Hoe je je schaamte als ondernemer kunt overwinnen

Ik weet nog goed hoe ik negen jaar geleden mensen ging uitnodigen voor mijn Get Clients Now-programma. Het was de derde keer dat ik dit deed: de eerste keer was goed gegaan, ik had zomaar 5 mensen binnengehaald. Het had vast geholpen dat het gratis was. De tweede keer (nu betaald) had ik een groepje van 3 (vriendinnen en kennissen). Dit was de 3e keer dat ik het organiseerde en mijn verwachtingen waren hoog gespannen.

Ik mailde iedereen, alle mensen die hadden gezegd dat ze moeite hadden met klanten vinden, maar ik kreeg slechts 2 aanmeldingen. Wat ik ook deed, hoe ik mijn best ook deed, meer lukte niet om binnen te krijgen. Een diepe ontmoediging overviel me.

Ik voelde me slecht, want ik dacht dat iedereen zich bekocht zou voelen. Had ik maar 2 mensen kunnen binnenhalen terwijl ik pretendeerde iets over “klanten krijgen” af te weten? 
 
Zoveel stress, ik zag het niet meer zitten. Ik had fantasieën over banen waar ik op zou kunnen solliciteren. Ik dacht erover een plunjezak in te pakken, en op wereldreis te gaan, levend van korsten brood (een terugkomende vluchtfantasie;-). 
 
Uiteindelijk is het er niet van gekomen, en ben ik gewoon doorgegaan om mijn cursussen aan te bieden, met vele successen en mislukkingen… Tegenwoordig trek ik volle zalen met mijn events. (“Geef niet op, ga gewoon door”, zeg ik altijd tegen mijn klanten)
 
De vraag is: kan het zonder die stress, die pijn die ik voelde? Waarom voelde ik die pijn eigenlijk? Ik begrijp er nu veel meer van, sinds ik het boek van wetenschapper / onderzoeker Brené Brown las over schaamte (o.a. “Daring Greatly” kan ik aanraden).
 
Volgens Brown roept ondernemerschap per definitie schaamte op. Je creëert iets uit niets, je gaat ergens voor staan, en mensen kunnen het niets vinden, het slecht vinden, het  – misschien nog wel het ergste – achteloos negeren. 
 
Schaamte is een diepe pijnlijke emotie dat je het niet waard bent om van gehouden te worden. Er is geen mens die er aan kan ontsnappen. Het roept op dat je je terug wil trekken (vluchten), of juist kwaad wordt. Je voelt je slecht over jezelf.
 
Schaamte maakt dat je contact met potentiële klanten vermijdt. Dat je te weinig actie neemt. Dat je niet naar buiten durft te treden met je ideeën. 

Moeten we hier nu mee leren leven, en aanvaarden dat schaamte de grote rem is op het ondernemen, het nemen van risico’s? Het leuke van het boek van Brené Brown is dat ze een eenvoudige strategie geeft om met schaamte te dealen. 

 
Ze zegt: schaamte kan alleen bestaan als je het geheim houdt en als je het veroordeelt. Wat je dus moet doen, is:
 
– je bewust worden dat schaamte je “metgezel” is op je weg als ondernemer (dit is volstrekt normaal)
– het niet geheim houden, maar onmiddellijk contact zoeken met mensen die het verdienen om je verhaal met hen te delen
– door te delen, kun je het helen
 
Dit is wat klanten in mijn programma’s doen: ze delen de  successen én de mislukkingen met elkaar. Deze laatste niet geheim houden, is van belang. Je bewust worden van schaamte is essentieel zodat het je niet meer in de weg staat… zo kan het transformeren tot creativiteit, innovatie, moed. En (als cadeautje erbij) de verbinding versterken met de mensen om je heen. 
 

Verdien je veel te weinig en wil je deze situatie graag veranderen? Een goed begin is het kiezen van een lucratieve niche. In mijn online programma Oneindige Mogelijkheden om een unieke en lucratieve niche te kiezen, leer je simpele stappen om snel een bijzondere niche te vinden. Investering is goed te doen! Voor 147,- excl. doe je al mee. 
Geef je hier op voor dit online programma

6 reacties op “Hoe je je schaamte als ondernemer kunt overwinnen”

  1. Anita Speelman schreef:

    Hallo Laura,
    Wat een heerlijk stuk, ontwapenend en eerlijk. Ik heb hierdoor hartelijk kunnen (schater)lachen om mijn eigen blunders en vind het verfrissend dat je dat met anderen mag delen. Het lucht zo op om gewoon jezelf te mogen zijn, ook als ondernemer. Dank je wel voor je inzicht. Hartegroet, Anita Speelman

  2. Leonie Bruning schreef:

    Hallo laura,
    Mooi stuk en heel herkenbaar.
    Het maakt weer eens duidelijk dat groeien als ondernemer heel veel te maken heeft met je eigen persoonlijke ontwikkeling.
    Net even dat stapje extra zetten dat je collega’s niet doen.
    Uit je comfort zone gaan, je angsten overwinnen.
    En je kunt nog zoveel strategieën kennen en gebruiken: als je mindset niet in orde is, zul je nooit verder komen.
    Bedankt voor het delen!
    Groeten,
    Leonie Bruning

  3. Iris Mariam Chaabane schreef:

    Hai Laura,
    mooi artikel. Goed punt haal je hier aan.
    Tot een volgende ontmoeting!
    Iris

  4. Leonie Linssen schreef:

    Ha Laura, heel herkenbaar wat je schrijft. Ja, ondernemen gaat met vallen en opstaan. Onlangs gaf ik nog een lezing waarvan ik dacht ooooooh….. maar door het te delen met de wereld viel er een last van me af. En weet ik hoe ik het in de toekomst anders ga doen 🙂 Nu nog even aanpakken om het ook te gaan DOEN. Je blog sterkt me daar weer in 🙂 Dank je wel! Mijn faalsucces (van falen naar stralen) lees je hier http://www.mijngenezing.com/van-falen-naar-stralen-lezing-vorigelevens/

  5. Jeanette de Haas schreef:

    Hai Laura,
    Dank je wel voor dit artikel! Ik lees je artikel net op een dag dat ik me precies voel zoals jij beschrijft. Schaamtevol omdat ik in ieder geval niet aan mijn eigen eisen voldoe voor het geven van een lezing – en waarschijnlijk niet aan die van anderen (ik heb het moment van feedback vragen nog even voor mij uitgeschoven).
    Gelukkig ben ik dus niet de enige 🙂 en jij bewijst dat het nog goed zou kunnen komen.
    Dank voor de inspiratie om toch nog maar even door te zetten.

  6. Wim Groot Kormelink schreef:

    Goed artikel Laura,
    Wat jij benoemt als schaamte zie ik meer als onzekerheid.
    Groeten,
    Wim GK

Laat een antwoord achter aan Leonie Bruning Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.