Kies je niche voor de meeste kans op succes

De laatste jaren zijn veel mensen zelfstandig geworden en er komen er nog steeds iedere dag nieuwe dienstverleners bij. Niet iedereen wordt daar vrolijk van. Wie zit er nu te wachten op al die trainers, adviseurs, coaches, ontwerpers, etc.? Is er wel voldoende markt voor iedereen? Kan dat eigenlijk wel goed gaan?

Maar deze zorg is niet echt nodig. De markt is voor iedereen groot genoeg en er zijn kansen te over. Maar je moet wel iets van marketing afweten om voor jezelf de meeste kansen te scheppen. Wat is er nodig om de meeste kans op succes te maken?

Veel mensen hebben van nature de neiging om zichzelf zo breed mogelijk aan te bieden. Ze bieden veel verschillende soorten werkzaamheden voor aan zoveel mogelijk mensen. Dit vanuit de overtuiging dat er dan zoveel mogelijk kansen zijn. Maar het omgekeerde is het geval.

Een vermenigvuldiging van mogelijkheden ontstaat pas op het moment dat mensen hun eigen niche gaan kiezen. Plotseling lijkt er dan een explosie aan kansen te ontstaan. Door te “nichen”, kan er iets uit niets ontstaan.

Zelf is mijn succes als ondernemer pas begonnen op het moment dat ik de keuze maakte voor mijn niche (zelfstandigen en professionals in de dienstverlening die worstelen met het vraagstuk acquisitie).

De afgelopen jaren heb ik veel met dienstverleners gewerkt die de keuze voor hun eigen niche maakten en dat zijn keer op keer magische ervaringen.

Een klant van mij, Riekie, pas voor zichzelf begonnen, richtte zich op “werving en selectie van mensen in het bedrijfsleven”. Ze ging bedrijven bellen maar de resultaten waren nul komma nul.

Sinds ze zich richt op werving en selectie van administratief en financieel personeel in de IT-sector, merkt ze dat de reacties van potentiële klanten die ze belt, heel anders zijn. Ze zijn veel geïnteresseerder en ze heeft nu verschillende leads lopen.

Waar ze eerst voor een dichte deur stond en een gevoel van schaarste ondervond (helemaal niet een prettig gevoel) blijken er nu kansen en perspectieven te zijn waardoor Riekie het weer ziet zitten.

Nu is de vraag WAAROM dat zo werkt en hoe het komt dat er kansen ontstaan op het moment dat je je niche gaat kiezen.

1. Als je nicht, nemen je kansen toe omdat je je in je boodschap veel specifieker kunt richten op het vraagstuk van de klant. Die voelt zich veel meer aangesproken. Als je je op iedereen richt, spreek je juist niemand aan.

2. Als je nicht, word je de aangewezen persoon voor de mensen in je niche. Mensen gaan je als een expert zien. Omdat je doelgroep denkt dat zijn probleem of behoefte uniek is, kom jij het meest in aanmerking. Mensen willen geen tijd kwijt zijn aan aanbieders van wie ze denken dat die niet zoveel van hen afweten. Ze willen gewoon de beste waar voor hun geld.

3.Als je nicht, gaat mond-tot-mond reclame veel gemakkelijker. Het beeld dat mensen over je hebben, blijft langer hangen. Slim je niche kiezen betekent dat het woord zich over jou verspreidt als een lopend vuurtje.

Je hebt dus de meeste kansen op succes in je eigen niche. De vraag is nu alleen, waar je niche is. Hoe kun je hem vinden? Veel mensen worstelen met die vraag.

Om een antwoord op die vraag te vinden, is het eerst nodig te weten wat de betekenis van het woord niche is.

Veel mensen denken dat niche een “nis” betekent, een holte in de muur dus. Dat betekent niche ook, maar het is niet de betekenis waar je veel aan hebt. Het begrip “niche” komt uit de biologie en betekent de plaats in het ecosysteem waar planten en dieren de meeste voedingsstoffen kunnen krijgen.

Een cactus heeft zijn niche in de woestijn en een bananenboom in de tropen. Probeer het niet andersom te doen. En dat is wat het voor de zelfstandige ook betekent: de plek waar je het meeste tot je recht komt.

