Netwerken zonder ongemakkelijk gedoe

Niemand weet waarom, maar mensen zijn in diepste wezen bang voor vreemden. In de oertijd had dat misschien nog voordelen, maar tegenwoordig heb je er als zelfstandige die moet netwerken en acquireren om aan klanten te komen alleen maar last van. Waarom zou je niet op iedereen van wie je denkt dat hij/zij je dienst nodig heeft, eenvoudigweg kunnen afstappen of bellen om je aanbod te doen? Ik ken mensen die hier geen enkele moeite mee hebben, maar de meesten hebben hierin het nodige te overwinnen.

Angst voor vreemden speelt ook een grote rol bij het netwerken. Veel mensen zijn er als de dood voor. De grote angst is dat er niemand is die met je wil praten, dat je helemaal alleen staat en dat iedereen dat zal zien. En natuurlijk is ook de grote zorg wáár je over moet praten. Misschien hebben jullie elkaar wel helemaal niets te vertellen en dan sta je daar maar ongemakkelijk te zwijgen.

Maar netwerken is nu eenmaal essentiëel voor iedere ondernemer. Je succes hangt er in grote mate van af. Gelukkig zijn er degelijk mogelijkheden om het te doen op een manier die niet al te veel angst oproept. Eén ervan is speednetworking. Gisteren was ik in de Kamer van Koophandel van Amsterdam om een avondje te speednetwerken (niet te verwarren met speeddating).

Speednetworking is volgens mij helemaal bedacht om al het ongemakkelijke en angstige van netwerken te compenseren. Er is bijvoorbeeld geen kans meer om alleen te staan, want je krijgt iedere negen minuten een andere gesprekspartner toegewezen. Ook het gespreksonderwerp zelf ligt vast (we werden gevraagd elk drie minuten over onszelf te praten en daarna nog drie minuten over wat we voor elkaar zouden kunnen doen. Niemand die zich daar volgens mij aan hield).

Speednetworking lost ook nog een ander probleem op: hoe kom je van iemand af als je uitgepraat raakt? Geen zorgen daarover, want je weet dat het gesprek toch maar negen minuten mag duren. Je kunt gelegitimeerd afscheid van elkaar nemen (“Nee, het heeft niets met jou te maken”).

Wat heeft het me opgeleverd? Ik heb zeven gesprekken gevoerd. Vijf mensen heb ik mijn gratis nieuwsbrief met tips over acquistie aangeboden omdat ze tot mijn doelgroep behoorden. Ze zeiden “ja”. Een klein jaatje dat misschien ooit een grotere “ja” kan worden omdat ze van me blijven horen. Dit is mijn manier van netwerken en acquisitie, die over het algemeen zeer goed werkt en die ik iedereen kan aanbevelen.

Verder was het vooral een goeie avond omdat ook Chris, Selma en Daphne er waren. Hele leuke mensen. Het is dat we gesprekspartners kregen toegewezen, anders hadden we volgens mij vooral met elkáár gepraat…

Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.

4 reacties op “Netwerken zonder ongemakkelijk gedoe”

  1. Selma Foeken schreef:

    Het was inderdaad een gezellige avond!
    Maar niet alleen dat, het was ook een vruchtbare avond. Ik ga met twee mensen koffie drinken (we zagen wel een link tussen onze werkzaamheden en gaan daar eens over brainstormen) en ik heb iemand ontmoet die een offerte gaat uitbrengen voor het leggen van een houten vloer in mijn huis.
    Kortom, zowel zakelijk als privé een goede avond! Ik kan daarom iedere ondernemer zo’n speednetworking aanraden (ik ga zelf de volgende keer in ieder geval weer).

  2. Ik heb zo te lezen een nuttige en leuke avond gemist… Snel gesurfd naar de KvK-site, maar daar is niet duidelijk of en wanneer de volgende avond wordt georganiseerd. Wie weet meer?

  3. Jervis,
    als ik volgende keer weer een uitnodiging krijg, zal ik je een mailtje sturen.
    laura

  4. Pauline schreef:

    Hallo,
    Ja, het was een afwisselende avond. Leuk om mensen te ontmoeten die ook met gedrevenheid aan de slag zijn. Nuttig omdat er netwerkcontacten uit voortgekomen zijn.
    Leuk artikeltje trouwens!
    Pauline

Laat een antwoord achter aan Jervis Groeneveld Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.