Over “leverage”: wat je kunt leren van Ben Tiggelaar

Bedrijfskundigen en marketeers benadrukken voortdurend dat het in je bedrijf om leverage gaat. Leverage intrigeert me. Wat is het precies en waarom is het belangrijk om aan leverage te doen?

Het Engelse woord leverage betekent letterlijk: hefboomwerking. “To leverage” betekent zoiets als “een resultaat genereren dat groter is dan de moeite die erin gestopt is”. Het is dé manier om met minder MEER te bereiken.

Als je aan leverage doet, kun je je inkomen verveelvoudigen met veel minder moeite. Het is dus interessant om aan leverage te doen! Sterker nog: het is dé sleutel tot succes en een welvarend leven.

Wat moet je dan precies doen? Om de kracht van leverage echt te begrijpen is het handig om te weten wat het NIET is. Je doet bepaald niet aan leverage als je keihard werkt terwijl het niet veel oplevert. Voorbeelden hiervan:

– 1-op-1- met klanten werken

– de hele dag in de file zitten om naar klanten toe te gaan

– uren aan de telefoon hangen om koude acquisitie te doen

– maatwerk leveren aan klanten

– generalist zijn

– lange offertes maken waarvan de kans klein is dat ze worden geaccepteerd (omdat je een van de vele aanbieders bent)

– veel netwerken (je spreekt maar een handvol mensen per keer)

Wat is leverage wel?

Leverage is je tijd 1 keer besteden en daar jarenlang je geld mee verdienen. Leverage is ook dat je met relatief kleine inspanning grote groepen mensen bereikt. Wat zijn activiteiten die echt leverage geven?

– sociale media toepassen en vele volgers verzamelen. Als je met 1 tweetje duizenden volgers bereikt, heb je impact!

– teleseminars geven waarbij honderden mensen tegelijk aan de telefoon hangen

– artikelen schrijven. Je schrijft op een zondagmiddag een artikel, plaats het op internet, en het kan JARENLANG een bron van klanten zijn

– met groepen werken in plaats van 1-op-1

– het productizeren van je dienst. Dan hoef je maar 1 keer je werk uit te denken, en niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden

– specialist worden, zodat je je precies die kennis en ervaring eigenmaakt die je nodig hebt (en geen tijd verliest aan kennis die je toch niet gebruikt)

– terugkerende bronnen van inkomsten ontwerpen: coachingclubs, lidmaatschappen, ledenwebsites, intervisiegroepen: je behoudt je klanten jarenlang en hoeft ze niet telkens opnieuw te werven

– affiliateinkomen: anderen voor je laten verkopen en ze daar commissie voor betalen

– hergebruiken van je content. Je hebt een speech geschreven, maak er dan een artikel van, of een video, en biedt die als betaald ebook aan

– grote events organiseren (het “Ben Tiggelaar-model”). Lever je programma voor honderden of zelfs duizenden mensen tegelijk

– assistenten inhuren in om werk voor je te doen

Leverage is cruciaal om veel meer te verdienen en een goede levensstijl te hebben. Het vergt een andere mindset en een nieuwe focus, die erop neerkomt dat je je bij iedere taak die je doet, afvraagt: levert me dit eenmalig iets op, of ga ik hier op de langere termijn ook wat aan hebben? Kan ik beter 10 workshops organiseren per jaar of 1 groot event?

Wil je ook meer leverage bereiken? Misschien kun je – heel simpel – beginnen met het schrijven van een artikel, zoals dit er ééns is: niet alleen jij leest het, maar ook duizenden anderen. Als dat geen leverage is?

Voor degenen onder mijn lezers die de stappen willen leren om met zo min mogelijk moeite een zeer goed inkomen te realiseren, doe mee aan mijn 3-daags event Reuzensprong op 9 – 10 – 11 december a.s. in Bergen (NH). Meld je op tijd aan, de prijs gaat binnenkort omhoog.
Voor meer informatie en aanmelding klik hier:www.reuzensprong.nl © 2010/2011 Laura Babeliowsky

Je reactie op dit artikel is welkom!

2 antwoorden op “Over “leverage”: wat je kunt leren van Ben Tiggelaar”

  1. Hi Laura,
    Goed artikel weer! Leverage lijkt me inderdaad hét antwoord op de vraag ‘hoe kan ik meer verdienen met minder moeite’ die coaches ook mij vaak stellen.
    Zelf ben ik er wel mee bezig, maar ik heb ook nog veel te doen op dat vlak. Dank voor de reminder!

  2. Hoi Laura,
    Het mooie van jouw artikel, is dat het denk ik ook kan worden toegepast voor een non-profit project, waar je wel tevens je boterham mee verdient. Enkel niet om er rijk van te worden.
    Deze info wil ik gaan toepassen in het project dat ik net heb gestart: een Community College (Open Source).
    Ook hier is leverage heel belangrijk.
    Bedankt voor jouw artikel.
    Warme groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”