In je niche kom je tot bloei omdat je er makkelijke toegang hebt tot je klanten en omdat je er het werk doet waar je goed in bent en dat je leuk vindt om te doen. Omdat je heel goed op die plaats functioneert, bereik je al gauw een voorsprong op je “concurrenten”.

Maar er is meer. Jouw eigen niche is ook de plaats waar je klanten je als de aangewezen persoon zien om ze te helpen met hun vraagstuk of behoefte. Bijvoorbeeld omdat je zelf deel uit maakte van je doelgroep en met dezelfde vraagstukken geworsteld hebt.

Je bent gewoon de aangewezen persoon om je niche te “claimen”. Je krijgt meer kansen omdat mensen je helemaal kunnen verbinden met je niche en het je zien doen. Ze hebben instant vertrouwen in je.

Als je dit eenmaal weet, weet je dat je je niche niet vreselijk ver van huis hoeft te zoeken. Vragen die je kunt stellen om hem te vinden, zijn bijvoorbeeld: wat is het werk dat ik het allerleukste vind om te doen? Wat zijn de mensen met wie ik het meeste affiniteit heb? Van welke mensen heb ik in het verleden de meeste waardering gekregen? Wat zijn de opdrachten of het werk waar mensen je het meest om vragen?

Als je nu een idee krijgt van wat je niche zou kunnen zijn, gaat het er vervolgens om, dat je hem gaat creëren. Een niche is er niet tot op het moment dat je er voor gaat staan. Door er voor te kiezen, kunnen mensen ook voor jou kiezen.

Mijn tip is om gewoon tegen iedereen te gaan zeggen wat je doet en voor wie. Dan zul je merken of mensen er op gaan reageren. Je merkt het meteen of ze geïnteresseerd zijn of niet.

En mocht je merken dat er geen of weinig respons komt, dan is er nog geen nood aan de man. Je kunt jezelf gaan bijstellen. Misschien maakt een vernauwing van je doelgroep of je specialisme net het verschil. Of misschien moet je je boodschap erover aantrekkelijker maken. Of moet je het toch weer over een hele andere boeg gaan gooien.

Door het te gaan zeggen, geef je jezelf de gelegenheid te leren en te verbeteren. En op een gegeven moment is het gewoon heel helder wat je kunt gaan doen en voor wie. En leg je daarmee de basis voor een succesvol bedrijf en een heel prettig leven.

Je reactie op dit artikel is zeer welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

(c) 2007 Laura Babeliowsky

10 reacties op “Kies je niche voor de meeste kans op succes”

  1. Jalada schreef:

    Ha die Laura,
    Leuk weer een nieuw stuk van je te lezen als eerste in de ochtend! Heel helder die uitleg van je. Ik wist het al wel en ben er van overtuigd dat je gelijk hebt, maar het is prettig het nog eens allemaal op een rijtje te lezen en het opnieuw tot me door te laten dringen.
    De uitleg van het woord “niche” was wel nieuw voor me, tenminste de uitleg over de biologische oorsprong. Dat geeft echt verheldering voor mij en voegt iets toe. Ik zal me er ook nog weer opnieuw op richten, al heb ik me er al vaker mee bezig gehouden.
    Ik vind het woord “nicht” als werkwoord wel erg grappig, omdat ik het in eerste instantie toch op zijn Nederlands las! Ik vraag me af of je het niet beter als “nichet” kunt schrijven.
    Dag Laura, ik ga snel werder, want ik ga naar een leuke, nieuwe klant om haar te coachen bij het reorganiseren en structureren van haar administratie. Wie weet is dat mijn niche wel! Organizen is zeker mijn passie, maar mijn niche is nog niet helemaal helder. Ik ga er eens voor zitten!!
    Lieve groet,
    Jalada

