Hoe je succesvol online klanten kunt werven

Ben je de laatste tijd weinig gebeld door potentiële klanten? Misschien weten ze niet dat je bestaat. Om als ondernemer voldoende klanten binnen te halen is het nodig om in contact te komen met de doelgroep waarop je je richt binnen de door jou gedefinieerde niche. Als je doelgroep niet op de hoogte is van jouw bestaan en van jouw aanbod, kun je je diensten simpelweg niet aan de man brengen. Maar contact maken met je doelgroep is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Voor veel ondernemers en bedrijven is het lastig om uit te vinden waar die doelgroep zich bevindt. Sommige “doelgroepen” netwerken niet of nauwelijks of ze doen het overal en nergens, zodat je heel vaak moet netwerken om er af en toe een loslopende potentiële klant te ontmoeten en dat is natuurlijk weinig efficiënt.

Tegenwoordig hoeft dit echter geen probleem meer te zijn. Internet biedt ongekende mogelijkheden voor nichemarketing en kan je in contact brengen met mensen uit jouw doelgroep in heel het Nederlandse taalgebied. Dagelijks zijn er mensen uit jouw doelgroep die zich op Internet begeven om naar oplossingen te zoeken die jij misschien te bieden hebt. Steeds meer mensen doen daarbij onderzoek via Google voordat ze een koopbeslissing nemen. Als jij op dat moment hoog scoort op de zoekwoorden die ze hierbij gebruiken, zullen je kansen op contacten en werk veel groter worden.

Nog niet zo lang geleden geloofde niemand meer in Internet als een manier om geld te verdienen. Maar tegenwoordig worden er weer miljarden verdiend. En ook voor dienstverleners kan Internet een goudmijn betekenen.

Maar wat moet je dan doen? Een website lijkt in ieder geval onontbeerlijk. Maar wat voor een website en is het voldoende? In dit artikel beschrijf ik de voorwaarden om als dienstverlenend bedrijf van Internet een succesvolle marketingstrategie te maken die je echt klanten gaat opleveren. Het is misschien anders dan je denkt!

Om online succes te boeken, gelden er een aantal essentiële voorwaarden.

1. Een website met conversiekracht
Een website is vanzelfsprekend nodig maar nog niet voldoende. Het moet een website zijn die daadwerkelijk tot conversie kan leiden (dat wil zeggen van bezoekers klanten kan maken). Dat is al een heel vak op zichzelf. Alles moet gericht zijn op het geven van vertrouwen aan de bezoeker. En de kwaliteit van de teksten heeft er mee te maken, want overtuigen gebeurt met woorden die mensen prikkelen en raken.

2. Hoge vindbaarheid
Je kunt een hele goede website hebben maar als je niet vindbaar bent in de zoekmachines – het liefst in de top 3 van Google, omdat de meeste mensen daarna afhaken – benut je lang niet zijn potentie. Over deze vindbaarheid bestaan veel misverstanden. Er zijn veel bedrijven die zich richten op zoekmachineoptimalisatie en die allerlei trucs uithalen om hoog in de rankings te komen. Maar om hoog in de rankings te komen, hoef je geen trucs uit te halen.

Om een hoge ranking te krijgen op – heel belangrijk – voor jou relevante zoekwoorden, is het noodzakelijk te begrijpen waar Google op uit is. Deze zoekmachine heeft als doel mensen van unieke, actuele en waardevolle informatie te voorzien. De honderden algorithmes hebben alle de bedoeling om dit te beoordelen. Websites die hierin voorzien, scoren het hoogst in de rankings. Het belangrijkste criterium is om regelmatig, minimaal een keer per week, je website te voorzien van steeds nieuwe, unieke artikelen van minimaal 250 woorden waartussen de voor jouw niche relevante zoekwoorden zitten.

Dat is echter best wel moeilijk, omdat websites lastig te wijzigen zijn. Om die reden is er weer een nieuwe ontwikkeling gaande, die je echt niet mag missen om succesvol te zijn op Internet. En dat is: een weblog beginnen.

3. Een weblog met waardevolle content
Een weblog beginnen is essentieel. Internetdeskundigen voorspellen dat alle bedrijven een weblog zullen moeten hebben, omdat ze anders onderaan gaan bungelen in de zoekmachines en eenvoudigweg hun vindbaarheid verliezen. Hét grote voordeel van een weblog is dat het de meest eenvoudige manier biedt om telkens content toe te voegen op Internet. En daarmee is nog maar een van de voordelen genoemd.

Maar ook een weblog op zichzelf is niet voldoende. Het gaat erom dat mensen aan je herinnerd worden! Dat kun je maar op één manier bereiken: via je eigen ezine.

4. Een interessante ezine maken
Om te kopen zullen mensen regelmatig van je moeten horen, misschien wel elf keer. Zowel website als weblog zijn onvoldoende om mensen te triggeren van je te kopen omdat mensen er naar toe moeten surfen en in de drukte van alledag zullen ze dat vergeten. Om een website en weblog echt effectief te maken, blijft noodzakelijk dat jouw lezers en bezoekers aangezet worden om een abonnement te nemen op je email-nieuwsbrief.

Heel vaak zeggen mensen tegen mij: maar ik lees al die nieuwsbrieven niet die ik krijg. Dat geldt ook voor mij! Maar over ongevraagd toegestuurde nieuwsbrieven die alleen reclame bevatten, spreken we hier niet. Het gaat om nieuwsbrieven met voor de doegroep interessante informatie waar de mensen zelf toestemming voor geven om hem te mogen ontvangen.

