Je hoeft het niet allemaal in je eentje te doen

Veel ondernemers en zelfstandigen die ik ken doen alles in hun eentje. Geen wonder dat ze dan stagneren, eindeloos de nodige actie voor zich uit schuiven of telkens blijven doen wat ze allang niet leuk meer vinden. En zo halen ze niet alles uit zichzelf wat ze in zich hebben.

Het komt door hun alleenheid. Het is niet voor niets dat de maatschappij in groepen georganiseerd is, want mensen in een groep prikkelen elkaar tot actie en prestatie. En daarom is het een goed idee voor zelfstandige ondernemers om deel uit te maken van een groep (maar dan wel een die je zelf gekozen hebt). Ik heb het over de mastermind-groep.

Het mastermind-idee is beschreven in het boek Think and Grow Rich van Napoleon Hill uit 1937. Hill interviewde voor dit boek – dat tot op de dag van vandaag een bestseller is –  succesvolle industriëlen en hij ontdekte dat een van de 13 geheimen van succesvolle mensen was dat zij een groep vormden waarin ze elkaar aanspraken op het realiseren van hun ambities. Omdat zij elkaar aanvullende expertise en kennis hadden, vormden ze een gezamenlijke “mastermind”.

De afgelopen 1,5 jaar heb ik met een goede vriend en collega-ondernemer een mini-mastermind groepje gevormd met hele positieve resultaten. We bellen elkaar zeer regelmatig om al onze hobbels en plannen door te nemen. Kortgeleden hebben we twee nieuwe leden gevraagd om erbij te komen. Reden om me eens wat serieuzer te verdiepen in de principes en werkwijze van zo’n groep. Ik geef aan je door wat me goede regels lijken. Misschien kunnen ze ook jou helpen om je eigen Mastermind-groep te beginnen en te laten draaien zodat je er echt veel aan hebt.

1. Kies met zorg de mensen in je groep
Kies mensen die bij je passen, die ambitieus zijn net als jij. Het moeten mensen zijn naar wie je in redelijke mate opkijkt! Het is belangrijk dat je ongeveer op hetzelfde succesniveau opereert en dat jullie aan elkaar gewaagd zijn. Groepen van vier tot zes mensen functioneren het beste, omdat er dan voldoende tijd is voor iedereen.

2. Verbind je aan andermans succes
Vorm alleen een mastermindgroup als je er voor open staat je voor langere tijd aan elkaar te verbinden en verantwoordelijkheid te nemen voor het succes van de ander. Daar hoort ook bij dat je eerlijke feedback wilt geven (en krijgen) over wat je de anderen ziet doen.

3. Bedenk hoe je wilt samenkomen
Van belang is een vaste frequentie en duur van de bijeenkomsten te kiezen. Een keer per maand samenkomen gedurende een uur of drie zou een goede gewoonte kunnen zijn. Je kunt elkaar echt ontmoeten maar je kunt het ook telefonisch doen als je ver van elkaar af woont (via een telefonische vergaderlijn).

4. Structureer het gesprek
Het risico van een mastermind-groep is dat het op een gegeven moment alleen nog over koetjes en kalfjes zal gaan. Stel dus de structuur van het gesprek vast. Een goede structuur kan bijvoorbeeld zijn: aan het begin van de bijeenkomst vertelt ieder de successen. Vervolgens is de vraag: “wat gebeurt er nu in je leven of bedrijf en wat heb je erbij nodig?” Iedereen komt aan het woord en de anderen komen met ondersteunende ideeën. Zorg dat er een gespreksleider is die erop let dat iedereen ongeveer evenveel tijd krijgt.

Een belangrijke voorwaarde hierbij is wat mij betreft dat er volledig vertrouwen en veiligheid is in de groep. Je angsten, twijfels en andere kronkels moeten er mogen zijn. Als er periodes in je leven zijn dat je alles wilt behalve “groot te denken en rijk te worden” moet dat ook kunnen (heb ik ook wel eens).

Maar belangrijk is wel dat een goed functionerende mastermind-groep betekent dat je jezelf voortdurend uit je comfortzone laat stappen en elkaar ondersteunt om er werkelijk iets van te maken. Zo bereik je veel meer, ontwikkel je al je talenten en haal je veel meer voldoening uit je bedrijf.

Andere ideeën en ervaringen met betrekking tot mastermind-groepen? Je reactie is van harte welkom. Klik hiervoor op “reacties”.

9 reacties op “Je hoeft het niet allemaal in je eentje te doen”

  1. Leo Drughorn schreef:

    Geweldig idee! Ik denk dat veel “éénpitters” hier veel inspiratie en energie uit kunnen halen. Het principe doet me denken aan het fanclub-fenomeen van Willem de Ridder. Heel inspirerend!

