Word je als ondernemer geboren?

In Nederland beginnen dit jaar 75.000 mensen voor zichzelf, een absoluut record.

Niet iedereen is daar blij mee. Robert Blom, die onderzoek doet naar startende ondernemers,  noemt het “triest” volgens een bericht in het Parool. “Uit onze faillissementscijfers blijkt dat zes van de tien starters binnen vier jaar failliet gaan. De vier die het overleven, vergaat het grotendeels ook niet erg goed. Er zitten successen bij, maar voor velen is het hangen en wurgen”.

Eén van de redenen waarom starters het zo slecht doen, is volgens Blom dat ze niet vrijwillig kiezen voor het ondernemerschap. Ze zijn werkloos geraakt of zitten in de WAO en willen daar uit vanwege dreigend inkomensverlies.

Wie zou wel ondernemer mogen worden van Blom? Wie zijn mensen die dit vrijwillig kiezen? Mensen met de juiste achtergrond en vaardigheden, die nu al heel succesvol zijn en nu nog een keer als een toefje op de slagroom het ondernemerschap gaan doen, wat ongetwijfeld dan ook heel succesvol wordt? Misschien alleen de mensen die als ondernemer “geboren” zijn.

Maar zo werkt het in de praktijk niet. Omdat ondernemerschap zo moeilijk is, veel moeilijker dan in loondienst zijn, zijn de mensen die er voor kiezen, juist vaak degenen die geen alternatief voor zich zien. Ze doen het niet uit luxe, maar omdat ze het gevoel hebben dat dit de enige keuze is die ze kunnen maken. Min of meer wanhoop is vaak de basis van ondernemerschap.

Veel mensen houden het bijvoorbeeld niet uit om onder een baas te werken. Dat is voor mij destijds ook de reden geweest om voor mezelf te beginnen. En niet omdat ik er zo geschikt voor was, ik zie mezelf zeker niet als een geboren ondernemer. Ik heb het gewoon met vallen en opstaan geleerd en voel me pas na 10 jaar echt succesvol erin – en dat is op een heel ander gebied dan ik ooit gedacht had te zullen zijn.

Want dat is m.i. ook een vergissing die Blom maakt: dat ondernemers meteen succesvol moeten zijn. Zo werkt het niet, soms komt het succes pas na jaren. Faillissementen, hangen en wurgen, het zijn voor veel mensen noodzakelijke fasen voor de grote doorbraak kan komen.

Er is één ding waar ik Blom wel gelijk in geef: veel startende ondernemers weten weinig van marketing af. Ze investeren vaak niet in de allerbelangrijkste vaardigheid die direct invloed heeft op hun inkomen: de vaardigheid om aan klanten te komen. Kennis en scholing op dit gebied kan echt veel verschil uitmaken; dit is wat ik je dan ook aanraad om te doen.

Je reactie op dit bericht is welkom! Klik hieronder op “reacties”.

4 reacties op “Word je als ondernemer geboren?”

  1. MP schreef:

    Fait divers:
    Hoi Laura,
    Al gehoord/gelezen wat Robert Blom gaat doen in Alphen? Zich als wethouder inzetten voor dieren.
    groet,
    Marc Paul

  2. Hoi MP, heeft Robert Blom dan ook veel theoretische kennis over dieren of zo?
    Laura

  3. MP schreef:

    Hoi Laura,
    Of Robert Blom theoretische kennis over dieren heeft, weet ik niet.
    Wat ik wel opvallend vind, is dat in alle berichtgeving die ik kan vinden, nergens vermeld staat dat hij ‘auteur is van’, of ‘specialist over’. De naam Graydon is nergens meer te vinden.
    Er is vooral nadruk op zijn VVD-schap, begrijpelijk.
    gr
    Marc Paul
    PS hoe staat het met je eigen “B…”?

  4. hoi MP,
    dat is wel opvallend ja.
    Laura

Laat een antwoord achter aan MP Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.