Website, weblog en ezine met waardevolle artikelen vormen zo de gouden driehoek waarmee je je succes op Internet kunt verzekeren. Het mooie is dat je het allemaal van achter je computer kunt doen. In mijn geval vanuit mijn mooie werkkamer in een huis in Amsterdam-Zuid. Je hoeft er niet op uit om vruchteloos te zoeken naar klanten die telkens net vertrokken waren toen jij aankwam (of nog niet gekomen waren).

 

7 reacties op “Hoe je succesvol online klanten kunt werven”

  1. Lorraine Rietveld-Simoons schreef:

    Hi Laura,
    Wat een goede nieuwsbrief had je weer. Wat een goede tips. Ik kan niet wachten op de training van 6 maart waarvoor ik me heb opgegeven. De emailnieuwsbrief doe ik al (dankzij ook een training bij jou), website heb ik ook (maar is die ook goed genoeg?), Nu nog een weblog. Maar dat durf ik nog niet aan. Ben bang niet genoeg te schrijven te hebben. Driemaal per week 250 woorden?! (hoeveel is dat eigenlijk?). Maar misschien toch doen, want ik krijg altijd leuke reacties op mijn nieuwsbrieven. In januari heb ik zomaar 20 nieuwe aanmelders gekregen op mijn gratis nieuwsbrief! Nu nog de klanten.
    Tot gauw en mijn complimenten voor je werk!
    Groeten,
    So Organized,
    Lorraine Rietveld-Simoons

  2. Anita Roelands schreef:

    Hee Laura,
    Interessant! Volgens mij gaat het wel goed met je he?! Alles goed met je boek?
    Vraagje: moet je steeds 250 toevoegen of gaat het er om dat je 250 woorden verandert? Anders wordt mijn website steeds voller en voller en wordt de site dus misschien minder goed leesbaar.
    Groetjes en alvast bedankt!
    Anita Roelands
    Coacht professionals die niet uit de verf komen op hun werk bij het vinden van hun passie en energie
    http://www.roelandscoaching.nl

  3. hallo Lorraine,
    Dat is mooi om te horen, zomaar 20 lezers erbij! Als je geen nieuwsbrief had gehad, had dit niet gekund!
    En wat betreft je zorg dat je niet genoeg hebt om over te schrijven voor je weblog: op het moment dat het thema en de bedoeling van je weblog duidelijk worden, blijkt er vaak genoeg te zijn om over te schrijven, dat is althans mijn ervaring!
    En graag tot de 6e maart.
    Laura

  4. Hallo Anita,
    Ik denk dat 250 woorden veranderen of toevoegen hetzelfde effect geven voor de google ranking.
    Maar het beste is natuurlijk steeds nieuwe artikelen want daar maak je ook je lezers blij mee (als het tenminste goede artikelen zijn).
    Alleen is de vraag of je zorg wel terecht is, dat je website steeds voller en voller wordt en daarmee minder leesbaar.
    Als je een goede navigatie hebt, heeft de lezer helemaal geen last van die volheid. Integendeel: hij of zij denkt: wauw, wat is er op deze website veel te lezen en te leren! En dan geef je ook een reden om telkens weer terug te komen.
    Laura

  5. Marjolein de Bruijn schreef:

    Hallo Lorraine,
    Ik heb (met al mijn collega’s) de weblog training bij Laura doorlopen en het starten van een blog is inderdaad best eng. Maar we hebben het als bedrijf gedaan (www.c3log.nl) Echter het is ook een fantastisch gevoel iedere keer weer iets te publiceren. Bovendien zie ik mezelf in de google rankings steeds stijgen.
    Groeten,
    Marjolein

  6. Selma Foeken schreef:

    Toen ik mijn weblog begon (www.selmafoeken.nl), dacht ik ook: “Hoe kom ik aan mijn onderwerpen?!” en “Op een gegeven moment ben ik dan toch uitgeschreven?!”. Maar nee, Laura heeft gelijk, heb je een thema, dan komen de onderwerpen vanzelf.
    Toen ik begon zette ik er wekelijks wat nieuws op. De laatste tijd is dat minder. Ik weet niet precies hoe dat zit met de hoeveelheid woorden die je er elke week moet opzetten om hoog in de zoekmachines te komen, maar tegenwoordig tegewoordig kom ik hoog! Toen ik begon met mijn weblog zat ik op pagina 25 van Google. Langzaam kwam ik steeds hoger en nu sta ik met alle relevante zoekwoorden (trainingacteur(s), trainingsactrice, rollenspel(len)) op pagina 1! En dat levert veel bezoekers op.
    Dus mijn advies: gewoon doen dat weblog! Het is niet alleen leuk om over je vak te schrijven, je gaat je door je weblog zelfs nog meer in je vak verdiepen (je moet wel, je moet toch steeds iets zinnigs schrijven 😉 waardoor je dus nog beter in je vak wordt! Het is leuk om te zien dat je steeds meer bezoekers krijgt en het levert ook nog eens naamsbekendheid bij je doelgroep op.

  7. Helemaal mee eens, Selma! Gewoon doen dus.
    Laura

Laat een antwoord achter aan Lorraine Rietveld-Simoons Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.