  2. Erno Mijland schreef:

    Fijne food for thought, Laura! Een paar eerste reacties…
    – Ik houd erg van het beeld van het T-profiel, waarbij je je inderdaad profileert op 1 specifiek thema/activiteit (en doelgroep), maar waarbij (je ook laat zien dat) je je breed oriënteert. Dat is onontbeerlijk om in de hedendaagse markt te overleven: alert zijn op trends en ontwikkelingen, nieuwe combinaties maken (lees: creatief kunnen zijn).
    – De meest voor de hand liggende niche ligt in je eigenheid: ontdek en ontwikkel je authenticiteit en onderzoek hoe je die kunt vermarkten.
    – Pas ervoor op dat je niche niet een statisch gegeven wordt, dat je tunnelvisie gaat ontwikkelen en met onwrikbare paradigma’s de werkelijkheid gaat zien. Sommige ‘goeroes’ hebben dat; ze worden daarmee een karikatuur van zichzelf en hebben misschien wel succes naar buiten, maar voelt dat ook zo naar binnen?

  3. Hallo Laura,
    Interessante blog en een goed artikel!
    Ik ben ruim 10 jaar zelfstandig tekstschrijver en herken het lastige vraagstuk: allrounder of specialist? Terugkijkend zie ik dat het mij ook jaren heeft gekost om dit scherp te krijgen. Sinds ik de keuze heb gemaakt om te gaan bloggen over mijn favoriete bedrijfsactiviteit: schrijven voor internet, is dit proces versneld. Het heeft me geholpen bij de beslissing om mijn diensten te verengen tot schrijven voor internet en direct mail. Die focus geeft me energie! Ik ben het dus van harte met je eens.

  4. Barbara schreef:

    Hi Laura,
    Dit is weer zo’n ontzettend goeie tekst van jou met een hoog kennisoverdrachtsgehalte! Als tekstschrijver in de ICT heb ik een stigma van té technisch om me heen hangen. Terwijl het me juist om de vertaalslag tussen techniek en functionaliteit gaat, om het gegeven dat de gemiddelde techneut moeite heeft zich in de schoenen van de eindgebruiker c.q. klant te verplaatsen. Je hebt met je uitleg mijn inzicht in de materie aangescherpt, bedankt daarvoor!

  5. Anneloes schreef:

    Hallo Laura,
    dank je voor je inspirerende tekst. Ik denk er over na wat mijn niche kan zijn. Ik ben coach counselor op het brede vlak van personal coaching. Ik vraag me af, wat kan je niche hierin zijn? Een bepaalde methodiek of juist het eclectisch zijn? Alleen vrouwen coachen? Alleen coachen op bijvoorbeeld relatie problematiek? Zoveel interessante (deel)gebieden…Zou je eens een aanreiking kunnen geven wat de niches voor een algemeen coach counselor kan zijn? Alvast dank.

  6. Hoi Laura,
    Ik denk zeker dat jouw aanpak werkt. Ik weet niet op welk niveau we de oorzaak voor dit succes moeten zien. Het kan zijn dat iemand die zich breed profileert zelf een beetje onzeker wordt van zijn meerwaarde? En zou het niet zo kunnen zijn dat de kracht van succes juist dáár ligt: in zelfvertrouwen?
    Ik ben het heel erg eens met Erno dat je niche vooral in je eigenheid zit. Voor mij is het feit dat ik mij breed profileer dan ook niet zozeer denken dat ik daarmee meer klanten krijg, alswel dat ik het super vind dat ik onder de naam van mijn eigen bedrijf elke opdracht kan doen die ik wil. Dat vind ik een groot voordeel van het zijn van een ZZP-er: Doen wat buiten je functieomschrijving ligt 🙂

