Hoe persoonlijker je marketing, hoe beter

Hoe zorg je dat je klanten voor JOU kiezen – en niet voor je “concurrenten”? Zich abonneren op je emailnieuwsbrief? Zich aanmelden voor je trainingen of workshops? Een van de grote geheimen is, om je marketing zo persoonlijk mogelijk te maken.

Het belang van het persoonlijke heb ik jaren geleden zelf ervaren toen ik als  eenpitter een workshop organiseerde samen met een gevestigd  adviesbureau. Dat bureau stuurde een uitnodiging naar de 700 mensen op hun mailinglijst en daar kwamen 3 reacties op. Zelf mailde ik mijn uitnodiging naar 75 mensen en er kwamen 20 aanmeldingen uit voort! Het verschil zat hem erin dat ik ieder mailtje persoonlijk had gemaakt.

In ieder mailtje noemde ik de geadresseerde bij de naam en maakte ik een kleine verwijzing naar het contact dat we hadden. Het was wat werk, maar het leverde wat op.

Waarom werkt dit persoonlijke van marketing? Omdat mensen het liefste zaken doen met ECHTE MENSEN. Met degenen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Als je je marketing persoonlijk maakt, krijgen je potentiële klanten een band met je, en dat geeft veel meer kans dat ze echt klant van je worden.

Wat is echter de realiteit? Veel marketing is hoogst onpersoonlijk. Dagelijks krijg ik nieuwsbrieven van mensen die niet eens hun eigen naam eronder zetten. Uit niets blijkt hun persoonlijke betrokkenheid met wat ze aanbieden.

Je marketing persoonlijk maken, is dus het credo. Wat kun je precies doen?  Waar het allemaal op neerkomt, is JEZELF als persoon in al je marketing te laten zien. Een paar ideeën.

Schrijf en spreek op een informele manier, spreek de lezer rechtstreeks aan, vermijd gladde marketingtaal of juist wetenschappelijk jargon.

– Zet foto’s van jezelf op je website, weblog en/of emailnieuwsbrief.

Doe in je ezine of presentaties aan “zelfopenbaring”. Vertel iets over je persoonlijke leven. Stel je ook kwetsbaar op. Ik heb gemerkt, dat hoe persoonlijker en transparanter ik ben, hoe meer respons ik krijg  van mijn lezers.

Neem stelling! We willen waar je staat, wat je visie is. Begin bijvoorbeeld een weblog waar je alle ruimte hebt om je eigen mening te geven over het vakgebied waarop je werkzaam bent.

Vertel je eigen verhaal waarom je je bedrijf bent begonnen.  Dit is misschien wel de allerbeste manier om je eigen persoonlijkheid in je marketing tot uitdrukking te laten komen.

Door te vertellen wat jouw persoonlijke beweegreden is geweest om je bedrijf te beginnen, waarom je het nodig vond om dat te doen, en dat verhaal voortdurend weer te vertellen, in je nieuwsbrief, bij presentaties, op je website of je weblog, ben je heel overtuigend in je marketing. Mensen kunnen zich met je motieven identificeren en begrijpen direct de waarde die je hebt.

Ze hebben meer vertrouwen in je dienst omdat ze weten dat je er persoonlijk bij betrokken bent. En omdat ze het verhaal achter je bedrijf weten, spreek je recht tot hun hart en blijven ze langer aan je denken. Dat is wat persoonlijkheid voor een bedrijf kan doen.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

5 reacties op “Hoe persoonlijker je marketing, hoe beter”

  1. Ron van den Boogaard schreef:

    Wat ik bovenstaand verhaal mis, is dat er te vaak diensten en/of producten worden aangeboden, zonder te vertellen wat daar het voordeel voor is voor de klant/gebruiker.
    Het aloude marketing adagium “What’s in it for me” doet nog steeds opgeld.
    Zijn/haar probleem oplossen is belangrijk. Op wat voor manier dat gebeurt eigenlijk niet.

  2. Simon Groen schreef:

    Leuk artikel Laura! Ik heb nog een aanvullende tip: Naast ‘stelling nemen’ is een andere techniek om je verhaal persoonlijk te maken ‘beeldend spreken’. Hoe beeldender je voorbeelden, hoe persoonlijker je verhaal automatisch wordt. Probeer dus niet te veel uit te leggen aan je klanten met abstracte taal, maar geef een paar smeuige, gedetailleerde voorbeelden in zogenaamde ooggetuigeverslag-stijl (alsof je er letterlijk bijstaat). Dat maakt je verhaal niet alleen persoonlijker, maar ook helderder.
    En Ron, Ik denk dat -persoonlijk- en -what’s in it for me- elkaar niet uitsluiten. Anders gezegd: het persoonlijke is slechts de manier waaróp je vertelt aan de klant wat ie er aan heeft…

  3. Sander van Mourik schreef:

    Dank voor de nieuwsbrief.
    Hele interessante goede tips.Ga ik zeker toepassen !!
    groetjes en veel succes,
    Sander

  4. Anneke de Leeuw schreef:

    Hallo Laura,
    Met veel plezier en interesse lees ik altijd je nieuwsbrief met alle tips en trics. Ik ben een buro voor mijzelf aan het opzetten en ook al zijn sommige dingen vanzelfsprekend voor mij, dan nog is het heel nuttig om het van een ervaringsdeskundige te horen, dus dank je wel!
    groet,
    Anneke

  5. Els Brouwer schreef:

    Dag Laura,
    Ik ben ook zzp’er (tekstschrijver) en ik vind het een echte verademing dat ik het helemaal voor mezelf en als mezelf mag doen. Dat werkt lekker ontspannen.
    Ik wil graag nog de volgende tip geven. Je kunt op je website, bv. onder aan je homepage, een plaatje van je handtekening plaatsen. Dat geeft een heel persoonlijke touch aan de pagina.
    Laura, ik zag dat jij onder aan je pagina over het nieuwe VIP-programma: http://www.getclientsnow.nl/VIP-programma.html ook je handtekening hebt gezet. Leuk!
    (Ik doe het zelf onder aan http://www.oogvoortaal.nl)
    Je kunt ook ‘copy doodles’ gebruiken: een met de hand getekende graphic op je webpagina. Bv. pijlen en uitroeptekens. Ze trekken de aandacht van je lezer en geven tegelijk een persoonlijke tintje. Check http://www.copydoodles.com

Laat een antwoord achter aan Simon Groen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.