Hoe je meer klanten krijgt door anders te focussen

Heb je nog steeds te weinig klanten? Waar het aan kan liggen, is de manier waarop je je tijd besteedt in je werk.

In mijn Get Clients Now-groepen zie ik het vaak gebeuren: de deelnemers hebben het zo druk, dat ze eigenlijk geen tijd hebben voor acquisitie. Mooi toch, zou je kunnen zeggen? Maar het druk hebben is niet hetzelfde als succesvol zijn en goed verdienen.

Waar zelfstandigen vaak de meeste tijd in stoppen, is het doen van hun werk zelf en alles wat daarbij komt kijken. Ze coachen, adviseren, ontwerpen, etc. Als ze een opleiding volgen, is dat eentje om  nog beter te worden in hun vak. Een aanzienlijk deel doet ook nog zelf de boekhouding … brrr… en besteedt uren aan het eigenhandig bouwen van de website.

Allemaal heel leuk maar daardoor hebben ze vaak te weinig klanten. Ze zijn te weinig op acquisitie en conversie gericht.

Wat een veel beter idee is, is niet alleen meer tijd te besteden aan acquisitie, maar ook te focussen op die kritische activiteit waarmee je de meeste klanten binnenhaalt. 

Wat is het voor jou? Waarmee haal je de meeste klanten binnen?

Is het door te netwerken?
Is het door je nieuwsbrief te sturen?
Is het door gratis intakegesprekken met je doelgroep?
Of heb je juist het meeste resultaat als je een mailing stuurt?

Zo gauw je dit weet, zorg er dan voor dat je alles op alles zet om tijd in te ruimen om juist deze activiteit meer te gaan doen. Krijg je je klanten door te netwerken, ga dan vaker netwerken. Krijg je de meeste klanten door een nieuwsbrief te sturen, stuur dan vaker je nieuwsbrief.

Al het andere, behalve je eigenlijke werk natuurlijk, kun je beter uitbesteden.

Om dit goed te kunnen doen, is natuurlijk van belang dat je precies weet, welke mogelijkheden er zijn om klanten binnen te halen en hoe je dit op de meest efficiënte manier kunt doen.
Iedere week kom ik zelfstandigen tegen die eigenlijk maar 1 manier van acquisitie kennen: koud bellen naar wildvreemden. Dat is zo ongeveer de minst effectieve manier om klanten te krijgen.

Investeren in kennis van acquisitie kan je helpen betere keuzes te maken. Je leert wat het beste bij je past en waar je de meeste conversie mee krijgt. Zo kun je het beste gaan kiezen hoe je je tijd besteedt en maak je je kansen op succes het grootste. Het brengt je waarschijnlijk verder dan weer een cursus in je vakgebied – hoe interessant ook.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op “reacties”

Waardeer je dit artikel? Abonneer je dan op dit weblog! Vul rechtsbovenin je emailadres in en je krijgt bericht in je inbox als ik weer gepost heb.

3 reacties op “Hoe je meer klanten krijgt door anders te focussen”

  1. Hoi Laura,
    Inderdaad een valkuil voor kleine zelfstandigen die liever/makkelijker vakman zijn dan ondernemer.
    Zelf besteed ik bewust vrij veel uren per week (± 8-10 uur) aan contacten met anderen onderhouden en kennis-/mensen delen. Het lijkt allemaal veel tijd, maar mijn lijst met “lopende projecten” houdt ik zo altijd ruim op pijl.
    Voor ondernemers is het denk ik ook belangrijk om te leren genieten van een lange ’todo-list” in plaats van alleen maar te focussen op afwerken van het lijstje.
    Stimuleren /creëren van nieuwe zakelijke mogelijkheden geeft mij meer energie en voldoening dan 40 uur pw productiedraaien.
    Groeten,
    Sibren van der Burgt
    Sibren ontwerpt

  2. Uit mijn ervaring blijkt dat uit het netwerken direct een goed contact kan komen en dat is erg prettig. Maar: mijn nieuwsbrief is meer een investering in de lange termijn. Daarmee kan ik contacten vasthouden. Als ik die niet had, zou ik veel mensen die ik ontmoet die niet meteen klant willen worden, weer verliezen.
    Het is zoiets als de revolutie die plaatsvond in de oertijd. Eerst kwamen de mensen aan hun eten door te jagen en te verzamelen. Daarna gingen ze aan landbouw doen. Ze gingen zaaien en oogsten en voorraden aan leggen voor slechtere tijden.
    Met een nieuwsbrief heb je van je bedrijf zo’n nederzetting gemaakt. Maar af en toe ga je nog eens op jacht. Je hebt de keuze !

  3. Els Brouwer schreef:

    Wat een geweldige & spannende vergelijking, Welmoet! Zo beschouw ik mijn nieuwsbrief ook. Het is een investering in de lange termijn van mijn bedrijf.
    Ik heb wel eens gehoord dat mensen 9 x met je in contact moeten komen voordat ze met je in zee gaan. En dat kan dus heel goed door regelmatig met een e-zine in hun Inbox te komen.
    Maar: beter geen nieuwsbrief dan een heel slechte nieuwsbrief. Je moet dat doen waar je kracht ligt.
    Ik weet dat ik als tekstschrijver makkelijk praten heb. Ik schrijf natuurlijk mijn eigen e-zine, maar help ook een aantal ondernemers met hun nieuwsbrief.
    Die zijn heel goed in hun eigen vak (IT, coaching, makelaardij), maar niet zo goed in helder & wervend schrijven. Wel kunnen ze bv. uitstekend netwerken en presentaties geven. En juist de combinatie van al die zaken geeft ze een voorsprong op hun concurrenten.
    groet, Els Brouwer
    http://www.wervendewebteksten.nl

Laat een antwoord achter aan Welmoet Babeliowsky Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.