  7. Hier mijn reactie op jullie reacties.
    Jalada: volgens mij zit je allemaal helemaal in je niche maar zou je doelgroep nog gespecificeerder kunnen zijn. Wat zijn de mensen met wie je het beste resultaat haalt en met wie je prettig werkt? Zijn er bepaalde kenmerken die deze mensen gemeen hebben? Dat zijn de vragen die je kunt stellen.
    En je tip om het werkwoord “nichen” als “niche-en” te schrijven: ik ga erover nadenken. Zit wat in.
    Erno: het T-profiel lijkt me prima te werken. Alleen: volgens mij is om te overleven in de hedendaagse markt eerder nodig dat je nicht (spreek uit: niesjt) dan dat je je “breed profileert”. Waarbij je natuurlijke binnen je niche zo breed mogelijk kunt zijn (ik ben zelf, hoewel ik toch goed genichet ben, toch ook heel breed, als zeg ik het zelf).
    Vanzelfsprekend is natuurlijk dat je niche en je eigenheid naadloos op elkaar aansluiten, dit lijkt me per definitie het geval.
    Aartjan: ik ga jouw blog bestuderen want ik ben geinteresseerd in mensen die voor Internet schrijven.
    Barbara: het lijkt me dat je mbt het vraagstuk dat je noemt je niche zou kunnen vinden! Als je hem niet al hebt.
    Anneloes: voor personal coaches zijn er vele mogelijkheden om te nichen. Een antwoord op je vraag kan ik echter niet geven, omdat een niche juist iets persoonlijks is. Je kunt hem alleen zelf vinden. Wel kan ik je handreikingen geven. In ieder geval is duidelijk dat de meest kansrijke niches te vinden zijn op het snijpunt waar jouw talenten samenkomen in combinatie met de doelgroep die je het meeste nodig heeft.
    Kom 10 december 2007 naar de Get Clients Club http://www.getclientsnow.nl/GetClientsClub.html dan kun je er aan gaan werken.
    Marina: het lijkt me goed om de vraag te stellen wat de oorzaak is waarom niche-en werkt en waarom zich breed opstellen minder goed werkt. Het heeft volgens mij niet specifiek met zelfvertrouwen te maken (hoewel zelfvertrouwen altijd een rol speelt). Het heeft puur te maken met de perceptie van de klant.
    Klanten hebben eenvoudigweg meer vertrouwen in een specialist dan in iemand die zich breed profileert. Ze denken: je bent gespecialiseerd, dan ben je er de hele tijd mee bezig en dan weet je er veel van af. Mensen doen het liefste zaken met de specialisten, met degenen die de meest verstand van zaken hebben over één onderwerp. Want dan lopen ze minder risico.
    Voorbeeld hiervan: als je hartklachten hebt ga je liever naar een cardioloog dan naar een huisarts.
    Ik vind ook zelf dat specialisten gewoon inderdaad meer weten dan de niet-specialisten. Dingen zijn vaak uitermate complex tegenwoordig.
    Dat wil niet zeggen dat je niet ook nog andere dingen kunt doen! We hebben het er hier vooral over hoe je naar buiten treedt tbv. je marketing.

  8. Mirjam Windrich schreef:

    Coaching en aanverwante disciplines zijn op zoveel manieren in te zetten. Het is eigenlijk ook uitgevonden doordat er geen ‘gezonde’ communicatie binnen organisaties was. Commanderen en delegeren hielp niet meer, dus wat te doen? Coaching was daarop het antwoord. En mensen die vaak al goed met andere mensen konden omgaan, werden coach. Nu is de beroepsgroep zo gedifferentieerd en niet meer nader te defniieren dat er verschillende deelgebieden ontstaan. De enige vraag die relevant is voor het zoeken naar je niche is, zoals Laura al zegt: wat kan ik goed? Of sterker nog: wat ben ik eigenlijk al? Dan ben je alleen nog niet klaar. Dan begint het pas! Dan moet je gaan infiltreren en onderzoeken wie er naar jou op zoek is.

  9. Video Tips van Heart schreef:

    Nemen opdrachtgevers je (bijna) altijd als ze je kennen? Heb je geen tijd om ze allemaal te bezoeken?

    Ken je dat? Elk gesprek dat je doet wordt een opdracht? Een potentiële opdrachtgever ziet je en je krijgt de opdracht? In de oertijd was ik werkzaam als coach van werkzoekenden. Een werkzoekende mag zelf een coach uitzoeken om hem

  10. Video Tips van Heart schreef:

    Hoe een videofilm je kan helpen de juiste klanten te vinden.

    Het is niet altijd duidelijk wat de visie van je bedrijf is. Bij het maken van een filmpje maak je een keuze voor waar je bedrijf voor staat. Hierdoor krijg je de juiste klanten. Klanten die op zoek zijn naar

Laat een antwoord achter aan Anneloes Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.