High end producten: waarom je klanten 1e klas willen reizen

Veel dienstverleners denken dat ze hun diensten zo goedkoop mogelijk moeten aanbieden, omdat anders de klant niet koopt. Het omgekeerde is echter vaak waar. Je klant heeft vaak ook behoefte aan een duur, exclusief aanbod van jouw kant, om een beter resultaat te kunnen bereiken.

Het maken van zo’n aanbod is dé manier om snel de opbrengsten van je bedrijf te verbeteren. Klanten die in mijn programma’s leren hoe ze een dergelijk aanbod kunnen maken, boeken daarmee binnen korte tijd een hogere omzet en kunnen zo hun inkomen laten groeien boven de 1 à 2 ton per jaar of meer.

Het aanbieden van “high end”-diensten is dus een lucratieve strategie. Wat zijn high end-diensten precies, waarom willen je klanten dergelijke diensten en wat is het geheim om ze succesvol aan te bieden?

High end-diensten houden in dat je je klanten als het ware 1e klas laat reizen. Voor ieder bedrijf, laat staan voor iedere dienstverlener, is dit mogelijk. Dus ook voor coaches, trainers, adviseurs, ontwerpers, fotografen, tekstschrijvers etc.

1e Klasproducten hebben er bijvoorbeeld mee te maken dat je snel klanten helpt, dat je ze beter en degelijker helpt, of dat je ze langer helpt. Vaak gaan ze gepaard met een gevoel van exclusiviteit of luxe, waarvoor klanten bereid zijn extra te betalen. Je doet dit werk bijvoorbeeld op bijzondere locaties, legt je klanten extra in de watten en geeft ze in het algemeen een ervaring die hun nog lang zal bijblijven.

Voorbeelden van high end- diensten:
– een fotograaf die bijzondere fotoshoots doet met zijn klanten
– een ontwerper die een complete huisstijl ontwerpt (met alles erop en eraan)
– een coach die een 12-maandenprogramma aanbiedt met individuele en persoonlijke feedback van JOU
– een counseler die luxe weekenden organiseert in een kasteel op het Franse platteland
– een adviseur die klanten uitnodigt voor exclusieve ronde-tafelgesprekken met collega-directeuren
– etc. etc.

Het mooie van high end-diensten is dat je relatie met klanten er enorm op vooruit kan gaan. Klanten die een hoge prijs betalen zijn vaak de allerleukste klanten. Ze vinden zichzelf de moeite waard om in te investeren. Ze voelen zich uitgedaagd om veel meer uit zichzelf te halen en nemen dus meer verantwoordelijkheid voor het resultaat.

Ze halen dus vaak betere resultaten en zijn enthousiast over je. Dat maakt dat het heerlijk is om te werken met high end-klanten. En daarom is het gewoon een goed idee om dit soort diensten aan te bieden. En is het gewoon zonde, voor jou, maar ook voor de klanten, om ze NIET aan te bieden.

Wat kun je doen om succesvol 1e klas diensten aan te bieden:

1. Maak je programma resultaatgericht, niet procesgericht. Met andere woorden: WAT je doet staat niet centraal, maar wel wat het OPLEVERT. Dit is DE manier om een hoge prijs te kunnen vragen.

2. Maak een duidelijk onderscheid tussen je gewone diensten en je VIP- diensten (anders geef je onvoldoende trigger om voor je high end-diensten te kiezen).

3. Selecteer je VIP-klanten streng. Deze diensten zijn niet voor iedereen. Kies voor de klanten die succesvol resultaten kunnen bereiken.

4. Ontwikkel een “high end”-mentaliteit en -uitstraling. Je begeeft je “aan de bovenkant van de markt”. Dat vraagt om zelfvertrouwen en een sfeer van exclusiviteit.

5. Leer de strategiën en vaardigheden om high end-diensten te kunnen verkopen. Eén van de beste strategiën om high end-diensten te verkopen, is die van gratis sessies, waarin je klanten overtuigt van de waarde ervan. Het ontwikkelen van deze strategie geeft enorme kansen om de resultaten van je bedrijf te verveelvoudigen!

Wil je meer leren over de strategie van gratis sessies en over hoe je klanten kunt triggeren je high end diensten af te nemen? Binnenkort bied ik opnieuw een 12-maandenprogramma aan, waarin je dit succesvol in de praktijk gaat brengen. Meer hierover leer je in mijn gratis teleseminar, waarvoor je je vanaf morgen kunt opgeven.

Eén reactie op “High end producten: waarom je klanten 1e klas willen reizen”

  1. Leonie Linssen schreef:

    Wat leuk, dit onderwerp en deze tips. Ik ben toevallig bezig met het ontwikkelen van een high-end product, een ontwikkelingsweek in Zweden voor stellen: ontdek de man en vrouw in jou. Ik fantaseer nu al met wie van mijn klanten ik daar zou willen zijn 🙂 Dat het er van gaat komen is zeker. De invulling volgt. Dank je wel voor je aanvullingen!

Laat een antwoord achter aan Leonie Linssen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.