Is het waar dat je niets te vertellen hebt?

Gisteren weer gestart met een nieuwe groep met 10 leuke mensen (onder wie een uitvaartonderneemster, een historicus die over geschiedenis publiceert en een paar coaches (de vraag is of ze hierna nog coach zullen zijn…).

Tijdens het seminar kwam het volgende onderwerp aan de orde: dat het een goed idee is om “content” – artikelen – te maken waarmee je je expertise laat zien aan je klant. Ieder artikel dat je schrijft, is als een “handelsreiziger”: het verkoopt je dienst voor jou, voor jaren en jaren – als het op Internet blijft staan -, zonder dat je ook maar een vinger hoeft te verroeren.

Je kunt om die reden beter een artikel schrijven dan een netwerkontbijt bezoeken – je gebruikt je tijd vele malen efficiënter (en je hoeft minder vroeg op te staan!)

Maar net als vaker bleek gisteren weer dat een aantal mensen dacht dat ze niets te vertellen hadden. Waarover moesten ze in godsnaam schrijven? Dat zagen ze gewoon niet voor zich.

Hoogstwaarschijnlijk hebben ze materiaal genoeg om over te schrijven. Ze beschikken over kennis, inzichten en ideeën waar hun klant nu van profiteert en waar ook anderen iets aan kunnen hebben. Het gaat er nu nog om hoe ze deze in artikelen kunnen omzetten. Hoe pak je dat aan? Er zijn verschillende manieren om hier achter te komen, voor dit artikel noem ik er twee.

Om ideeën voor artikelen te krijgen, is in de eerste plaats nodig dat je erop gefocust bent. Je let er voortdurend op, of je weer een onderwerp hoort om over te schrijven. Ze komen vanzelf naar boven in de interactie met je klant. Toen ik gisteren mijn seminar deed, heb ik in de loop van de dag wel tien onderwerpen opgeschreven waar ik over zou willen schrijven. Het onderhavige artikel is de uitwerking van eentje daarvan!

DE manier om ideeën voor artikelen te krijgen is bovendien om jezelf enkele slimme vragen te stellen. Daarmee trigger je eigen creativiteit. Hier een aantal voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen:

– wat zijn vragen van klanten die je vaak krijgt?

– welke problemen help je op te lossen in je werk?

– welke lessen heb je zelf geleerd in je werk (en kun je nu weer doorgeven aan anderen?)

– wat zijn veelvoorkomende fouten die je klanten maken?

– wat zijn trends of patronen die je waarneemt in jouw niche of vakgebied?

Ga er eens voor zitten en probeer bij elke vraag een stuk of tien ideeën op te schrijven. Je zult zien dat je plotseling heel helder kunt zien, waar je over kunt gaan schrijven. En dat je dus wel degelijk iets te vertellen hebt…Succes!

Je reactie op dit artikel is van harte welkom!

6 reacties op “Is het waar dat je niets te vertellen hebt?”

  1. Hoi Laura,
    Goede vragen geef je om ideeën voor artikelen te krijgen. Brengt mij ook weer op wat nieuwe gedachten, terwijl ik eigenlijk al meer ideeën heb dan ik aankan 😉
    Mocht je ondanks al deze vragen toch een keer geen inspiratie hebben, kan je altijd nog een boekbespreking schrijven over een (nieuw verschenen) boek in je vakgebied.
    Maar ga zeker schrijven inderdaad, want het levert echt heel veel publiciteit op.
    hartelijke groet,
    Brigitte van Tuijl

  2. Suzanne Meijles schreef:

    Artikelen schrijven maakt jou en je diensten inderdaad enorm zichtbaar. Nog een andere vraag om ideeën te krijgen voor inhoud:
    – welke vragen krijg je van mensen op bijvoorbeeld een feestje als je vertelt wat je doet? Blijkbaar is dat iets waar behoefte voor bestaat. Bovendien kun je een volgende keer op een feestje de persoon die ernaar vraagt, gewoon het artikel toesturen 🙂
    Wil je meer weten over het (snel) schrijven van een (nieuwsbrief)artikel? Op 23 maart geef ik hierover een workshop, op mijn website lees je er meer over (www.protaal.nl/workshops)

  3. Frank de Reus schreef:

    Weer een paar goede tips, Laura! En ook de boekrecensie en het feestje zijn goed ideeën. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar klachten en problemen op fora en blogs over het soort dienst of product dat je biedt. En daar dan oplossingen voor bieden. Misschien ga ik daar wel iets over schrijven…
    groeten,
    Frank

  4. Els Brouwer schreef:

    Om ideeën voor artikelen te krijgen, is in de eerste plaats nodig dat je erop gefocust bent.
    Helemaal waar! Voor mij werkt dat inderdaad zo. Het is alsof je de wereld door een andere bril gaat bekijken.
    (Net zoals wanneer je verliefd bent: ik was ooit erg verlefd op een jongen die een gele Fiat had. En vanaf dat moment zag ik alleen nog maar gele autootjes in de stad rijden …)
    Als je er eenmaal op gefocust bent, komen de invallen echt vanzelf.
    Ik heb op mijn bureau trouwens ook een bakje staan waarin ik allerlei knipsels, prints, etc. bewaar. Een soort ideeënbus.
    Want het kenmerk van (mijn) ideeën is dat ze ook weer snel vervliegen… Daarom schrijf ik ze op!
    groet, Els Brouwer
    PS Ik ben tekstschrijver en schrijf zelf een ezine over effectieve copywriting voor het web. Als je een vraag hebt over het schrijven van wervende webteksten, kun je hem via e-mail aan me stellen. Dan zal ik je vraag in een volgend e-zine beantwoorden!
    http://www.wervendewebteksten.nl

  5. AR den Dulk schreef:

    Goed stuk Laura.
    Ik las ook dat er mensen zijn die een boek bespreken. Is dat toegestaan? In dit regeltjesland weet je het maar nooit…Maar het lijkt mij een heel leuk idee om mijn klanten te laten zien wat mij interesseert en wat ik hen adviseer om te lezen!

  6. Els Brouwer schreef:

    @AR,
    Als ik je vraag mag beantwoorden…
    Ik kan geen reden bedenken waarom dat niet zou mogen! Zelf heb ik een keer het boek YES! 50 secrets from the science of persuasion (geschreven door o.a. Robert Cialdini) besproken op mijn blog: Testimonials overtuigen echt. Dat deed ik omdat het een heel goed boek is over het – binnen ethische grenzen – overtuigen van mensen (klanten!). Ik denk dat ik daar de lezers van mijn weblog een plezier mee heb gedaan.
    groet, Els Brouwer
    http://www.wervendewebteksten

Laat een antwoord achter aan Els Brouwer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.