Hoe je als coach rijk kunt worden

Ben je coach en moet je sappelen om rond te komen? Dan ben je niet de enige. Veel coaches kunnen nauwelijks rondkomen van hun praktijk, leven op de rand van de armoedegrens of hebben er een inkomen naast waardoor ze het net kunnen redden.

Maar er zijn ook coaches die miljoenen verdienen. Waar? In Amerika natuurlijk. In Amerika bestaat het coachingsvak iets langer dan hier en zijn er veel meer ideeën en praktijken ontwikkeld over hoe je als coach net zo rijk kunt worden als een advocaat, een notaris of een dokter.

Is rijk worden zo belangrijk dan? Ik vind van wel. Niet alleen is veel geld verdienen leuk, sterker nog, ik vind rijk worden een plicht voor iedere ondernemer en eigenlijk – voor zover mogelijk – voor ieder mens. Een mooie gedachte die ik ooit las in het boekje The Science of Getting Rich van Wallace D. Wattles uit 1910. Volgens Dr. Watlles is rijk worden een recht en een plicht omdat je alleen dan volledig je mentale, fysieke en spirituele talenten kunt ontplooien en veel meer kunt betekenen voor anderen.

En coaches verdienen het zeker om rijk te worden. Hun werk is immers net zo belangrijk als dat van een advocaat, een notaris of een dokter.

Maar hoe doe je het?

David Frey is één van de marketinggoeroe’s die zich richt op het welvaren van coaches. Een paar van zijn tips geef ik aan je door. Ze zijn trouwens leerzaam voor iedereen die een dienst levert, dus ook adviseurs, trainers, etc.

1. Je kunt nog zo goed zijn als coach, hoog opgeleid zijn en allerlei technieken en methodes in huis hebben. Maar om succesvol te zijn als coach telt dit allemaal niet. Het zijn de coaches die het meest verstand hebben van marketing, die de meeste kans van slagen hebben.

2. Om als coach veel klanten te hebben en hoge prijzen te kunnen vragen voor je dienst, is het essentieel dat je je specialiseert. De meeste coaches richten zich op iedereen. Maar dan maak je het onmogelijk om jezelf te marketen. Je kunt alleen effectief jezelf marketen als je weet op welke specifieke groep je je richt en hoe je deze mensen kunt bereiken. Als je iedereen wil aanspreken, spreek je niemand aan.

3. Succesvolle, veel verdienende coaches richten zich op de meest brandende problemen van hun doelgroep. Dit zijn “nasty,dirty, ugly, smelly,stinky, crappy problems that people have”. Daardoor creëren ze een brandende vraag naar hun producten. Hoe emotioneler het probleem, hoe beter. Stel je bent relatiecoach, dan kun je je beter richten op “paren in een echtscheidingscrisis” dan op “paren die hun relatie willen verbeteren”.

Nog veel meer ideeën kun je vinden in de gratis audio-serie “22 secrets of superstar coaches”
of in zijn informatiepakket “Coaches and consultant marketing bootcamp” dat je op zijn website kunt bestellen.

Graag hoor ik je reactie op dit artikel. Klik hiervoor op “reacties”.

9 antwoorden op “Hoe je als coach rijk kunt worden”

  1. Haha, erg leuk, dat ‘nasty’ etc. Ik denk inderdaad dat je je moet specialiseren, vooral op het gebied van je eigen ‘vices’, want daarover kun je doorvragen en praten zonder het schaamrood op de kaken te krijgen of in een fit uit pure onwetendheid te raken. Een coach moet om te beginnen een specialist zijn op het gebied van zichzelf, dan hoeft hij of zij daar in ieder geval geen zorg meer aan te besteden en krijgt de client alle aandacht waar hij of zij voor betaalt. En verder: innovatief zijn. Online coaching is daar een voorbeeld van.

  2. Hoi Laura,
    Je stukken zijn altijd weer inspirerend!
    Ik vind je verhaal overigens wel erg gericht op financiele rijkdom.
    Rijk is in mijn optiek niet alleen ‘centenrijk’ zijn, maar vooral ook blij zijn met de mooie dingen in het leven.
    Groetjes! Nelleke

  3. hoi Nelleke,
    Natuurlijk is het zo dat rijk zijn in je hoofd zit en niet in je portemonee.
    Maar als de rijkdom al in je hoofd zit is het best wel heel fijn om hem ook nog in je portemonee te hebben.
    Volgens mij ben je trouwens een betere coach als je je niet de hele tijd zorgen hoeft te maken over rekeningen die je niet kunt betalen.
    Wat denk jij?

  4. Hoi Laura,
    Het is zeker prettig om je geen zorgen te hoeven maken over de rekeningen die je moet betalen! 🙂 Wat me vooral triggert is het ‘rijk worden’.
    Het grappige is dat ik vanuit PassiePraktijk-perspectief juist mensen stimuleer om niet te alleen te kijken wat ze -in veel gevallen- gaan missen, zoals financiele zekerheid, als ze meer vanuit hun hart gaan leven. Maar vooral te kijken en voelen wat ze ervoor terugkrijgen: meer plezier, vrijheid e.d.
    Dus vrijheid die je in je hart voelt voorop stellen. In veel gevallen kan daar ook geld uit voortvloeien, waarbij er wat mij betreft nog een verschil is tussen financiele ruimte en rijk worden.
    Kortom: rijk worden is wat mij betreft geen doel opzich, maar een mooi voortvloeisel van leuke en interessante dingen die je doet.
    Benieuwd naar jouw visie!
    Groetjes,
    Nelleke

  5. Hoi Laura,
    Onder het inruimen van de vaatwasser kwam er iets in mijn gedachte opploppen…
    Ik denk dat de boodschap die je vooral over wilt brengen is:
    Geloof in jezelf en de waarde die je als mens en coach toe kan voegen aan anderen en sta jezelf toe dat mensen je daarvoor belonen! 🙂
    Groet! Nelleke

  6. hoi Nelleke,
    Ik denk dat onze meningen niet ver uiteen lopen.
    Natuurlijk staat voorop dat je werk doet waar je passie voor hebt. Dat geeft al zo’n rijkdom op zichzelf dat financiele rijkdom er wat mij betreft bij in het niet valt.
    Echter, desalniettemin, niettegenstaande, je hebt misschien als coach veel passie voor je werk maar als je te weinig werk hebt, te weinig klanten, en te weinig verdient omdat je je beroep niet economisch rendabel kunt uitvoeren, dan vergaat je plezier al gauw. Dan gaan daar veel zorgen en gepieker in zitten, en dan kun je niet echt meer genieten van je coachingspraktijk.
    Als alles daarentegen goed loopt, en je verdient goed je geld, dan heb je er veel meer voldoening van. Je kunt dan immers ook meer coachen en meer betekenis hebben voor mensen.
    Dus wat mij betreft moet het samen opgaan: passie voor je werk maar ook het werken aan een economisch renderend bedrijf dat je een goed inkomen kan verschaffen.
    Dit doet me ook denken aan een uitspraak van Donald Trump die ik een tijdje geleden las: “Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die op een bepaald gebied succesvol was en daar niet ook een passie voor had”.
    Wat vind jij?

Laat een reactie achter op Mirjam.nu online coaching Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”