit via netwerken te stimuleren.

De keten van gebeurtenissen die je met netwerken kunt creëren, wordt gestuurd vanuit je eigen intenties en voornemens. In 1999 heb ik het boek “Handboek spiegelogie” gelezen van Willem de Ridder. Daarin schrijft hij: het leven is een soort pizzeria, waarin je de aller-lekkerste pizza kunt bestellen. Creëer je leven zoals je het het liefste wilt, het “universum regelt de details vanzelf”. Ik was in die tijd heel ongelukkig met mijn werk en ik was arm. Ik bestelde dat ik het werk zou doen dat ik het liefste wilde doen en dat ik zou bulken van het geld. Via een hele reeks onverwachte ontmoetingen en gesprekken is het precies zo gegaan: ik doe het werk dat ik HEEL graag doe en ik verdien een heel aardige boterham. Het universum regelde de details.

Creëer voor jezelf ruime mogelijkheden om te netwerken. Stel jezelf in de gelegenheid om voortdurend nieuwe mensen te ontmoeten. Neem het in je planning op.

Maak altijd gebruik van alle kansen die er zijn. Maak gebruik van het onverwachte. Knoop gesprekken aan waar je ook maar bent.

Eer iedereen die je op je netwerkpad tegenkomt. Behandel ze als de belangrijkste persoon in de wereld. Kijk wat je voor iemand kan betekenen; ondersteun mensen in hun eigenwaarde en doelen. Ze zullen het ook voor jou doen.

Schrijf op wie je ontmoet hebt! En zorg voor follow up: dat je in contact blijft met de mensen die je tegenkwam. Eén ontmoeting kan nog te weinig zijn. Zo kun je nog meer vruchten plukken uit je netwerkontmoetingen.

Meer van dit soort artikelen lezen? Abonneer je op dit weblog; je krijgt iedere keer een bericht in je inbox. Vul je emailadres in rechts bovenin dit weblog; je krijgt dan een email waarin je je aanmelding nogmaals moet bevestigen.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom. Klik hiervoor op “reacties”.

3 antwoorden op “Netwerk-serendipiteit: vinden wat je niet gezocht hebt”

  1. Hoi Laura,
    Net terug van mijn retraite-vakantie in Zuid Frankrijk en nog niet helemaal terug in de ‘gewone’ wereld, las ik jouw uitnodiging voor de Naamlooz-meeting (kom ook!)en dit stuk over serendipity. Heel veel herkenning!! Heb ook even(o.a.)doorgeklikt naar het artikel van Scott. Erg interessant!
    Ik moest meteen denken aan een leuke spreuk die hier goed bij past. Hij is van Osho:
    “Be realistic: plan for a miracle!”
    Ook een leuke, nieuwe foto van jou!
    Zie je morgen op het strand!
    Hartelijke groet,
    Jalada

  2. Hoi Laura, inspirerend en prikkelend stukje, bedankt! Een tijdje geleden schreef ik een stuk voor de ‘ouderkrant’van onze school n.a.v. Spiegelogie, dat zal ik je mailen. En je kent misschien het prachtige boek “Synchroniciteit. De innerlijke weg naar leiderschap” van Joseph Jaworski al? Sluit nl. naadloos aan op je boodschap.
    Fijne strandmeeting gewenst!
    Marret

Laat een reactie achter op Marret Kramer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”