  2. Yvonne schreef:

    Hallo Laura,
    Wat grappig dat je juist nu hier over schrijft (maar ja, zo gaan die dingen). Volgens mij zit ik al in zo’n groepje, alleen we noemen het niet zo. Samen met een tekstschrijver en een coach heb ik (organizer) onlangs een workshop gegeven voor ondernemers. Op korte termijn georganiseerd. Ik had dat in mijn eentje nooit voor elkaar gekregen. Tijdens de voorbereidingen merkte ik dat we elkaar enorm stimuleren en dat we er alledrie weer iets anders van leren. Tijdens de workshop is het ook heel fijn om niet het hele programma in je eentje te hoeven dragen, ik realiseerde me nu pas hoe zwaar dat eigenlijk is. Misschien kunnen we onze samenwerking omzetten naar een mastermind groep.
    Groeten,
    Yvonne

  3. hoi Leo,
    Meedoen aan zo’n fanclub kan ik ook iedereen aanraden. Ik heb dat zelf een paar jaar geleden gedaan. Toen begon ik te merken dat de hele wereld één grote fanclub is.
    en Yvonne: goed idee om daar een mastermind-groep van te maken!

  4. Ghislaine Keyzer schreef:

    Ha Laura, Inderdaad een goed idee. Leuk dat je er mij weer aan herinnert. Zelfstandig werken is een prachtige weg. Het organiseren van samenwerking in vertrouwen en gelijkheid is echter een stap die m.i. ook bij zelfstandig werken hoort. Het is voedend om samen goede dingen te bedenken. En anderzijds even lekker te klagen wanneer je een obstakel tegenkomt waarvan je denkt dat je ‘m net niet kan nemen. Je op deze wijze samen te voelen in je ondernemerschap. Wel een punt om aandacht te blijven geven. Hartelijke groet, Ghislaine.

  5. Leuk dat je hierover schrijft! Ik zit ook in zo’n groep, wij noemen het ‘empowerment-groep’. 5 Zelfstandig werkende vrouwen die 1x per maand bij elkaar komt. Om structuur aan te brengen doen wij het zo: we zijn begonnen met een thema dat ons allemaal aansprak en met dat thema gaan we de maand in (bewuste focus). Als we weer bij elkaar komen, vertellen we om de beurt wat er rond dat thema in ons (werk)leven gebeurd is. Daar ontstaat een gesprek uit en het grappige is: ook een nieuw thema voor de volgende keer. Dat gebeurt ‘als vanzelf’ (hebben we nooit discussie over). Zo’n thema kan bijvoorbeeld zijn: hoe ga je om met geld, maar ook: welke ruimte sta ik mijzelf toe in te nemen. Heel inspirerend!

  6. hoi Leonne,
    Dat idee om met thema’s te werken spreekt me erg aan.
    In iedere groep spelen er vanzelf al thema’s maar als je je hier heel bewust van bent, kun je het gebruiken om gezamenlijk te leren. Dat heb ik geleerd in mijn TGI-trainersopleiding. (TGI staat voor Themagecentreerde Interactie).
    Het is trouwens ook een goed idee om met thema’s te werken in je eigen leven. Je kiest dan voor bijvoorbeeld een kwartaal een thema waar je extra aandacht aan wil besteden of in wilt groeien. Ik had de afgelopen maanden als thema “kritiek krijgen”. Daar ben ik heel bewust mee bezig geweest en ik heb er veel over geleerd. Nu ben ik weer aan het broeden op een volgend thema…

  7. Ruben van der Pol schreef:

    Hallo Laura,
    Ik ben van plan om binnen enkele maanden van start te gaan met een bedrijf dat kleine bedrijven adviezen geeft op het gebied van marketing. Het idee van ‘masterminden’ lijkt idd ideaal, maar ik heb nog geen netwerk die ik hiervoor kan benaderen. Heb jij misschien tips om geschikte gesprekspartners te vinden.

  8. Hoi Ruben,
    Dan worden we dus collega’s eigenlijk, leuk.
    Het antwoord op je vraag geef je zelf eigenlijk al: als je geen netwerk hebt, is het aan te raden om veel te gaan netwerken. Als je veel netwerkt, kom je vast mensen tegen met wie het klikt en met wie je een mastermind-groep zou kunnen beginnen.
    Je kunt op http://www.ondernemersnetwerken.nl kijken om geschikte netwerken te vinden. Ook de Kamers van Koophandel hebben meestal informatie over netwerken.
    Veel succes!

  9. Rob Kruijer schreef:

    Laura,
    Napoleon Hill heeft er idd over geschreven, Jack Canfield in zijn boek Success Principles ook. Ik heb de behoefte om zo’n MMM Group op te gaan zetten, te gaan faciliteren, met mensen die succesvol zijn in het leven / de maatschappij. Ik ben op zoek naar mensen, die zo’n een keer per maand bij elkaar willen komen en willen praten over hun doelen, uitdagingen die zij hebben. Mensen die een bedrijf leiden van minimaal 500 man, die global denken. Deze groep zal moeten bestaan uit personen die in de Randstad wonen. Gaarne reacties

Laat een antwoord achter aan Leonne Meiresonne Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.